Să încurajăm purtatul copiilor în scaune auto rear facing, că altfel, uite ce se poate întâmpla

Nu știu dacă e o coincidență sau nu, dar după ce ieri am văzut niște poze de-ale doamnei primar Firea pe facebook cu copiii dânsei pe bancheta din spate, ținuți în brațe de două doamne care nu păreau a fi scaune auto cu centuri de siguranță, azi mi-a apărut acest articol în feed, despre o fetiță de doi ani, aproape decapitată într-un accident de mașină, deși se afla într-un scaun auto instalat corect.

Știm că e ilegal să circulăm cu copiii în mașină fără a-i prinde în centuri de siguranță în scaune auto speciale și potrivite cu vârsta, greutatea și înălțimea lor. Amenda e de 400 lei. Știm și că orice scaun e mai bun decât niciun scaun (orice scaun e cu siguranță mai bun decât două doamne care să țină în brațe doi copii pe bancheta din spate, ca în pozele despre care vorbesc). Atunci ce s-a întâmplat în cazul fetiței?

Ea circula regulamentar într-un scaun cu fața la sensul de mers. Ăsta e singurul lucru pe care părinții l-ar fi putut face altfel, iar experții și bunica fetiței au declarat că, dacă ar fi stat într-un scaun rear facing, accidentul tot s-ar fi întâmplat, dar ea ar fi suferit doar răni ușoare. Tocmai fiindcă atunci când copilul stă cu spatele la sensul de mers, întregul lui cap e susținut și protejat de scaun. Cu fața la sensul de mers, capul este supus în primul rând forței de inerție, care îl aruncă în față cu viteză mare în cazul unui impact. Fără susținere, se pot secționa mulți nervi și vase de sânge din coloana vertebrală. În articolul citat, găsiți detalii legate de rănile fetiței.

O vreme a fost paralizată iar acum, la 2 ani de la accident, după multe ore de recuperare, a reînvățat să-și înghită saliva, să meargă și să vorbească, dar nu va avea niciodată voie să facă anumite sporturi, iar viața ei e departe de viața unui copil obișnuit de 4 ani.

Interesant este și că accidentul s-a produs la 5 mile de casă, așa cum se produc cele mai multe accidente cu răni (conform statisticilor), când părinții își spun: Mergem doar până la colț, nu mai are rost să montez copilul în scaun ori să îl dezbrac de pufoaica de iarnă etc.

Noi am avut de la bun început un scaun rear facing (de la Axkid, fix ăsta, mă gândesc să scriu un review, poate îi e de folos cuiva) facem drumuri lungi (foarte des ruta Sibiu-București), iar Tudor (2 ani) stă bine-merci acolo, cu spatele la sensul de mers. Mai există proteste, mai oprim mașina, mai dăm o țîță, mai mergem un pic. Are loc berechet la picioare, deși noi avem o mașină mică, un Peugeot 207. Ba vede mai bine din scaunul lui decât ar vedea din brațe sau dacă ar privi spre sensul de mers și ar vedea tetier scaunului din față. Dar se poate ca acest lucru să fie și datorită faptului că mereu a stat așa, deci nu prea știe altfel. Sunt foarte rare ocaziile când suntem nevoiți să luăm taxi, de exemplu. În general, dacă nu pot merge cu mașina noastră cu el în scaun, nu mergem.

Știu că am scris mult pe tema asta și o să mai scriu, fiindcă mamele care acum iau decizia ce scaun cumpără pentru bebelușii lor sunt mereu altele, iar noi trebuie să tot scriem, ca informația cea bună să ajungă la ele chiar dacă ai noștri copii acum sunt mari.

Un scaun rear facing își merită investiția, deși sper să nu ajungem vreodată să testăm că-i chiar așa.

Articolul anterior

Construim o lume mai bună prin copiii noștri minunați

Articolul următor

Cratimele se pot lua înapoi când sunt în plus, dar palmele date rămân

50 Comentarii

  1. Cristina Balaceanu

    Mi-au tot aparut si mie reclame pe fb.
    Recunosc cinstit ca, pana de curand, nu am stiut de ele, si inca nu stiu daca se pot monta si la masini mai vechi.
    Noi avem un scaun in care sta ok, dar e cu fata catre sensul de mers si m-a cam cuprins panica vazand fetita de care spui :-(.

    • Cam toate mașinile fabricate după 1997 ar trebui să aibă ISOFIX, sistemul de prindere, deci nu e panică. Mașina noastră e din 2007.

