Sunt cititori care mi-au semnalizat în ultima vreme anumite articole ca fiind ”reclamă mascată” sau advertoriale nemarcate ca atare. Și, deși mă bucur de fiecare dată când cineva dă dovadă de spirit de observație (fiindcă asta vine de obicei din faptul că citește acest blog și că îi pasă, altfel nu și-ar rupe din timp să îmi scrie), nu aș vrea să creadă nimeni că este mințit.
Vă reamintesc că advertorialele mele sunt întotdeauna marcate cu un P în titlu, pentru ca cititorii să știe de la bun început pe ce dau click. Nu scriu titluri senzaționale, mincinoase, nu vă invit dați share pe post de semn de punctuație. Toate articolele sponsorizate de brand-uri sunt, pe lângă marcate cu P în titlu, într-o categorie separată: ”publicitând cu plăcere”. Aceasta se vede imediat sub titlu.
De fiecare dacă când am primit bani ca să scriu un articol, l-am semnalizat ca atare. Dumneavoastră ați știut. Tocmai fiindcă relația noastră de aici e una onestă și cât se poate de transparentă. Cred că lucrurile pe care le știți despre mine sunt cel mai bun gaj pe care îl pot oferi pentru asta. Nu am niciun motiv să fac altfel.
Există lucruri despre care scriu și gratis? Absolut. Cred că o să fie tare tristă ziua în care voi scrie numai pe bani. Cum a fost cazul cu eclerele din Sibiu, când cineva iar mi-a scos ochii. ”E reclamă mascată!” Acolo scriam despre niște amici care și-au deschis o cofetărie cu niște eclere senzaționale cu caramel sărat. Dacă e reclamă? Absolut. Dacă e mascată. Deloc. Acei oameni nu mi-au dat nici un leu pentru acel articol, l-am scris fiindcă așa am considerat eu, fiindcă îmi plouă în gură și acum când mă gândesc la caramel sărat. Fiindcă o să scriu întotdeauna dacă e ceva nou și grozav, mai ales de la mine din oraș, mai ales dacă e proiectul unor prieteni de-ai mei! Nu le-aș lua bani nici să îmi ofere. Pur și simplu nu așa funcționez eu. Doar că nu credeam că e nevoie să scriu asta negru pe alb; mi se pare o chestiune sinistră. Dar explic o situație, deoarece o văd necesar.
Articolul cu atelierele de gospodărie, pentru copii, tot din Sibiu, ținute de o fină de-a părinților mei, care și-a dat demisia din corporație, ca să își urmeze visul… a avut sute de share-uri. A fost reclamă? Absolut. Câți bani am primit pentru acel material? Zero lei.
Articolul de ieri cu Doclandia. Reclamă? Absolut. Mascată? Deloc. Fiindcă nu așa se fac lucrurile între colegi. Știți, mai sunt și chestiuni personale pe lumea asta, nu e totul despre bani.
Articolul cu vânzătoarea de la Noriel, care mi-a cărat ditamai scaunul de masă al copilului din magazinul din mall până la mașina din parcare. Nu o cunosc, nu mă cunoaște, nu îi știu pe patronii lui Noriel. Am făcut reclamă? O, daaaa! Și aș mai face asemenea reclamă de 3 ori pe zi, în fiecare zi. Doar motive să am.
