Medicina pe internet, riscuri și beneficii

medicina internet miruna ioani

Am tot văzut la dr. Vasi Rădulescu (pe care îl urmăresc pe facebook de ceva timp) că scrie despre un nou proiect în care este implicat: Doclandia. Facebook mi-a arătat câteva postări de-ale lor, iar acest articol al lui hoinaru m-a determinat să îmi lămuresc niște lucruri.

Pe scurt, Doclandia oferă un sistem de abonamente, prin care pacienții au acces la medici din diverse specialități, iar medicii pot fi plătiți practic pentru sfaturile pe care, altfel, le oferă întotdeauna din timpul lor liber și de cele mai multe ori gratuit, la telefon. (Nu știu pe nimeni să taxeze pacienții, să aibă vreo linie cu tarif suplimentar, dar nu spun că nu există așa ceva.)

Cred că e rezonabil să plecăm de la concluzia că medicii noștri NU au obligația de a ne răspunde la telefon în timpul lor liber sau vreodată, să ne dea sfaturi pe whatsapp sau alte situații din astea.

Vasi Rădulescu, Chief Medical la Doclandia, spune că lucrurile acestea reprezintă, din punctul său de vedere, un abuz: ”Trebuie să dezobișnuim oamenii de la ceva ce este profund greșit. Pe de o parte, cerem respect și prețuire pentru medici, înțelegând cât de mult muncesc și învață. Pe de altă parte, îi bombardăm cu mesaje și telefoane, așteptând răspunsuri rapid, lămuriri, sfaturi competente, toate pe timpul medicului. Iar pe medic nu îl plătește nimeni pentru munca depusă, că tot un tip de muncă e, în timpul său liber, seara, de multe ori în weekend. E una dintre probleme identificate, care au dus la apariția Doclandia. Toate aceste comunicări trebuie făcute într-un cadru standardizat, securizat, confidențial, iar medicul să fie plătit bine pentru sfaturile sale. ”

Mulți nu prea înțeleg cum e asta cu medicina online, se poate așa ceva?

Mulți nu înțeleg sau nu vor să înțeleagă. Oricum ar fi, trebuie să acceptăm că acesta este viitorul. Medicii vor oferi sfaturi prin aplicații, vor monitoriza pacienții, vor face cele mai bune studii clinice via Big Data, iar partea de consultații clasice sau intervenții chirurgicale va rămâne pentru cazuri izolate. Nu e normal să grăbim lucrurile, iar momentan astfel de soluții online sunt considerate mai degrabă complementare, adică nu exclud consultația fizică, ci mai degrabă o desăvârșesc. Un medic poate recomanda un consult clasic, apoi integrează informațiile și poate monitoriza pacientul, oferindu-i răspunsuri la multiplele întrebări pe care le va avea. Toate lumea are întrebări și, din păcate, nu e timp pentru lămuri în consultația clasică.

Care sunt limitările unei consultații online? Riscurile, voiam să zic.

Nu putem oferi un diagnostic cert și o schemă cronică de tratament, pentru că există piedici legale. Unii oameni sunt refractari din start, spunând “ce medicină e asta, fără să mă atingă medicul? Dacă mi se spune ceva greșit și pățesc, doamne ferește, ceva grav?” Ei bine, vedem lucrurile un pic greșit. Doclandia nu a pornit ca substitut de consultație medicală sau platformă de servicii medicale, ci ca platformă de informare medicală. Medicul partener Doclandia îndrumă abonații, le recomandă o conduită, le spune ce investigații au nevoie, anulează informarea oamenilor din surse dubioase care pot face mult rău, toate acestea într-un regim cronic, lejer, fără niciun caracter de urgență. Nu știu ce rău îi poți face unui om care îți scrie că are dureri de spate de cinci ani și nu l-a văzut nimeni până acum, tu recomandându-i o radiografie lombară și de sacroiliace, niște analize speciale și o vizită la reumatolog, descoperind apoi că are spondilită anchilozantă, o afecțiune diagnosticată la noi foarte târziu, din păcate. Astfel de cazuri apar zilnic și oamenii au numai de câștigat.

