Te-ai întrebat dacă în excursia la muzeu copilul tău poartă centură?

O mamă ne povestește lupta ridicolă pe care o duce pentru siguranța fiului ei din timpul excursiilor cu autocarul. Răspunsul celor responsabili este halucinant. Genul de subiect care ar exploda atunci când am număra cadavre de copii. Haideți să nu așteptăm atâta! Asigurați-vă că știți unde și cu cine vă lăsați copiii în excursie, fiindcă cei care ar trebui să aibă grijă de ei pare-se că vor să apară la știri.

Un autocar cu 19 copii s-a rasturnat in Sebeș. Este o știre din data de 18 mai 2017.

Veți înțelege imediat unde vreau să ajung.

Am 30 ani și totuși îmi aduc aminte perfect excursia din clasa a 3-a, de la Mioveni la București.
Ne-am urcat în autocar, ne-am așezat fiecare unde am vrut și apoi a venit doamna învățătoare să ne pună centurile de siguranță. “Dragii mei, știați că și astronauții poartă centură? Și pasagerii avioanelor? Este foarte important să le purtăm și noi!”. Le puteam desface doar atunci când oprea autobuzul pentru a merge la baie.
Deci da, existau autocare și autobuze cu centuri, încă de pe atunci.

În 2017 însă, fiul meu de 4 ani și jumătate a mers într-o excursie mai scurtă. Din sectorul 3 până la Opera Comică( în Giulești).
Am discutat cu directoarea gradiniței – una privată, destul de scumpă și bine cotată – despre siguranța lor și m-a asigurat ca vor avea centuri.
În aceeași zi au fost postate diverse poze. Într-una, se vede clar scaunul. Încerc să identific centura, însa nu o văd.

copil autocar

Am reclamat acest aspect, însă nu am primit nici un răspuns.

Pentru a înțelege mai bine motivul pentru care m-am revoltat, vă las mai jos un clip în care e exemplificat ce se întâmplă în timpul impactului (la 50km/h) cu copiii care nu poartă centură:

Peste o lună și jumătate, apare din nou informarea că urmează ca cei mici să efectueze o nouă deplasare către Opera Comică București.
Întreb din nou de centuri. De data asta, pe reprezentanta grădiniței.

Primesc replici de genul:
-Haideți, dna. Adămuț, că au mers încet.

Postez pe grupul grădiniței videoclipul de mai sus și încep să se sesiseze și alți părinți, moment în care ni se confirmă că, de această dată, s-a solicitat în mod expres ca autocarul care vine, să fie dotat cu centuri de siguranță.

În 2017, în condițiile unui trafic infernal, cu numărul accidentelor rutiere în crestere (sursa: https://www.politiaromana.ro/ro/structura-politiei-romane/unitati-centrale/directia-rutiera/statistici), reprezentanții unei grădinițe nu au considerat necesar sa solicite ca autocarul în care urmau sa fie transportați 15 copii  (3 – 4,5 ani plus 3 cadre didactice) să fie dotat cu centuri de siguranță.
Nici reprezentanții firmelor (cea de transport și Opera Comică București) nu au considerat normal ca autocarele să fie dotate cu centuri, dat fiind faptul că ei transportă preponderent copii (de gradinită și scoală).

Cu reprezentanții Operei Comice București am avut urmatoarea conversație:

vă rog s-o urmăriți, discuția e halucinantă pur și simplu

 

6000 de copii! Au fost 6000 norocoși. Dacă următorii nu mai sunt?
Oare câte grădinițe efectuează excursii în autocare neconforme?

Este saptămâna Școlii Altfel. V-ați întrebat dacă în excursia la muzeu copilul dumneavoastră poartă centură?

Câte after-schools iau în mașini un număr mai mare de copii decât numărul scaunelor? Câți dintre aceștia poarta centura de siguranță? Probabil că destul de puține!

Va recomand să mergeți într-o zi langă o scoală și veți vedea câți copiii intră într-un microbuz și sa numarati și locurile. Numarul copiilor e mai mare decât cel al scaunelor, în marea majoritate a cazurilor.

