Copilul tău. Sistemul lor. Viitorul lui -Despre job-uri pe cale de dispariție și abilități de bază în orice profesie ar urma

job copil abilități profesie miruna ioaniYuval Noah Harari spunea că cel mai mare pericol al viitorului e că oamenii vor deveni irelevanți. De mulți dintre noi pur și simplu nu va mai fi nevoie. Deja nu mai este ceva SF, vedem și noi cum munca omului e preluată de roboți. Astfel se automatizează un proces, costă mai puțin, iar mașinăria nu cere pauză de prânz și nici vacanță de Crăciun.

După părerea mea, în viitor vor dispărea contabilii și vor fi înlocuiți de aplicații în care fiecare își va introduce venituri și cheltuieli într-o aplicație directă la fisc. Băncile nu vor mai avea sedii fizice, cu doamne la ghișeu și cozi. Casierițele vor fi înlocuite de self check-out. Vânzătoarele din mall, de comenzi online.

Statistici și fapte fascinante despre locurile de muncă pierdute din cauza automatizării

(sursa aici)

  • Aproximativ 30% din locuri de muncă vor fi înlocuite cu automatizări, în special cele plictisitoare și repetitive.
  • Riscăm să pierdem 375 de milioane de locuri de muncă în întreaga lume până în 2030.
  • Între 14 și 80 de milioane de locuri de muncă din SUA riscă să fie automatizate.
  • 36 de milioane de lucrători își vor pierde locurile de muncă din cauza inteligenței artificiale conform unei estimări a Instituții Brookings.
  • Forumul Economic Mondial spune că mașinile vor crea 58 de milioane de noi locuri de muncă.

Adevărul este că părinții de astăzi își pregătesc copiii pentru nimeni nu știe ce.

Atunci, nu pot să nu mă întreb în timp ce-mi înscriu copilul la școală:

Ce e mai important pentru educația lui? Cu ce vreau eu să rămână după 12 ani de școală? Sigur că apreciem liniștea sufletească, dar să nu uităm că ea nu îți pune o pâine pe masă. Nu vreau să fiu deloc superficială sau pragmatică, dar una e să meditezi la nemurirea sufletului pe stomacul plin și alta e să îți îmbrățișezi foamea fiindcă nu ai de ales…nimic din frigider.

Potrivit raportului Forumului Economic Mondial (FEM), ”Viitorul locurilor de muncă”, cheia succesului este deținerea unui set de „abilități de inovare”.

(sursa)

FEM a definit o listă cu cele mai bune abilități de inovare necesare în 2020 și mai departe și a comparat-o cu primele 10 abilități din 2015. Cel mai mult a urcat în top Creativitatea (de pe locul 10 pe locul 3), în timp ce Negocierea pare în cădere liberă. Rezolvarea problemelor complexe păstrează o poziție puternică pe locul 1 în ambii ani.

Top 10 abilități în 2015

  1. Rezolvarea problemelor complexe
  2. Coordonarea cu ceilalți
  3. Managementul oamenilor
  4. Gândire critică
  5. Negociere
  6. Controlul calității
  7. Orientare către servicii
  8. Analiza și luarea deciziilor
  9. Ascultare activă
  10. Creativitate

Top 10 abilități în 2020

  1. Rezolvarea problemelor complexe
  2. Gândire critică
  3. Creativitate
  4. Managementul oamenilor
  5. Coordonarea cu ceilalți
  6. Inteligența emotională
  7. Analiza și luarea deciziilor
  8. Orientare către servicii
  9. Negociere
  10. Flexibilitatea cognitivă

Aș mai face și eu o listă de calități umane care mi se par foarte importante:

  1. Cinstea
  2. Răbdarea
  3. Atenția
  4. Perseverența
  5. Responsabilitatea
  6. Ambiția
  7. Curiozitatea

Mă tem că școala clasică are capacitatea de a le omorî pe toate astea șapte. Și că-s șanse mici să le dezvolte pe celelalte, indiferent de topul cărui an e vorba.

Gândire critică, vezi comentarii pe de rost la română.

Creativitate, doar profesoru-i de zece.

Rezolvarea problemelor complexe, misiune imposibilă cu 35 de elevi în clasă.

Managementul oamenilor, crimă și pedeapsă.

Coordonarea cu ceilalți, scapă cine poate.

Inteligența emoțională, elevul n-are niciodată dreptate.

