5 greșeli frecvente la instalarea copilului în scaunul de mașină. Iată cum le poți evita

Uneori îmi doresc să fi avut copii pe vremea în care să fii un părinte bun însemna să îi speli pe mâini înainte de masă. În ziua de astăzi, a fi un părinte bun presupune să citești biblioteca de cărți, să fii la curent cu cele mai recente studii și recomandări, presupune hrană bio, timp special, attachment parenting, cosleeping și Alfie Kohn.

Dacă la alegerea căruciorului pentru copil nu ne-am bătut capul (sunt atâââââtea variante!!!) și am mers pe recomandarea prietenilor, la scaunul de mașină n-am mai scăpat. Documentare. Liste de avantaje. Dezavantaje. Socoteli pe hârtie. Măsuratori în mașină.

Am făcut greșeli, deși eram convinsă că respect toate regulile.

Nu le-am știut nici eu pe toate de la început. Și atunci le-am corectat. Mi-au atras atenția cei de la care am luat scaunul lui Tudor, căci le-am trimis poze după ce l-am instalat. Și mi-au zis: copilul e prea mic, pune pernă auxiliară. Mai strânge centurile. Dă-i jos haina de iarnă. Așa că, vreau să vedeți și dumneavoastră cât de ușor e să greșești chiar și atunci când te străduiești să fie totul bine. Cu siguranța copiilor noștri nu ne jucăm.

1. Scaunul nu e instalat corect

Studiile arată că 4 din 5 scaune de mașină sunt instalate greșit. De asta a și luat naștere sistemul ISOFIX. Din punct de vedere al siguranței, nu este nici o diferență între el și prinderea în centuri (altfel, isofix e cam la fel, doar ceva mai scump). Problema e că, tot studiile arată, mulți nu știu să instaleze corect în centuri. Adică, nu își dau seama că au greșit, iar la un Doamne-ferește constată că nu era tocmai bine… Doamne ferește!

Cum să eviți: Citești manualul de instrucțiuni al scaunului. Recitești și verifici cu un alt adult. Te uiți la clipuri pe youtube (instalarea celor mai multe scaune există demonstrată într-un filmuleț). Te uiți de mai multe ori. Eventual, ceri ajutor specializat, dacă ai cui. (Brand-ul de la care am luat noi scaunul pentru Tudor ne-a ținut de mână în timpul instalării și după, din fericire.)

2. Scaunul e cu fața la sensul direcției de mers (front facing)

Știți că mai nou se recomandă ca scaunul să fie cu spatele la direcția de mers, adică rear facing -în engleză. La testele de impact, această poziție s-a dovedit a fi cu 75% mai sigură pentru copil. E logic, fiindcă forțele se distribuie în mod egal în cazul unui accident. Iar capul are sprijin, asta e foarte important. Nu își rupe nimeni gâtul.

Apropo de asta, soțul meu – neurochirurg- mereu mă trezește când adorm în mașină. Spune că e foarte periculos, pentru că ești într-o stare hipotonă iar, în cazul unui impact, mușchii nu îți țin capul practic și se pot întâmpla nasoale, a văzut el. Este exact același lucru și în cazul unui copil care călătorește front facing, dacă nu mai rău, fiindcă –în comparație cu un adult- mușchii lui sunt mai puțin dezvoltați, iar capul mult mai mare raportat la restul corpului

Recomandările generale ale Asociației Americane de Pediatrie (sursă) și ANEC ( European consumer voice in standardisation) sunt clare: rear facing cât mai mult timp, obligatoriu până la 2 ani sau când copilul depășește înălțimea și greutatea potrivite cu scaunul de mașină. În Suedia, majoritatea copiilor călătorește rear facing până scaunul rămâne pur și simplu mic. Ei trec direct la booster seat (perna înălțătoare). Recomandările sunt să se folosească poziția rear facing până la 5 ani. Iar statisticile confirmă o rată foarte scăzută a accidentelor la copiii suedezi. Un articol excelent pe tema rear facing găsiți la Prințesa urbană. Un clip explicativ aici:

Iar atunci când sunteți tentat să întoarceți copilul înainte de vreme, vă rog eu, amintiți-vă de Joel, băiatul care ar fi putut fi salvat dacă părinții ar fi știut că un scaun auto rear facing îl protejează mai bine. Information is power.