Și nu spun asta pentru că susține argumentul pe care încerc să îl fac, ci pentru că am văzut atât de des lucrul acesta în drum spre casă, că aproape cred că e o regulă comportamentul iresponsabil și nu o excepție!
Mai jos, sunt câteva situații redate de părinți care au văzut/experimentat asta:

Deunăzi citeam despre o situație asemănătoare, cu un autocar întors din drum, din Militari, pentru că acei copii nu aveau centură.

Observând frecvența nedorită a acestor situatii am ajuns să ma întreb: cât de în regula este faptul că ne lăsăm viața copiilor în mâinile cadrelor didactice, iar acestora să nu le pese de riscurile la care se (și ne) expun?

Legislația Uniunii Europene, pe această temă prevede următoarele:

  • copiii sub 3 ani, se transportă doar cu dispozitive speciale
  • copiii peste 3 ani și până la 12 ani (sau 1,35 m) folosesc înălțator și/sau centurile scaunului.
  • copiii peste 13 ani pot folosi centurile scaunelor fără a avea nevoie de alte dispozitive.

Încă din 2008 există această obligativitate în Comunitatea Europeană, așa cum reiese și din acest articol. Amenzile aplicabile sunt între 2000 și 5000 €.
Dar din păcate, și raportat la acest subiect delicat, trăim în țara lui “las-o că merge și-așa!“, “lasă că mergem încet și n-are ce să se intample” sau “nu ni s-o întâmpla chiar nouă”. Până… se întâmplă.

Ei bine, eu vreau să trag un semnal de alarmă. Fatalitatea poate fi acum, când tu îți bei liniștit cafeaua, crezând că, după serviciu, copilul îți va povesti ce frumos a fost la teatru.

Nu vreau să se sesizeze lumea după ce vor fi murit copiii pe străzile patriei.

Nu vreau să văd măcel la stirile de la ora 5, pentru ca mai apoi să urmeze o lună- două de controale, de ochii lumii.

Vreau ca tu, părinte, să te asiguri că cine se ocupă de transportul copilului tău o face în condiții sigure, în deplină legalitate.

Vreau să te asiguri că poartă centura de siguranță!

Și mai vreau, dacă nu e prea mult, ca Poliția Română să aplice legea în mod corect. Dacă este nevoie să ridice licențele de transport ale firmelor ce nu respectă normele de siguranță.

Vreau să fim responsabili față de copiii noștri, mai ales cand nu suntem lângă ei să îi protejăm! Nu doar să (ne) plângem după ce o tragedie se va fi întamplat!

– Georgiana Adămuț

foto 1 via Shutterstock, copii călătorind cu autocarul

Articolul anterior

Epic: în avion, Meredith Grey îi închide gura unui pasager ofuscat că un copil plânge!

Articolul următor

Abia atunci femeia îi va fi egală bărbatului, când va avea puterea să nu mai strângă șosete după el

37 Comentarii

  1. La noi totul e simplu: poate nu s-o intampla! ori…numai tu te poti gandi la asa ceva! ori…d-na educatoare e de vina! Din nefericire, mentalitatea romaneasca e chitita pe castigul imediat, nu pe responsabilitate si eficienta. Totul se face pentru ca ,,asa se face” si daca mai ies si bani frumosi din asta (costurile fiind minime) se cheama ca totul e perfect.

  2. Andreea

    Eu am stat cu panica și cât am mers cu autobuzul ( transport public) în Valencia. În tară nici cu taxiul nu vreau sa merg. Am investit bani în scaune auto și timp și nervi sa conving copii ca mergem doar cu centurile puse ca apoi sa vina alde educatoarea de la grădiniță sau invatatoarea de la școală să îmi lase copilul fără centura în autocar.
    Nu se poate asa ceva, pe bune…

    • Lumea crede ca sunt exagerari…

      • Cricket

        Exact. In afara de sot, incepand cu parintii mei eu sunt o exagerata care obliga copilul sa stea in scaun si cu spatele la sensul de mers. Chiar mama mea mi a spus ca sunt o fixista ca nici macar nu intorc copilul sa vada in fata si ca am dat o gramada de bani pe un scaun auto doar asa ca sunt eu nebuna ca exista si la 2, 3 milioane.