Și mă opresc aici, că știți și voi cum merge. Suntem cu toții absolvenți ai acestei școli, deci nu ne temem degeaba.

Ce mă încurajează e că toți copiii sunt în aceeași oală. Niciun părinte nu știe mai mult ce să facă. Îmi dă încredere să știu ce am pus eu însămi în copiii ăștia. Multă iubire. Tot timpul de care am fost capabilă. Adevărul înainte de toate. Curajul de a nu se trăda pe sine. Ambiția de a merge înainte. Cum pregătești un copil pentru viitor, când nimeni nu știe ce-l așteaptă? Faci tot ce poți mai bine. Ții minte că el e investiția ta cea mai valoroasă. Îi rămâi alături orice în cale o să apară. Și na, nu trebuie să decidă în clasa zero ce o să se facă.

 

Articolul anterior

Fetița care mi-a lovit băiatul cu un băț și de ce mama ei ar putea fi mândră de ce a făcut

Articolul următor

Stânjeneala ei nu ar trebui să fie distracția nimănui – Salvați fetițele de întrebări incomode!

7 Comentarii

  1. Madi

    Ultima fraza îmi place cel mai mult. Menționez că sunt profesor de matematică la un colegiu prestigios într-un oraș din țară, dar la fel am gândit când am decis, anul trecut, să-mi înscriu copilul la școala cea mai apropiata de domiciliu, in mediul rural. Probabil că începând cu gimnaziul va studia “la oraș” și aș vrea să pot să îl îndrum către ceva “de viitor”. Contează și să îi placă și chiar sa aibă abilități. Problema este că actualul sistem și programele școlare facilitează doar pe hârtie dezvoltarea abilităților menționate în articol. Poate predarea și învățarea încep cu pași timizi să fie centrate pe formarea competențelor, însă la evaluare mai este de lucru. Înveți elevii să fie creativi, să lucreze în echipă și la Bac le ceri să rezolve aceleasi exerciții ca în secolul trecut. Sigur că matematica este aceeași și așa va rămâne, dar trebuie să o mai și aplici în contexte actuale. Eu însămi am facut parte dintr-o “generație de sacrificiu”, cu introducerea manualelor alternative, renunțarea la trimestre, prima cu facultate tip Bologna și multe altele. Dar observ, cu cea mare tristețe (a se citi “furie”), că și copilul meu va face parte din altă “generație de sacrificiu”.

    • Multumesc pt comentariu, ma ajuta mult.

    • Mihaela

      Nu se mai învața comentarii pe de rost de foarte mult timp. De ce sa vorbim despre lucrurile pe care nu le știm? Poate nici regula lui Pareto nu se aplica în școala românească . În afară de elevii de la doua, trei colegii din fiecare oraș, restul nu vrea sa știe, sa citească, sa analizeze. Dacă profesorul le da de citit o carte, profilul filologie, pe acesta și l-au ales, și citesc 3 elevi din cei 28 din clasă, cum se formează gândirea critica, observația detaliilor, caracterizarea, nuanțarea? Sa se uite la un film și sa vorbească despre el sau despre personajul x. “Ceva de genu.”

      • Dana

        Se invata comentarii. Pentru Evaluarea Nationala, acum 3 ani, colegii fiului meu invatasera si compuneri (era un subiect cu o compunere pe o tema data si invatau 6-8 compuneri facute astfel incat sa fie adaptate la orice tema). Profesoara de romana de la clasa nu era de acord cu invatatul asa. Majoritatea copiilor mergeau la meditatii si asa invatau.
        Cat despre citit, a avut noroc si in liceu de o profesoara extraordinara. A primit in clasa a IXa o lista de cca. 600 lecturi pe care ea le recomanda si ei trebuie sa-si aleaga dintre ele, astfel incat sa citeasca 1000 – 1200 pagini pe semestru. Fiecare lectura din lista este insotita informatii referitoare la specie/gen literar. Fac fisa de lectura pentru tot ce citesc si la finalul semestrului are o discutie cu fiecare dintre ei, referitor la una dintre lecturi. Ea a citit toate cartile respective si imbogateste lista anual cu ce mai citeste si considera ca e potrivit pentru elevi.

  2. AOM

    Cand inteligenta emotionala ajunge pe locul I, cred ca mai avem curajul sa speram la mai bine

    • Nici inteligența emoțională nu e totul, cred că e important să avem un echilibru și o libertate pentru fiecare copil. Doar că, mă tem, asta e o utopie.

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 139 queries in 0.400 s