Cum să eviți: Asta e cel mai simplu. Cumperi un scaun potrivit instalării cu spatele la direcția de mers. Și nu întorci copilul înainte de 2 ani sau 4 ani. Plânge? Dacă tu l-ai ținut doar rear facing, probabil că nu din cauza asta plânge. Fiindcă el nu știe altfel cum e. Ce ar mai putea funcționa? Să îi explici că așa călătoresc copiii. Să îl distrezi un pic: jocuri, cântece, teatru de păpuși, orice funcționează. Și să nu îl întorci nici dacă plânge în continuare. Liniștea ta nu e mai importantă decât viața lui.

Când eram eu mică, mulți dintre colegii mei aveau voie să stea în mașină pe scaunul din față (complet greșitși foarte periculos). Eu am stat întotdeauna în spate, nici măcar nu mi-am pus problema că locul meu ar fi altundeva. E treabă de obișnuință. Iar de asta sunt responsabili părinții.

p.s. Există scaune care pot fi montate și rear facing și front facing. Așa avem și noi. E un pic mai scump, însă, în final, tot ieși mai ieftin decât dacă ai fi cumpăra 2 scaune separate: unul rear facing și apoi altul front facing, pentru când mai creștea copilul și îl întorceam. (Cu toate astea, intenționăm să îl ținem pe Tudor cât mai mult timp cu spatele la sensul de mers)

3. Centurile de siguranță sunt prea largi

Ca semn general, dacă intră mai mult de un deget între centură și copil, centura e prea largă. Se verifică la nivelul claviculei. Și mai e testul de ciupit: dacă poți prinde centura între două degete ca și când ai ciupi-o, înseamnă că mai trebuie strânsă un pic.

Cum să eviți: verifici și ajustezi. A, și încă ceva. Atenție la poziția de plecare a centurilor de siguranță. Pentru scaunele rear facing, centurile ar trebui să pornească de la nivelul umerilor sau mai jos; la cele front facing –de la nivelul umerilor sau mai sus.

4. Centurile de siguranță sunt sucite

Cred că asta mi se întâmplă în 9 din 10 călătorii. Știu fiindcă verific de fiecare dată. Cel mai des se sucesc în zona coapselor, de nici nu se văd. Doar le simt când le iau la puricat.

Cum să eviți: după ce ajustezi centurile și asiguri copilul, îți treci mâna peste centură încă o dată și cauți locuri în care e răsucită. Câteodată e nevoie să desfaci centura și să refaci legătura.

5. Copilul e cu geaca de iarnă pe el

Asta știu că e destul de complicată pe vremea asta. Însă, a lăsa copilul cu pufoaica pe el în scaun e egal cu a nu-i lega strâns centurile de siguranță. Fiindcă gecile sunt de obicei groase și pufoase, ele înmagazinează un strat de aer. Ăsta e mecanismul prin care țin cald. Tot aerul ăla se comprimă în cazul unui impact, iar copilul efectiv poate zbura din geacă. Vedeți aici un video demonstrativ, de nu îți vine să crezi că nu te-ai gândit la asta mai înainte.

Cum să eviți: Iei o pătură să învelești copilul peste centuri sau pleci cu 5 minute mai devreme de acasă și aștepți până se încălzește mașina, apoi îl dezbraci. Sunt 5 minute, nu o veșnicie! De preferat, găsești o haină de iarnă ușor de îmbrăcat și dezbrăcat. Noi avem una cu capse peste tot în afară de mâneci. E practic ca o păturică ce se înfășoară în jurul picioarelor și trupului, cu sistem asemănător body-urilor. Când mai adoarme afară în manduca și îl aduc în casă, îl pot pune în pat și dezbrăca fără ca măcar să se trezească. Atâta-i de ușor de folosit.