      • Liliana

        Exista și scaune rear facing care se prind cu centura. Intrați pe grupul Rear Facing Prelungit pentru mai multe informații.

      • Mihaela

        Bună! Eu am mașina fabricata în 2004 și nu are isofix. Tine de la un producător la altul, dar exista opțiunea de a cumpăra un scaun RF care se prinde cu centura mașinii, plus alte 2 centuri cu care se ancoreaza de scaunul din fata, iar modele mai noi de scaune auto au chiar și acel picior de susținere precum scaunele cu isofix. Mai interesant este ca cele fără isofix dar utile pana la 25 de kg au un preț accesibil, comparativ cu cele RF cu isofix dar utile pana la 18 kg. E de studiat piața. Eu ma orientez către britax. E în jur de 300 de euro și util pana la 25 de kg.

  2. Andreea

    Poți da te rog și sursa știrii cu fetita sa ii trimit și sotului?

  3. Rox

    Si noi am cumparat tot scaun in care va sta cu fata pentru cand va fi nevoie sa renuntam la scoica. Nu-mi place ca e asa, dar n-avem ce face din pacare. Ma gandesc ca ar trebui intai sa fie lansate cat mai multe modele rear-facing si apoi sa ne reorientam si noi.. 🙂

    • Liliana

      Dar sunt o mulțime de modele. Sunteți pe grupul Rear Facing Prelungit?

    • Gabriela

      Sunt multe modele de scaune rear-facing… problema pe care o vad eu e pretul. Sunt mai scumpe decat cele forward-facing si poate asta ii descurajeaza pe unii parinti.

      • Rox

        @ Liliana nu sunt in grup, si nici in Romania.
        @ Gabriela nu am cautat preturi, insa am dat destul de mult pe scoica, era destul de laudata si am vazut multe pareri pro, asa ca in continuare am ales aceeasi firma. Cred ca unul rear-facing e ideal, dar nici celelalte nu-s de aruncat din moment ce inca exista la vanzare. Zic.

  4. Dana

    Wow!! I totally feel you!! De la scoică am trecut direct la rear facing, după un îndelung research, dar cu buget destul de limitat, am luat joie Stages. Nu există altă variantă in mașina, decât locul ei. Sta de cele mai multe ori foarte cuminte. Daca e necesar, facem pauza. Jur că aș urla pe strada articolul tau, atâta mi se pare că stăm de rău la capitolul informații despre acest subiect. Nu îmi vine să cred câți părinți care nu dau importanta acestui aspect exista 😔

  5. Cricket

    Eu m am luptat cu bunicii sa inteleaga de ce are scaun rear facing si de ce trebuie sa stea in el mereu. N au inteles nimic si ma considera paranoica, dar macar fac cum zic eu.

  6. Gabriela

    Deocamdata noi suntem la un scaun rf pana la 4 ani/18 kg si la cum creste pitic sigur prinde 4 ani in el. Dupa aceea inca nu m-am gandit… Cum zicea si Miruna, sta foarte bine in el si dupa ce in concediu am avut 5 zile masina cu scaun inchiriat ff a fost incantat sa stea iar in scaunul lui. Vede mult mai bine asa (in scaunul ff se tot chinuia sa vada in fata si nu reusea din cauza tetierei). Iar drumuri lungi… avem deja la activ peste 10.000 de km in mai putin de un an de cand am luat scaunul.

  7. Oana

    Cu siguranță că orice scaun e mai bun decât niciun scaun și sunt mare avocat al scaunului de copil și al centurilor de siguranță. Doar că nu cred că lucrurile sunt chiar așa de albe sau negre și scaunul care e front facing nu e valoros. Depinde foarte mult de scaun, de materialele din care este făcut, de punctele de siguranță, de modul în care este montat și utilizat. Știu mulți părinți care cumpărau scaun doar ca să nu primească amendă și singurul criteriu erau banii, să fie cât mai ieftin. Eu am avut scaun front facing, nu știu dacă exista altfel acum șase ani, și chiar dacă ar fi existat, pentru mine nu era o opțiune. Eu călătoream singură cu copilul și vroiam să-mi fie la o privire distanță, plus că și el vroia ceva interacțiune umană. Am avut un scaun super testat și premiat și cercetat, pe care am dat cât pe o mașină mai mică. Acum la etapa doi tot unul testat și premiat și secător de buget am, și sper să n-am ocazia să-i testez nici ăstuia rezistența.