Și cine își asumă responsabilitatea legală pentru sfaturile date de către medicii Doclandia?

Abonații trebuie să înțeleagă caracterul informativ și îndrumător al platformei. Dacă cineva a prezentat simptome și semne grave, iar medicul Doclandia a recomandat prompt prezentarea la UPU, iar omul respectiv a refuzat să meargă la camera de gardă, cine e vinovat? Dacă medicul Doclandia, pe seama datelor prezentate de un abonat, nu a pus un diagnostic complicat, dar a recomandat analize și consulturi, cine e vinovat ținând cont de faptul că nu oferim diagnostice? Sunt cazuri multiple în care oamenii trebuie să înțeleagă niște limite normale și să-și asume niște conduite, dincolo de o platformă care face îndrumare, educație medicală, prevenție.

La prima vedere, e un win-win de ambele părți, până în clipa, în care vine hoinaru și zice (îi înțeleg punctul de vedere):

De ce aș plăti 10 euro lunar pentru sfatul ”consultați un medic?”

Iar dr. Rădulescu mă lămurește cu un exemplu cât o mie de explicații:

”O tânără mi-a scris despre tatăl ei, că are o durere de gambă, că e umflat piciorul. Am cerut mai multe informații, mi-am format o idee și am recomandat plecarea imediată la spital. Acolo, la urgențe, a fost tratat superficial, i s-a spus că e ceva muscular, să ia antiinflamator câteva zile, să se dea cu o cremă. La revedere. Am fost uluit când mi-a spus. Am recomandat clar să meargă la alt spital, pentru că primisem o poză cu piciorul și gamba și eu vedeam alte elemente. De tromboză venoasă profundă. Și voiam să mă asigur că excludem asta. Au ajuns la un spital mare, s-a făcut ecografia venoasă așa cum se impunea. Concluzia: domnul a fost internat cu cheag de sânge în picior, a fost anticoagulat, a rămas o perioadă în spital. Dacă stătea acasă, putea face oricând embolie pulmonară, chiar cu deces.”


Și eu cred că viitorul medicinii e în mare parte online. Nu îi vom putea înlocui pe medici cu mașinării prea curând, Doamne ferește (m-ar afecta în mod direct), dar le vom eficientiza și optimiza timpul într-un mod uluitor. Asta se poate. Am văzut în Anglia cum părți importante din consultație sunt fie externalizate și automatizate, pasul spre online fiind cel firesc în viitor.

În România, la soțul meu încă intră în cabinet pacienți de pe stradă: ”Domnule doctor, am o tumoră la cap, ce e de făcut?” Pacienți insuficient investigați, oameni bolnavi și foarte bolnavi purtați pe drumuri, ținuți pe la uși, care pierd timp prețios pentru viața lor. Sunt sigură că nici în alte specialități nu e mai bine. Mama ajută o mulțime de pacienți, deși e plătită pentru nici jumătate din cât muncește, din cauza unui sistem mai bolnav decât toți aceștia la un loc. Carduri de sănătate care nu pot fi citite, servicii care nu pot fi validate, pacienții ce vină au? Dar medicii?

E normal ca soluțiile să apară de undeva. La noi, din mediul privat. Nu știu dacă aveți nevoie de un abonament sau de un job la Doclandia (știu că mă urmăresc și câțiva medici, sunt foarte curioasă de părerea lor), asta doar dumneavoastră puteți hotărî. Însă, de ce știu sigur că aveți nevoie în România e o sănătate-tun. La asta cât era abonamentul pe lună?


Site-ul Doclandia e aici, pe dr. Vasi Rădulescu îl găsiți pe blogul personal și îl puteți urmări pe facebook.