Mai multe măsuri pentru siguranța copilului în mașină

  • Fără alte obiecte instalate în scaun, gen accesorii care nu îi aparțin: huse nepotrivite, perne de gât. Nu punem nimic altceva în scaunul de mașină în afară de copil.
  • Nu folosim un scaun second hand niciodată. Nu ne jucăm cu lucrurile astea, fiindcă cine știe prin ce războaie a trecut. Nu unul mai vechi de 6 ani. Și doar dacă avem încredere că el nu a fost implicat într-un accident. E posibil ca un scaun să aibă fisuri minore care să nu fie vizibile la inspecția vizuală și să nu mai ofere protecție în cazul unui al doilea accident. Fiecare producător recomandă o anumită perioadă de utilizare pentru scaunele lui, de 3 ani pana la 8 ani. Al nostru recomanda schimbarea scaunului daca a fost utilizat mai mult de 8 ani. Adică, no pressure pe doamna Barză dacă o vrea să ne mai facă o vizită într-o zi.
  • Ținem copilul în scaun de mașină până la o vârstă potrivită. Apoi, trecem la o pernă înălțătoare (booster), nu trecem brusc de la scaunul de mașină pentru copii la nici un scaun de mașină. The carseatlady explică foarte frumos cei 5 pași care trebuie obligatoriu bifați TOȚI înainte de a renunța la orice fel de înălțător.
  • Nu alăptăm în mașină în mers, am scris despre asta aici, e ilegal, iar amenda e 400 lei. Nu scoatem copilul din scaun. Nu, nici dacă plânge. Oprim mașina mai întâi.
  • Dacă e musai să mănânce în mers, luăm biberon de plastic. Grijă la hrana solidă, dacă se îneacă, e greu să faci manevre de resuscitare în tranzit.

Noi pe ăsta îl avem, un scaun Duofix de la Axkid, l-am ales după criterii de siguranță. E un brand suedez cu care lucrează și Volvo. Deja îl folosim de vreo 2 luni și sper să nu-l vedem vreodată în acțiune. Broscuțul a dormit și 3 ore legate în el, de unde trag concluzia că e destul de mulțumit. S-a văzut imediat o îmbunătățire după trecerea de la scoică. Dacă înainte îmi era groază de drumurile doar noi doi cu mașina, fiindcă el urla în spate neconsolat, acum am senzația că aș putea merge până la Sibiu. De fapt, vede chiar mai bine prin lunetă. Și cred că preferă priveliștea asta, în loc să se uite continuu la spatele scaunului din față. Cui i-ar plăcea?!

Scaunul are momentan reducere 200 lei, vedeți aici. Vă invit să vă abonați și la newsletter, e avantajos de urmărit promoțiile care apar. Link de abonat aici.

Am scris articolul ăsta cu un singur gând: nu e vorba de parenting modern, clasic sau preistoric, nu dezbatem tehnici de educație și nici care e un părinte mai bun . Aici e fizică pură. Toți ne supunem legilor ei. Iar când e vorba de siguranța copiilor noștri, nu ne mai permitem să chiulim de la oră.

imagini via Shutterstock, fetiță în scaun de mașină

Articolul anterior

Mersul în club și copiii de-acasă

Articolul următor

Ajutor. Copilul meu deschide dulapurile altora când mergem în vizită.

58 Comentarii

  1. Simo

    Si noi suntem la etapa de studiu a scoicilor auto. Sa inteleg ca pana la 9 luni ati folosit-o voi? R. insista sa luam cu isofix, tocmai in ideea ca nu ai cum sa gresesti la montare.
    P.S. Zici ca e periculos sa dormi in masina ca pasager? Eu frecvent atipesc, ma simt asa comod.

    • Simo, scoicile se instaleaza destul de usor, cred ca te descurci si fara isofix.
      Nu stiu cum e cu adormitul ori, de fapt, doar vrea H companie

  2. Andreea

    De acord, din păcate sunt foarte scumpe aceste scaune rear facing.

    • Stiu, si eu am zis la fel initial. Apoi, dupa ce m-am mai documentat un pic, am decis impreuna cu sotul meu ca nu merita sa ne asumam riscul.

    • Corina

      nu neaparat. noi ne-am luat de la hauck si a fost la in pret foarte rezonabil.

    • Iulia

      Sunt si scaune mai ieftine, rear-facing. Este acest grup pe facebook unde o sa gasesti multe informatii despre astfel de scaune:https://www.facebook.com/groups/491117781010566/

      • știu grupul, fac parte din el, e chiar educativ. Totuși, nu cred că e cazul să ne zgârcim.