Acum, ajutați-mă dumneavoastră, că nu știu cum să fac să fie cât mai cinstit, să nu se mai simtă nimeni în niciun alt fel decât inspirat și informat citind acest blog. De fiecare dată când pronunț cuvântul ”Mega Image” să pun un P în fața acelui paragraf? Tot ieri, în comentarii, cineva se ferea să scrie – în comentarii, repet- ”Regina Maria”, pe facebook. Clinica. Nu carecumva să fie considerat reclamă. 🙁
Unde o să ajungem, doamnelor și domnilor? Nu e despre asta vorba pe bloguri, într-o comunitate? Să discutăm liber, doar nu suntem la televizor! Inclusiv despre lucrurile pe care le prezint în articole sponsorizate scriu liber și onest, întotdeauna după ce le-am testat și am o părere personală pe subiect. Niciodată nu ați văzut la mine copy/paste după comunicate de presă, deși e mult mai simplu, vă asigur. Dar vă rog eu frumos, dacă sunteți mulțumiți de un produs, de un serviciu, de un om, scrieți despre asta cu litere mari, să vadă cât mai multă lume! Suntem atât de obișnuiți să dăm coordonatele exacte când NU ne place ceva, să ne plângem public cu tag la pagina brand-ului respectiv dintr-un soi de răzbunare, încât am uitat să fim și recunoscători. Uite, eu sunt recunoscătoare că și-a deschis Cassandra eclerărie în Sibiu, că am unde mânca ceva deosebit când am chef și bani. Sunt recunoscătoare că există oameni care fac proiecte precum Doclandia, fiindcă e ceva nou, care nu știu dacă o să schimbe lumea și mentalitatea românilor, dar cu siguranță va contribui la nițică educație. Sunt ultrarecunoscătoare tipei de la Noriel, care m-a ajutat fizic, nu știu ce aș fi făcut fără ea. Deci da, hai să scriem despre astea. Despre toate astea.
A, și încă ceva. Mulțumind încă o dată celor care-mi urmăresc blogul în timp ce-mi numără banii pe care îi câștig prin muncă cinstită cu el, vă asigur că nimeni niciodată nu m-a întrebat atunci când a trecut o lună de ultimul advertorial (cum e cazul acum), dacă am cu ce să-mi plătesc factura la net.
foto Pixabay.com
Amy
Atat timp cat n-o sa scrii despre drujbe si n-o sa ne povestesti despre cum ai descoperit vreun “zer” minune care te ajuta sa slabesti, atunci eu o sa-ti citesc blogul si-o sa-mi dau cu parerea de fiecare data cand o sa consider ca am de spus ceva.
Am scris si eu ceva aici despre advertoriale. Eu chiar cred ca nu ai primit bani pentru eclere si nu cred c-ar fi fost nimic rau in asta. Cum am spus, daca subiectul se pliaza pe nisa blogului tau, nu-i o problema. Dar cand vad reclama la cosmetice pe un blog care scrie in general despre drujbe, puturi si alte idiotenii de genul asta, n-am cum sa o vad cu ochi buni si nici sa cred ceea ce respectivul blogger scrie.
Miruna
:***
Știi care e faza, că poate fi cu atât mai credibil pe blogul cu drujbe, dacă autorul lui e un tip care folosește make-up și are grijă la hidratarea tenului! Adică, uite zicea Cabral mai demult o chestie: că nu înțelege de ce există reclame la mașini în revistele pentru mașini. Că nu poate jurnalistul respectiv să facă un review pe bune unui Mercedes cutare, când Mercedes e principalul client al revistei. Că mai bine să facă review-uri pe bune, iar reclamele să fie la after-shave, de exemplu. Că precis toți bărbălăii care citesc review-uri de mașini folosesc ceva după bărbierit. Și dacă nu ar trebui să înceapă :))) știi ce zic?
Miruna
acum mă duc să citesc ce ai scris.
Amy
Inteleg, dar parca nu prea pot sa cred o tipa care face advertorial despre drujbe. 😀
Nicu
Dar ar fi interesant, e drept 🙂 Si doar ca sa le dea peste nas “profesionistilor” care stiu tot .
Oana
Eu sunt de acord cu tine! Până la urmă, blog sau nu, orice postare sau cuvințel poate fi considerat reclamă. Și de ce să nu le faci reclamă pozitivă unir oameni care fac ceva bine? Dacă spui cât de frumos e Sibiul faci reclamă orașului? Și ce dacă? Eu cred că ai fost foarte transparentă și am aflat despre multe lucruri/produse la tine pe blog! Chipupzaguduărc👌😉
Miruna
Publicitatea e informație. Dacă ai ști câți oameni îmi scriu că le-a schimbat viața slowcooker-ul, de exemplu :))))))))
Oana
Să știi că și eu am început să cochetez cu ideea după ce am văzut la tine. Dar mai aștept că tot sper să iasă bucătarul chef din mine și să nu-l inhib😜😜😜
Gabi Co
Acum inteleg de unde ai avut bani de cizmele alea faine albastre :)))))
Faptul ca blogarii ca fac reclama unor anumite produse nu impinge pe nimeni de la spate, si nici nu le scoate banii din buzunar, sa cumpere acele produse.