    • Rox

      Al meu nu mai vrea sa stea drept, se curbeaza in scoica in ideea ca va putea vedea mai multe in jurul lui, prefera sa isi sprijine capul pe umar in loc sa il lase pe spate. Asta mi se pare destul de incomod pentru el, mai ales la un drum de 2-3 ore. Nu stiu cat ar mai face fata la un scaun rear-facing. 🙂

      • Există oglinzi duble cum ar veni, montezi una și pe bancheta din spate și poți vedea copilul. Asta nu e o problemă.

        Cât despre copil care se curbează ca să vadă, te asigur că din scaun RF vede mult mai bine.

    • Claudia I.

      Am doi copii in scaune de masina si inca de la primul mi-a placut sa ne putem vedea in timp ce conduc. Drept urmare am pus la punct un sistem de oglinzi .. ca in piramidele egiptene :)) si chiar daca scaunul este rear facing ne vedem si ne vorbim oricand este nevoie fara ca eu sa ma intorc. Si ca sa detaliez.. scaunul rear facing este chiar in spatele meu. Pe tetiera banchetei din spate am instalat o oglinda in care se poate admira copilul (e.g. https://www.munchkin.com/brica-swing-baby-in-sight-mirror.html), iar prin oglinda retrovizoare la randul meu vad direct in oglinda, unde evident il vad pe el. In sens invers functioneaza si pentru el. Pentru celalalt copil fixat in scaunul front facing (are 6 ani) am instalat pe parasolarul din partea dreapta-fata o oglinda mai mica (exact asta: https://www.munchkin.com/deluxe-stay-in-place-trade-baby-mirror.html?___store=default&nosto=nosto-page-product) pe care o pot ajusta intr-un unghi care imi permite sa il vad si sa ma vada fara sa fiu nevoita sa intorc capul de la sensul de mers.
      Cand juniorul va creste suficient vom intoarce si scaunul lui, insa nu ne grabim deloc. Acum e de varsta lui Tudor.

      Eu o singura data am fost intr-un accident de masina (inainte de a avea copii) si eram pasager pe locul din fata. Impactul nu a fost exagerat de puternic insa am zburat inainte iar fruntea mea a facut cunostinta cu parbrizul (era un model vechi de masina.. fara airbag). Durerea a fost memorabila si suficienta incat sa ma faca sa inteleg ce soc absoarbe corpul in timpul unui impact si ce ar putea sa faca un astfel de impact cu un corp mic si fragil ca cel al unui copil. Doar gandindu-ma la acel incident am stiut ca ai mei copii vor fi mereu in scaune de masina, fara exceptii.

      Cand am venit in vizita in tara am folosit transportul in comun tocmai din cauza ca nicio firma de taximetrie nu avea scaune de masina in dotare. Am luat dispeceratele la rand hotarata sa ‘ma abonez’ la masina care ar fi utilata cu asa ceva. Din pacate nu am gasit. In acelasi timp ma gandeam ca daca fac o singura exceptie de la regula in timpul vizitei noastre, voi avea de furca la intoarcere acasa cu copilul care ar profita de pe urma exceptiei iar regula nu ar mai avea aceeasi greutate.
      Chiar daca mergem doar pana la magazinul din colt, toata populatia e securizata in scaunele corespunzatoare varstei.

      • Știu, nici Uber nu are, deși poți bifa opțiunea cu scaun auto pentru copil. Practic, chemi, dar nu vine nimeni niciodată 🙁

  8. CristinaM

    Am spus clar familionului ca o sa avem scaun RF.
    Am inchis gura soacrei cand a fost vorba de bani, ca de dat nu a dat ea, iar eu nu-s adepta la “ce are ala din Carrefour de 250 ron? Ca X-ulescu nu a patit nimic”
    Maica- mea a fost atentionata ca ajungem la cearta daca nu se adapteaza.
    Toata lumea a fost avertizata: daca incerci numai sa desfaci centurile copilului, cobori din masina, te descurci cum te-o duce capul sa ajungi la destinatie.
    Fara mancare si lichide cat copilul este in scaun; pt urgente, oprim.
    Nimeni nu a mai comentat a doua oara.
    Recunosc, eu nu am avut scoica, am pus copilul direct in scaun, scaun ce are 3 trepte de inclinare.
    Dar, pana la a educa omul cu privire la scaunul RF, trebuie explicat ca nu are ce cauta copilul intre scaune, la o frana mai violenta se duce cu capul in parbriz; nu are ce cauta in brate la X, mama sau nu, pe scaunul din fata; nu are ce cauta pe scaunul din fata un copil de 3 ani( sotul a intalnit tatal copilului in trafic, la 7 dimineata, la Arcul de Triumf, copilul era pe scaun, spanzurat cumva cu centura); nu are ce cauta copilul pe placajul din spatele banghetei, etc…

    • Și eu cred că toți ceilalți se adaptează, dacă părinții sunt foarte hotărâți într-o direcție.