        • Și pe mine mă critică familia, exceptând soțul și mama mea. Cum, ne-am dus la supermarket și acum stăm în mașină în parcare să îi dau să sugă? Păi, în mers ce are? Păi, nu. Că are.
          De asta, în București, am mers foarte rar cu taxi cu bebelușul (cred că de 2 ori, când chiar nu am avut alternativă), țin minte o dată când ne-a prins ploaia rău de tot în Sibiu, eram la plimbare cu căruciorul, nu foarte departe de casă, am refuzat să iau taxi, soțul m-a înțeles și am sunat-o pe mama să vină cu mașina după noi. Cu mașina noastră, în care avem scaunul montat.

          • Laura C.

            Si eu am fost criticata de neamuri pentru ca ii cumpar copilului scaun de masina. Mi s-a zis ca in trecut, nu existau si nu patea nimeni nimic. Nu stiu de ce oamenii au o grija pentru finantele tale, nu inteleg nici comparatia cu trecutul cand intr-o zi circulau masinile cu nr par, in alta zi cele cu nr impar. Ca sa nu mai zic ca masina avea doar medicul, inginerul. In plus, asa prevede legea! Ar trebui sa tinem cont macar de acest aspect.

  3. dar a fost in accident, acum 1-2 ani: o masina cu copii, in Iasi, mergand la o competitie (de dans) s-a rasturnat. Profesori morti, copii in spital. Sa mai aduc aminte de autocarul belgian de copii ce a intrat in parapetul tunelului si zeci de morti.
    Am intrebat fata cum merg ei cu autocarul: au centura. Si numai una jos, orizontala. Prea putin, zic….

      • of, asa e, cum insa la noi centura e obligatorie ( nu pornim daca nu avem centuri), ma sperie. Si fiica mea pleaca in tabara, 10 ore dus in autocar, 10 intors…

        • Pf, eu mă gândesc acum că am făcut tur prin Europa cu autocarul, nici nu cred că știam că pot exista centuri într-o asemenea mașină. Iar să te plimbi pe culoar era cea mai mișto chestie, puteai vorbi cu cât mai mulți!

  4. Denisa

    Primul instinct a fost sa ma gandesc ca se exagereaza; nici una dintre noi, cititoare, mamici sau nu, nu au avut centuri “pe vremea noastra” cand mergeam in excursii cu scoala. Si apoi m-am oprit. Mi-am dat seama cat de gresita e raportarea asta la trecut. La un trecut care seamana mult prea putin cu realitatea zilelor noastre. Si fix aici consider ca e problema. Cati n-or fi cei care gandesc ca mine?! Dar care din pacate nu isi dau seama ca lucrurile au evoluat mult din anumite puncte de vedere si este nevoie sa se adapteze si ei.
    Eu, copila fiind, imi mai puneam centura stand pe locurile din spate, spre amuzamentul alor mei.Cu timpul nu mi-au spus nimic, concluzionand ca nu este un lucru rau.
    Cred ca, din pacate, dupa o serie sanatoasa de amenzi se pot aduce pe drumul cel bun transportatorii auto.Asa cum s-a intamplat cu vorbitul la telefon in timpul sofatului sau a purtarii centurii de siguranta pe locurile din fata.Nici nu vreau sa ma gandesc la vreo tragedie de proportii care sa puna rotile in miscare, asa cum s-a intamplat cu acel club care a ars.

    Si mult respect pentru mamica autoarea articoluluo carr chiar “face ceva” pentru binele copilului ei si nu doar se lamenteaza.Bravo!