De cand sunt mamica recunosc ca citesc constant cateva bloguri de “mamicenie” dar nu m-am simtit niciodata obligata sa cumpar unul dintre produsele laudate. Daca am facaut-o a fost pentru ca asa am simtit eu (nu folosim aceeasi marca de scutece pentru copii nostri, din cate am citit pe blogul tau, dar asta nu ma impiedica sa te citesc si nici nu ma impinge sa te critic pentru ca ai facut reclama la o alta).
Cumva nu sunt in asentimentul a ceea ce a scris Amy mai sus – eu vreau sa stiu ce face un om obisnuit cu un ondulator de par de exemplu, cum se descurca cu el, cat de eficient i se pare lui, mult mai mult dacat review-ul unui hairstylist (care, in ideal, ar putea face bucle faine doar ajutandu-se de degete), asta pentru ca nu toti ne-am nascut cu aceasi inclinatii artistice, indemanare sau rabdare.
Miruna
Da, înțeleg exact ceea ce spui! De asta îmi place mie hairstylistul meu. Când îmi arată în oglindă și mă întreabă dacă îmi place cum m-a tuns, mereu îi zic: Nu știu acuma, că m-ai aranjat tu, așa merci. O să știu acasă, când mă aranjez singură, atunci să văd cum stă! :))
Steluta
Miruna, nu poti multumi pe toata lumea, nu esti un borcan cu Nutella! :))
Prin simplul fapt ca ai scris acest articol arati ca iti pasa de comunitatea online care s-a creat pe blog, fiindca din punctul meu de vedere, puteai sa ignori si sa mergi mai departe 😀 Insa tu esti aici, explicand ca esti un om cinstit si transparent si cred ca cei care te citesc de mult timp, stiu ce fel de om esti si cum a crescut blogul.
Eu apreciez fiecare articol (uneori scriind aici, alteori doar zambind/lacrimand/traind o emotie in offline) si cred ca sunt putini bloggeri care isi rup timp (mai ales daca nu sunt platiti) sa scrie despre chestii cu plusuri si minusuri (in urma testarii personale, ca sa nu mai zic ca in spatele fiecarui advertorial se afla o poveste faina) 😉
Asadar, tine-o tot asa, sper sa ne rasfeti in continuare cu articole multe si faine, dar mai ales zilnice! 🙂
Miruna
Mulțumesc, ce îmbărbătare frumoasă! :*
Otilia
Si eu ma bucur ca faci diverse recomandari. Cand ai scris despre eclere chiar m-am gandit ca la urmatoarea vizita in Sibiu trebuie musai sa ajung acolo, mai ales ca imi place caramelul sarat la nebunie.
Una peste alta…intotdeauna vor exista oameni care cauta nod in papura si vor fi nemultumiti orice ai face.
Flavia
Miruna, tu ştii bine că răutatea e gratuită şi unora le este mult mai la îndemână decât să spună ceva constructiv. Să-ţi zic drept, eu îţi citesc cu plăcere articolele, inclusiv advertorialele, pentru că toate au o poveste construită frumos. În offline te-am recomandat de câte ori am avut ocazia tocmai pentru că te simt sinceră, pentru că niciodată nu am simţit că mi s-ar băga ceva pe gât, ba dimpotrivă, am aflat lucruri noi şi folositoare. Nu poţi mulţumi pe toată lumea aşa că tu scrie aşa cum ştii să o faci, că o faci bine. 🙂
o femeie
haoleo, eu scriu de rau despre dhl ca sunt patita (colet pierdut, bani nu inca recuperati, o luna de demersuri). Adicalea le fac reclama? 😀 😀 😀
In rest, singurul loc unde am facut reclama e la airbnb. Pt ca ii folosesc. Si sper ca fiecare om cand scrie de ceva, sa scrie dupa ce a incercat produsul.