    • Imi pare rau ca nu te-am citit inainte de nastere.
      Probabil as fi evitat asa X discutii inutile si situatii lasate cu plansete la copil.

  9. Calitatea unui scaun RF nu va putea compensa niciodata responsabilitatea si vigilenta soferului. Am intalnit in trafic masini de marca, cu copilul in scaun RF, care goneau cu mult peste 100km/h pe un carosabil umed. Este adevarat ca aud destul de des si despre accidente mortale in tip ce victimele asteptau in masina la semafor.

    Cand am fata in masina conduc cu cel putin 20 – 30 km / ora mai incet decat atunci cand sunt singur si ma las depasit de toti donatorii de organe.

    • Problema nu e de cum conduce șoferul cu copil în mașină, ci de cum conduc ceilalți. Nu toate accidentele se întâmplă din cauză că victima nu a condus vigilent, să fim serioși. Intră un nebun în tine, cu toată vigilența ta cu tot. Uită-te la copila asta, mai era și prinsă corect în scaun.
      Aceste măsuri de siguranță le luăm tocmai pentru neprevăzut, pentru accidente. Singura certitudine e că accidentele se întâmplă, a crede că e destul ca noi să fim vigilenți ca să le evităm e cel puțin naivitate.

  10. ii da cineva amenda lui Madame Firea? Ca avem dovada 😀 😀 😀

  11. Gabriela F

    Mai …din păcate eu și soțul meu am avut atâtea discuții pe tema asta că deja aveam și o strategie cum sa ii pun calus in gura….am rezistat eroic până la 9.5kg și un an. Al nostru pispiric e și un zmeu plângăcios și fiecare drum cu mașina era un chin pentru toți…am făcut și lucruri care nu se fac dar le țin pentru mine…ca sa nu fiu împușcata…acum merge cu fata….nu sunt împăcată….dar copilul și soțul da…și s.au terminat și discuțiile in contradictoriu…deși strabunuca ar vrea sa îl țin in brațe pe scaunul din fata…încă nu mi.e clar dacă nu vrea sa și conduc cu el in brațe…oricum acest subiect mă afectează…și îl vad ca o nereușită…prima…

  12. dia

    După 2 ani sau o anumită greutate e mai ok cu fata. Asta e recomandarea de aici. Am avut 2 ani RF, acum am schimbat. Dacă e copilul înalt sau peste o anumită greutate e mai periculos in RF.

    • Alina

      @dia, nu asta spune acel articol. Spune ca s-a modificat varsta minima recomandata pana la care un copil trebuie tinut RF. Acum este recomandat pana la 2 ani si cat mai mult dupa aceasta varsta. Practica tarilor Nordice este aceasta de mai bine de 30 de ani, lucru care a dus la ani intregi fara decese ale copiilor in urma accidentelor rutiere.
      In tarile nordice, copiii stau RF si pana la 7 ani… Sunt copii care nu cresc f mult in greutate/inaltime si sunt si scaune care permit utilizarea lor pana la 25 kg/125 cm (5-7 ani, in functie de copil).
      Dupa 125 cm, copilul se pune in scaun auto inaltator din categoria 15-36 kg (adica pana la 12 ani), pana la 145 cm, cand poate circula direct cu centura, fara probleme.

  13. Roxana

    Sunt in totalitate de acord cu scaunul auto. Eu am comandat acum multi ani din UK un Britax-Romer cu isofix,doar ca surpirza…masina mea , un Mitsubishi Colt din 2007 nu era prevazuta cu isofix. Asa ca am fost nevoita sa vand scaunul si sa ma reorientez. Am avut apoi un Inglesina ,dar cand a mai crescut,statea cumva atarnata de centura cand dormea. Mereu ii cadea capul in fata. Ea a avut si are rau de masina,asa ca era exclus sa o pun cu spatele la drum. Acum e mare ,are 140cm si poate sa stea doar cu centura. Ideea este ca daca adoarme tot atarnata sta… si in scaun si in centura.
    Ideea este ca sunt pro scaun de masina.