    • Nu e bună comparația, fiindcă noi suntem obligați să facem mai bine. Plus, că nu se compară circulația de acum cu cea de atunci, viteza cu care circulă mașinile și puterea motorului lor.

  5. Eu (fiind freelancer) ma duc mereu cu baiatul meu in excursiile cu clasa. Incerc sa-l protejez eu, nu tin minte sa fi vazut centuri in autocare.
    Este adevarat, nu am vazut niciodata sa foloseasca centurile in autocare, iar multi copii circula printre scaune (parintii erau si ei in autocar).

    • Poți să îl ții și în brațe, dacă nu e asigurat în centură, sunteți toți ca nucile în căldare. Sau zburați ca din pușcă prin autocare. Nu îl protejezi cu nimic în plus dacă ești acolo.

  6. Georgiana Adamut

    La 21 ani am facut accident cu un taxi(stiu, nu e chiar subiectul discutiei, dar suportati-ma). Taxiul avea 40km/h. De nicaieri, din stanga, a aparut un jeep care avea doar 110 km/h. Era amurg! Am vazut doar farurile.
    E ultima amintire legata de momentul ala. Am avut un noroc fantastic pentru ca eram in cartierul iubitului de la vremea aceea si au sunat vecinii la salvare atat de mult, ca in 3 minute erau acolo.
    Stop cardio-respirator, am ajuns l spital in coma. M-am trezit peste 4 zile si nu puteam vorbi, nu imi puteam misca mainile sau picioarele si doar imi curgeau lacrimile.
    Nu va pot descrie in cuvinte neputinta, revolta si teama pe care le-am simtit atunci. Comunicam cu medicii clipind.
    Exact cum am scris si in articol, fatalitatea nu poate fi prevazuta, urmarile nici atat!
    Sa va spun ca am plans pana am lesinat cand am descoperit ca voi merge din nou?
    Oare cum ar simti un copil de 3-4-5 ani daca s-ar trezi ca mine dupa un accident?!
    Trebuie sa miscam ceva! De noi depinde sa facem sa fie mai bine!
    Daca lasam totul si asteptam sa se intample, vom fi victimele sigure ale unui sistem corupt si bolnav.

    • Șoferul de jeep ce a pățit?

      • Georgiana Adamut

        Nimic! O pustoaica de 19 ani cu carnet abia luat si masina cadou de la parinti, care nu stia daca a apasat acceleratia sau frana.
        Dpdv legal nu stiu ce s-a intamplat, pentru ca m-am focusat pe recuperare.
        Nici plangere impotriva soferului de taxi nu am facut. Nu aveam resurse pentru asta.

  7. Diana

    Am dat share la articol pentru ca mi-ar placea ca toti prietenii mei care sunt parinti sa acorde importanta cuvenita centurii de siguranta, indiferent de context. Si sa solicite aplicarea normelor in vigoare.

  8. Madalina V.

    Din pacate la 4-5 ani nici macar centurile nu sunt suficiente, le vin prea sus si nu ii apara suficient, le pot face chiar ele rau (la cap si gat, organe interne… – pt ca nu le vin unde trebuie, pe solduri, de ex, ci pe abdomen).
    Nu stiu daca am voie sa pun link-uri instructive si informative, daca mi se permite, le adaug.
    Drumuri bune si cu grija la ce facem (si in masina, si pe drum)!

  9. Ania

    Si la scoala centrala , unde invata copilul meu, s-au facut excursii fara sa se tina cont de centuri de siguranta!
    Ba chiar s- a organizat o deplasare la circ cu autobuze din o mie noua sute toamna! Si stateau copii cate 2 pe loc, sau in picioare!
    Cand am intrebat de ce se fac astfel de deplasari periculoase, mi s- a raspuns : haideti doamna , nu mai fiti panicoasa! Ca este distanta mica! Si nu s-a intamplat niciodata nimic!
    Asa si?
    Cand se va intampla ceva grav , cine raspunde??
    Trebuie schimbata legea , si o data cu ea si mentalitatea!
    Si pedepsiti aspru cei care organizeaza astfel de deplasari periculoase!