Ioana
Eu cred ca cine te-a tras de maneca pt reclama mascata nu te citeste de prea mult timp. Adica, nici eu nu te stiu chiar de acum 10 ani, dar te stiu suficient de mult cat sa am incredere ca daca ai spus in meniul ”despre blog” (parca) ca semnaliezi cu (P) toate reclamele, atunci cand ai vorbit despre ceva in care nu aparea (P) era clar ca e vorba de o parere persoanala si despre o chestie despre care ne-ai spus pentru ca ai vrut ajuti cumva si pe cititori si pe cei despre care vorbesti. Sunt curioasa, in afara de mesajul cu ”reclama mascata” cata alte comentarii utile/la subiect au mai lasat la tine pe blog?
Si oricum, cu (P) sau fara (P), ce conteaza? Eu niciodata nu m-am ferit sa citesc articole cu (P). Cel mai bun caz, descopar ceva ce-mi usureaza viata si ajut bloggerul pe care il citesc oricum fara sa-i platesc nimic. Cel mai rau caz, pierd 1 minut din viata mea. Mi se pare stupid sa nu citesti un articol doar pt ca are (P). Si mi se pare stupid sa continui sa citesti un om in care nu ai incredere.
E bine c-ai facut articolul asta cu explicatii, dar nu pune la suflet mesajele rautacioase ca n-ai gresit cu nimic!
maddy
mi se pare perfect normal ca un blogger care pune dupa ceas cate 1-2 articole pe zi (indiferent daca se simte bine sau nu, daca e bolnav, daca e zi libera legala, etc) ca eu sa am ce citi cand imi beau cafeaua, sa isi foloseasca blogul si pentru a castiga bani prin campanii publicitare, afiliere, etc.
de ex. eu daca e sa`mi cumpar ceva de la emag intru pe linkul de afiliere al unui blogger pe care`l citesc ca sa`l rasplatesc cumva pentru faptul ca scrie pentru amuzamentul si informarea mea.
prin bloggeri am descoperit o gramada de produse romanesti extraordinare, de la magazine de haine si posete, designeri romani, produse handmade, mai faci rost de un cod de reducere…astea`s avantaje pentru cititori! in plus, un blogger serios nu isi permite sa recomande tampenii si nici nu am vazut vreun blogger (din aia pe care ii citesc eu) sa faca reclama la ceva rau sau care nu functioneaza.
nu ma deranjeaza publicitatea ca stiu ca nu recomanzi prostii, asta e concluzia.
PS. ce or zice oare aia scandalizati de advertoriale daca ar stii ca unii streameri de pe twitch primesc donatii de sute si mii de dolari de la spectatorii lor? :)) e normal sa`i dai niste bani cuiva daca ala iti ofera cateva ore de distractie sau informatii utile.
Nicu
Eu vad blogul asta ca un blog de impartasit. Ganduri, emotii, produse de copii, produse de parinti, locuri faine, lucruri faine, uneori lucruri greu de digerat, dar importante de stiut, de constientizat. Orice crezi tu ca ar putea sa fie de ajutor si altora.
Asta e un lucru nobil. Punct!
Ca unii nu sunt obisnuiti cu asta ci cu “go with the flow” (ca sa nu zic cireada), cu stirile de la ora 5 , cu scandaluri, polemici si spart de seminte, cu gasit (pardon, cautat) hibe din absolut orice, asta este, exista si ei printre noi. Asta nu inseamna ca trebuie sa le dam apa la moara si sa le imbratisam prostia.
Reclama este reclama , pur si simplu. Ea primeste numele de reclama mascata daca nu te-ai prins din prima, adica ai niste limitari la partea de sinapse si alte cele.
Iar, crezand ca toti ceilalti oameni de pe planeta asta sunt cel mult la fel de inteligenti, doresti sa-i luminezi. Dar ceea ce reusesc sa faca domnii si doamnele hateri e sa isi dea propriul examen, in scris, pe online, prin comentarii si remarci in cel mai bun caz tampite.