    • Și lui Tudor îi cade capul când doarme, îl țin cu mâna de cele mai multe ori. Înțeleg că se întâmplă la mulți copii, asta e 🙂

  14. Cunosc familii care isi tin cu mandrie copiii in brate, pe scaunul din fata. 🙂 Iar copiii prind aripi cand vad ca mami si tati hlizesc, bucurandu-se de “cat de smecheri” sunt ei. So sad!

  15. Alina

    Eu am avut mici certuri cu tata pe tema asta. Cand il las pe prunc la el, ii las si scaunul. Doar ca, invariabil, aparea intrebarea: De ce? Ce se poate intampla pana la colt/magazin/in 5 minute de mers? Il tine X in brate.
    Si, pentru ca nu functiona cu explicatii logice si nici clipuri cu accidente nu ar fi functionat (pe motiv ca li se intampla doar altora, lui nu i se poate intampla) am fost nevoita sa ii dau cele mai dureroase exemple.
    Mama, care a murit acum 6 ani in accident auto, din cauza ca soferul a pierdut controlul volanului si s-a izbit de un camion de pe contrasens. Si tata, care conducea o masina mare si un sofer de pe contrasens a adormit la volan, a intrat in masina pe care o conducea tata si a murit.
    L-am intrebat daca isi imagina vreodata ca li se poate intampla lor asa ceva si a zis, resemnat, ca nu. Si de atunci nu mai avem discutii de genul.
    Prefer sa dau mai multi bani pe un scaun in care sa il stiu in siguranta, decat sa plang dupa aceea prin spitale sau mai rau…
    Din pacate, am multe cunostinte (printre care si frate-mio care, culmea, are la activ zeci de accidente) care nu inteleg cat de important este sa tii copilul in scaun, daramite si RF… 🙁

    • Din păcate, statisticile arată că cele mai multe răni sunt în accidentele aproape de casă, fiindcă exact atunci ai tendința să nu mai asiguri copilul. Te gândești că mergi numai până la colț… Îmi pare rău pentru mama ta 🙁 și îmi place cum rămâi pe poziție.

      • Alina

        Eh, viata merge inainte, cu bune si cu rele.
        Insa uneori ma gandesc ca eu si sotul suntem singurii sanatosi la cap din familiile noastre. :)) 🤦🏼‍♀️
        Pt siguranta copilului meu fac orice si niciun compromis.

  16. Si eu cred ca trebuie tinut copilul cat mai mult RF, si din fericire al meu e foarte fericit asa. Culmea e ca eu nu concep sa mearga fără scaun nici pana la colt. si cu mine nu merge, dar uite ca atunci cand il ia tatal lui de la gradi, nu avem de ales. E fix in coltul strazii, dar tot am emotii. Oricat am vrea sa stea in scaun, e complicat, el vine din oras, la fix cand se inchide gradinita, ca asa se intampla mereu, si nu poate lasa masina si merge pe jos. Uneori facem compromisuri de genul acesta si speram la cel mai bine.
    Uite, eu am ratat ce a postat doamna Firea, si chiar am in lucru o campanie cu Politia pe tema asta. Mersi, am sa pun link catre articolul tau cand voi publica, sa vada lumea ce exemple bune avem.

  17. Ah! si o alta problema e cea legata de microbuzele cu care mai pleaca copiii in excursii. Parintii sunt obligati sa accepte sa-si lase copiii in microbuz, fara scaun pt ca legea le permite asta. Daca au peste 135 cm si merg cu microbuz scolar sau transport au voie pt ca e transport public. !!!!

    Eu recunosc, ca nu mi-as lasa copilul si da, ma va uri o vreme. Imi asum asta. Nici pe mine nu m-au lasat ai mei pana in clasa la 9-a intr-o excursie.

    • Alina

      Problema e ca multe microbuze nu au nici macar centuri, deci nici cu ce sa prinzi scaunul… inclusiv microbuzele care ii transporta pe cei din gradinite, desi toate sunt obligate sa fie dotate cu centuri de siguranta…

      • Poftiți articol, fix pe această temă. În urma acestui articol, un deputat a depus un proiect de lege care să oblige microbuzele să aibă aceste centuri de siguranță. Nu mai știu ce s-a întâmplat apoi.

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 225 queries in 0.466 s