  10. Madalina V.

    Pt copiii de peste 4 ani (ideal de peste 6) – sfaturi si indicii legate de ce scaun trebuie cui si cum decidem asta:
    https://www.facebook.com/pg/RearFacingToddlers/photos/?tab=album&album_id=1095072683969913

    (este o pagina unde puteti pune si intrebari si citi multe alte lucruri despre scaunele auto pt copii, scoici, rear facing versus forward facing, inaltator, inclusiv prezentari comparative si informatii despre diverse firme producatoare – doamna este foarte priceputa si saritoare)

    • Laura C.

      Eu am o alta problema, sper sa imi raspunda cateva mamici chiar daca sunt un pic pe langa subiect. In sezonul cald copiii transpira foarte tare in scoica, respectiv scaun. Cand sunt incinsi, aerul conditionat ori un geam deschis sunt numai bune pt raceli. Exista o saltea care permite aerisirea intregului corp, dar mi se pare ineficienta. Voi ce folositi/ce faceti?

      • Madalina V.

        Am o husa de vara de la producatorul scaunului, transpira mai putin. Nu 0, si eu transpir, deh. Hainele de schimb de back-up sunt la indemana, la nevoie.

        • Laura C.

          Am si eu o husa cumparata de pe emag, cu doua fete (si pt vara si pt iarna), dar mi se pare ca transpira la fel. Am oroare de drumuri lungi (adica de doua-trei ore, ca mai mult nici nu incerc).

          • Madalina V.

            Stiu, e dificil cu drumurile lungi, dar nu le putem evita uneori 🙁
            Husele… nu de pe emag, de aceea am precizat ca speciala, am 2 firme de scaune, la fiecare am cumparat husa dedicata, produsa de acele firme – se prinde intr-un mod anume si e din material special.
            Este adevarat ca sunt scumpe 🙁 Dar isi fac treaba si se amortizeaza in ani (ce scaune am merg de la sub 1 an la 6-7 ani, deci e ceva).
            In plus, desi si husele normale de scaun ne par (si si sunt) scumpe), au proprietatea ca de fapt nu ard la fel ca cele “universale”, deci e ceva de capul lor…

  11. Madalina V.

    Si pt ca sunt fan rear facing extended (scaune auto cu spatele la sensul de mers cat mai mult posibil, acum pana la 25 kg), detalierea experientei noastre cu astfel de scaune si informatii tehnice si “teoretice”:

    episodul 1, inceputurile:
    http://mihvoi.blogspot.ro/2014/09/scaune-auto-pentru-copii-sau-bebelusi.html

    episodul 2, continuarea (update: in articol baietelul nostru avea 4 ani si 7 luni, acum are 5 ani si 9 luni, inca foloseste scaune cu spatele la sensul de mers si cert va incapea in ele cel putin inca 1 an, desi are inaltime chiar peste medie si greutate normala):
    http://mihvoi.blogspot.ro/2016/03/scaune-auto-pentru-copii-sau-bebelusi.html

  12. Roxana

    Din pacate multi din generatia parintilor nostri si nu numai nu inteleg importanta centurilor; chiar ieri am avut o cearta cu soacra-mea pe motiv ca nu vreau sa merg cu copilul in brate in masina Bucuresti – Sinaia ca sa putem merge toti 6 cu o singura masina si i-am zis ca dc vrea neaparat sa mearga cu noi luam trenul toti. era oripilata ca vai domle nu vreau sa merg fara scaune pt copii; i-am zis ca picii mei nu au mers niciodata in masina nelegati in centuri pe scaunele lor in 6 ani si nu o sa inceapa acum.

    • Laura C.

      Eu, de exemplu, nu dau explicatii foarte multe, spun ca am doar doua locuri disponibile. Oricum Roxana e foarte greu sa pleci la drum lung…doua familii in aceeasi masina. Nu e loc nici pentru bagaje, plus ca e mare inghesuiala.