E un blog fain, dar mai intra si vanatori de polemici, scandal si alti “trouble seekers” si pe aici. Nu-i bai, ne ocupam de ei 🙂
Faptul ca ai scris un articol despre asta, mi se pare foarte fain din partea ta, dar simt ca oarecum argumentele rationale, logice prezentate de tine nu le vor fi niciodata suficiente celor care vor doar sa caute nod in papura, nu sa fie ajutati sau sa ajute pe altii.
Asa ca hai sa continuam sa le facem pe ale noastre, iar frustraceii sa isi vada de ale lor, mai pasnic, mai cuminte sau mai cu minte.
Ingrid
Este foarte tare ca poți câștiga bani din blogging si brandurile sunt interesate de tine, este foarte tare ca ai mulți cititori, apoi este si mai tare ca ai coloana vertebrală, simtul umorului, prieteni si recunoștință pentru tot.
Mi se pare normal sa poți scrie cu drag de tot ce-ți place fara a te gândi la bani.
Tot asa, Miruna.. 👍🏻✨
CristinaM
Fii barbata! Gura lumii nici pamantul n-o astupa.
Eclerele au fost bestiale!
Laura
Pe net e plin, dar PLIN de oameni care se uita in curtea vecinului sa vada da’ ala oare cati bani face? Da’ ala de ce face bani din asta? Niste plictisiti din punctul meu de vedere! Da, esti un formator de opinii si da, tot ce spui tu de bine sau de rau despre un brand are efecte asupra oamenilor care te citesc, dar asta nu inseamna ca daca faci reclama unui brand, pt ca nici macar nu conteaza daca iei bani pe asta sau nu, este ceva gresit. Atata timp ca parerea ta este onesta, poti face oricata reclama vrei mascata sau nu. Oricum conceptul asta de reclama mascata e asa aiurea… Reclama mascata si deloc onesta ar fi daca ai primi bani sa recomanzi ceva ce tu in mod normal nu ai recomanda. Mie imi plac si articolele tale publicitare, cele pentru care esti platita pentru ca nu am vazut nici un articol in care sa ridici in slavi brandul. La toate ai aratat ups and downs si de asta cred ca si ai ajuns un formator de opinie si ai “norocul” sa se uite altii in curtea ta sa vada cati bani faci, pt ca esti onesta in ceea ce scrii si lumea are incredere in feedback-ul tau. Pe mine nu m-ai convins insa inca cu slow cooker-ul :))) Stiam de el de mai mult timp, dar inca nu m-a convins. Poate faci ceva campania in care il trimiti de la una la alta sa il incercam sa ne convingem 😉
mihaela
Iti scrisesem un comentariu mai lung, dar s-a pierdut ca s-a resetat routerul. Iarta-ma ca nu il mai reiau. Vreau doar sa fac echilibru in pareri asa ca iti doresc sa faci bani cu nemiluita din blog. Sa ii invarti cu lopata.
Roxana
Tu vorbesti serios?? Eu nu m-am gandit niciodata ca ai face reclama mascata! Si mie cand imi place ceva spun tuturor despre chestia respectiva!! Nu am stiut ca e ok sa scriu firme,nici macar pe blog, desi acum ca ma gandesc nu exista CNA sa ma amendeze… Roxane sunt milioane…
Eu stiu o firma unde putem sa ne facem ochelari super buni si super ieftini. Pe noi ca famile daca ar trebui sa ne schimbam toti 3 ochelarii ne -ar costa peste 1000 de euro. Noroc ca i-am gasit pe acesti domni minunati,care nu vor sa se imbogateasca, ci sa traiasca din business-ul lor. Sa stiti ca eu nici macar nu ii cunosc personal.. ci doar ma bucur ca mi-au fost recomandati.
Gia
Si nu le “faceti reclama” gratuita domnilor cu ochelarii? ☺️
Elena P
Miruna, esti super. Te admir, sincer. Mi.a placut mult acest articol…si ai dreptate… 🙂
Miruna
Multumesc! 🤗