Articolul anterior

De când sunt mare doar, am început să citesc

Articolul următor

Despre politica advertorialelor care nu sunt, de fapt, advertoriale, pe acest blog

24 Comentarii

  1. Apreciez foarte mult ajutorul dat prin telefon de diferiti medici familiei mele! Va multumesc, dragi medici, si va iubesc pentru tot ce faceti pentru noi!!!

    5+
  2. Mimi

    Este un început promițător! Mult succes!

    1+
  3. Alta Miruna

    Sunt disponibili 24/24? Imi cer scuze daca e precizat pe undeva si nu am obsevat.

    0
    • Mario

      Da. Este un serviciu 24 din 24, 7 zile pe saptamana. Il recomand. Eu mi-am facut abbonamento pentru familia mea.

      nota admin-ului: Informația nu e corectă. L-am întrebat pe dr. Rădulescu și a confirmat: nu e un serviciu de urgență, deci nu e 24/24. Pacientul poate scrie însă la orice oră, doar că nu va primi răspuns decât dimineața la prima oră, când începe programul medicilor.

      0
    • Am întrebat, revin.

      0
  4. Eu mi-aș face un astfel de abonament.

    2+
    • în UK există ceva similar gratuit, făcut de stat. La noi…

      0
      • Cris

        Iar in Romania un serviciu gratuit non stop medical pediatric Peditel 1791. Intr_adevar nesustinut de stat ca in Uk_ 111, ci de comunitatea de donatori privati.

        0
  5. Alexandra

    Buna! Sunt medic de medicina fizica și recuperare. Tocmai m-a rugat o amica să mă uit peste o radiografie de picior, trimisa pe messenger. 🙂 Deci sunt foarte bine venite astfel de proiecte. Nu poate înlocui medicina clinică, sigur că nu, dar poate liniști un om îngrijorat și poate face prevenție.
    Sunt mama unui băiețel de trei ani și la rândul meu aș vrea uneori sa fie un pediatru disponibil cu un sfat.. e f important!

    4+
    • Cris

      Pentru copii un medic specialist/ primar este non stop gratuit pentru ajutorul dvs. Serviciul Peditel 1791

      0
  6. Gabriela F.

    …recunosc că nu mi.ar pica rău… Acum in concediu sunt contactata doar de pacientii în care am încredere că respectă cu sfințenie recomandările…restul au fost directionati către colegi…să ii știu în siguranță…dar primesc mesaje pt păreri…și întrebări scurte cu răspunsuri lungi la ore incomode și indecente…in condiții de bebe propriu de 11 luni acum…

    3+
  7. Oana

    Mama mea a fost medic neurolog și câțiva ani a făcut gărzi la domiciliu căci nu erau suficienți neurologi să deschidă o secție specială. Asta înseamna că atunci când “era de gardă”, se putea trezi oricând cu salvarea la ușă ca să o ducă la spital să vadă vreo urgență. Nu putea pleca din oraș fără să spună unde, sau la prieteni fără să dea adresa (nu existau mobile atunci). Într-o gardă d-asta un pacient i-a explicat că pe el trebuie să-l trateze corect, căci îl doare puntea lui varolio😂😂😂

    2+
  8. Camelia

    Ar putea fi o solutie la supraaglomerarea urgentelor, dar sunt un pic sceptica la astfel de site-uri. Eu cred ca examenul clinic e sfant, anamneza si interactiunea directa cu pacientul. De multe ori mi s-a intamplat sa examinez un pacient pentru suspiciune de boala x si sa-i descopar alte minuni. Eu zilnic sunt sunata de alti medici pentru sfaturi prin telefon si le urasc, fiindca iti descriu cazul prin perspectiva lor. Incerc sa ma duc sa vad pacientul de fiecare data si de multe ori era sa ma pacalesc, tabloul descris era diferit fata de realitate.
    Depinde si de cazuri, acum unul pe care il ustura cand face pipi la cateva zile dupa un raport neprotejat, poti sa-l orientezi usor, dar chiar si asa, tot trebuie sa-l vada un medic, ca poate vede si niste sifilide 😂😂😂
    Desi cred ca asta e viitorul, mie imi e teama de el si nu vreau sa pierd contactul cu pacientii mei.