  13. Alex

    Ca mama aveti dreptate. Juridic insa, cred ca nu.
    Inainte de orice, ca sa stim in ce context ne aflam: si eu fac parte din cei care isi transporta copilul (ceva peste 4 ani) rear-facing si cand am fost in Romania cu bebelus, am zburat cu baby-carrier-ul si am mers cu el in taxi, desi pe atunci legislatia nu cerea asa ceva (si eram priviti de taximetristi ca niste ciudati). Si aici, in Germania, multa lume se mira ca ne transportam copilul rear-facing.

    Articolul 97(1) din Codul rutier romanesc prevede transportarea copiilor in sisteme de retinere pana cand au peste 135cm inaltime. La acest articol faceti si Dvs. referire. Imi amintesc insa ca atunci cand s-a modificat legislatia a fost multa discutie pe aceasta tema si s-au introdus anumite exceptii, din motive pragmatice. Astfel, s-au introdus alineatele 1.1-1.10, din care 1.1 prevede ca “nu se aplica [reglementarea] in cazul transportului in autovehicule destinate transportului public de persoane, precum si in taxi, daca in acesta din urma copilul ocupa orice alt loc decat cel de pe scaunul din fata. Transportul copilului in varsta de pana la 3 ani, in acest caz, se realizeaza sub supravegherea unei persoane, alta decat conducatorul de autovehicul.” Deci un autobuz/microbuz care transporta copii nu este obligat prin lege sa aiba nici centuri de siguranta, nici sisteme de retinere (scaune/boostere etc.). Acelasi lucru valabil si pentru transportul in comun (RATB sau similar). Si in taxi puteti sa alaptati, nu pentru ca ar fi mai sigur, ci pentru ca daca in taxi ar fi si scaun de copil si baby carrier si rezervor de LPG, nu mai incape in portbagaj nici macar o poseta.

    Si in Germania situatia este similara: autobuzele de scoala nu sunt dotate cu centuri de siguranta. Conform departamentului juridic al ADAC (ACR-ul german), autobuzele care nu au un compartiment de bagaje (deci microbuzele, autobuzele de scoala, mijloacele de transport in comun) nu sunt obligate sa aiba centuri de siguranta. https://goo.gl/33KYKs, traducere in Engleza prin Google Translate e mai buna ca in Romana https://goo.gl/nrISBX. Consiliul local al orasului Mülheim a discutat o propunere a Referatului pentru Copii si Scoala, prin care sa se impuna transportul prescolarilor numai cu centuri in 3 puncte. [Primul cuvant al articolului este “Essen”, un oras in vestul Germaniei, care inseamna insa si “Mancare” si este tradus ca atare de Google]

    Chiar si in zone geografice “dificile” si totodata bogate (cred ca Garmisch si Oberammergau suna cunoscut si in Romania) autobuzele scolare nu au centuri si sunt, din varii motive, prea pline: https://goo.gl/dfIfyZ, Engleza: https://goo.gl/xpmFz0.

    Pe scurt: O ilegalitate nu mi se pare insa ca s-a comis. Initiativa Dvs. este insa laudabila si e bine sa sensibilizati parintii, gradinita si autoritatile, pentru ca probabil doar asa se va misca ceva in directia cea buna. La acest capitol insa se pare ca Romania nu este “in urma”, chiar daca standardele pot fi imbunatatite.

    • Multumesc pt comentariu. Fiecare comentariu intra in moderare prima data sau daca are mai mult de 2 link-uri. Daca viitoare, fara link-uri va intra direct. Te mai astept.

  14. Alex

    Nu imi e clar daca link-urile sunt scoase doar pana la moderare, si apar dupa aceea, sau nu, asa ca le introduc si altfel:
    goo[PUNCT]gl / 33KYKs
    goo[PUNCT]gl / nrISBX
    goo[PUNCT]gl / dfIfyZ
    goo[PUNCT]gl / xpmFz0

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 204 queries in 0.498 s