    2+
  9. mihaela

    Clar spre asta ne indreptam. Este bine ca o prima idee sa iti fie data de un medic, nu sa cauti aiurea pe net, sa te ingrijorezi si sa ajungi la urgenta. Din acest motiv, mie imi place si Peditel.

    1+
  10. Si eu mi-am facut o luna abonament trial la Doclandia pentru ca sustin conceptul lor si cred ca atata timp cat intelegem ca ei NU reprezinta medicina de urgenta ci doar niste sfaturi pentru care, da, altfel am suna niste doctori seara si in timpul lor liber, toata lumea este happy.

    Cred ca oamenii sunt reticenti la nou, dar sper ca macar generatia internetului sa invete ca tehnologia de genul asta este viitorul si in medicina.

    1+
  11. Conceptul de telemedicina este vechi si deja se implementeaza in romania. Dar nu mi se pare rezolnabil ca sa aiba acces pacientul la asta, ci medic catre medic, acolo unde nu e specialist sau e un diagnostic incert sa trimita investigatiile si ceara parerea unui specialist la distanta.

    Nu de alta, dar cunosc pacient paranoic (si nu doar unu) care s-a dus la x medici si a facut de x ori nu stiu ce investigatie ca medicii este niste prosti ca i-a zis doar sa slabeasca.
    Dincolo de realitatea asta, eu nici un nurofen nu iau fara acordul medicului (sunt alergica la multe chestii) – dar uite ca de peste 7 ani nu am racit niciunul in casa pentru ca in timpul consultului medicul a facut cateva remarci de imbunatatire viata si am respectat. Ei, pe internet medicul nu mai are cum examina asta.

    1+
  12. Andreea Munteanu

    Eu stiu medic Pediatru in Cluj care are linie de telefonie cu tarif special pt pacienții care il suna.
    In alta ordine de idei, eu ca pediatru cat am lucrat in România îmi petreceam mai toată ziua la telefon cu pacienții. Si eu sunt o vorbăreață recunosc, dar la un moment dat simți ca faci alergie la soneria telefonului, oamenii din jurul tau dispera ca nu mai termini de vorbit odata si nu puteam face mai nimic prin casa cat eram pe telefon. Eu zic ca e un serviciu util, mai ales in pediatrie unde multe se pot rezolva prin telefon. Au nevoie cumva si de pediatri?

    3+
  13. Roxana

    Nu am avut timp sa scriu la acest post,asa ca scriu acum…
    Mie mi se pare absolut normal ca Medici sa fie recompensati pentru timpul pe care ni-l acorda noua,pacientilor. Eu incerc sa nu fiu disperata,dar daca nu ma pot abtine, merg la o camera de garda sa consult un specialist. Ideea este sa fie la serviciu. Eu nu pot suna medicii in timpul lor liber. Imi este jena pur si simplu.
    Am trimis o data un e mail pe adresa de la clinica unei dr.si mare mi-a fost mirarea si recunostinta ca a raspuns. Ii respect si apreciez pe medici si ma rog sa nu avem nevoie de urgente. Daca nu e urgenta, si maine este o zi!

    0
  14. Imola

    Sunt medic rezident in an terminal. Sunt de acord cu Doclandia. Este o idee geniala, dacă omul ii înțelege scopul. Peste câteva luni, sper sa am și eu un loc în echipa lor.

    In loc sa te informezi pe Google și să te alegi cu fel și fel de diagnostice și tratamente, întreabă direct specialistul.

    0

Leave a Reply

© 2007-2017 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 189 queries in 0.759 s