        • Iulia

          Nu e vorba de zgarcit. Sunt si familii care nu isi permit sa cheltuie 2000 lei pe un scaun de masina si e important ca ele sa cunoasca si posibilitatea achizitionarii unor scaune rear-facing mai ieftine, nu neaparat mai proaste in ceea ce priveste siguranta. La astfel de scaune de obicei economia se face la materiale. Si in plus, e de preferat un scaun mai ieftin decat unul second sau deloc.🙂

  3. Foarte util articolul tau. Fetita mea are 4 ani, iar noi folosim un scaun cu isofix, dar care nu are centura proprie. Copilul este prins cu centura masinii, la fel ca un adult. Centura porneste de la umarul drept si merge in diagonala si bineinteles in zona bazinului. In momentul in care am cumparat acest scaun am citit mult pe aceasta tema si am inteles ca este mai sigura aceasta varianta. In cazul unui impact, centura se blocheaza imediat. Riscul cel mai mare este sa o desfaca copilul in timpul mersului. Din fericire, in cazul nostru, fetita intelege regulile de siguranta si nu ni s-a intamplat niciodata ca ea sa o desfaca. In plus, la drumurile lungi, eu stau cu ea in spate. Tu stii ceva despre acest tip de scaune auto?

  4. Nu se putea sa nu vin si eu cu completari :)))) – doar de 9 ani ma preocupa. Sunt inginera si obsedata de asta de cand colega de birou a stat cu copilasul in coma la Bagdazar, post accident de masina (eram insarcinata si m-a impresionat).

    Eu nu am masina si nici carnet dar avem 3 scaune cumparate deja si mai cumparam unul in primavara asta. Din pacate cele mai multe accidente grave la copii in Ro sunt raportate FARA scaun si pe o raza de cativa km de casa (principiul cunoscut: lasa ma ca merge asa).
    Asta de acum e luat la mana a2a. Mai avem inca unul (tot la mana 2a) lasat la socri. Cel mai usor test de rezistenta e sa pun piciorul: scartaie cu zgomot atunci pa. In caz de accident puternic scaunul amortizeaza din socuri preluand fortele si disipand din energie, inclusiv unul cu fisuri de fabricatia in structura va amortiza (scaunele de copii cedeaza oricum la accidente, dar marea minune e ca nu lasa copilul sa zboare ca un proiectil prin parbriz, asa cum se intampla la bebelusii tinuti in brate, si nici sa devina minge de ping pong – asa cum se intampla la tamponarile laterale, la rostogolirea masinii din nou centura e importanta: tine fiecare pasager la locul lui, asa ca iar important e de cerut in service de verificat tensiunea TUTUROR centurilor, si o zic pt ca vazui la masina inchiriata in Tenerife ca unele centuri din spate erau prea largi si nu aveau elasticitatea corecta). Mai important e de luat la cativa ani un scaun mai nou pentru ca sunt salturi de tehnologie, dupa noi criterii de validare si testare pe piata. Si la copiii mai mari inaltatoarele sunt fix pix, mai imporante sunt cele cu urechi (protejeaza capul, nu doar ridica copilul la nivelul centurii sa nu ii vina peste gura). Si mai important e de luat scaunul potrivit varstei, adica sa nu iasa capul copilului din scaun (stiu ca sunt copii slabuti ce incap in scaunele mici dar cand centura nu ii vine corespunzator, degeaba mai e acolo pt la impact va sari din centura).

    La copiii mai mari f. interesante sunt mini protectiile de burete care se pot pune pe centura: sustin corpul si copilul adormit.

    Pentru accidentele peste 80km/h sansele sunt minore de supravietuit atat pt adult cat si pentru copil: cu centura impactul e transmis organelor interne, asa ca alegeti singuri viteza de condus cu un copil. Sau fara.

    ( Discutii avute in ultimii 9 ani cu doctor pe ambulanta in Bucuresti; discutie avuta si cu o alta inginera implicata cativa ani in cercetare pentru casca de protectie la copii – cercetarea in strainatate se face in mod serios, cu un alt profesor universitar ce preda la universitate top 100 din lume; urmarit filme si simulari si teste; urmarit rapoate ingineresti; urmarit statisticile si euroean research concil si rapoartele comisiei europene etc).

    Nu am pornit niciodata cu masina daca nu avea centura. Are 9 ani acusi si e convinsa ca nicio masina nu functioneaza daca centura nu e cuplata si ca masinile au senzori.

    Nu e nicio problema daca in masina sunt sub 0 gr si copilasul e fara geaca ca sa intre in scaun/centura. Am testat-o de zeci de ori, o alta superstitie romaneasca e ca se imbolnaveste de la frig! (eu cred ca romanul se imbolnaveste de la gandurile aiurea): am scos geaca si pus copilul in centura si pus geaca peste centura si copil pana masina se incalzeste. Nu imi aduc aminte niciodata sa fi reusit sa iesim cu 5 min inainte din casa sa avem timp de incalzit masina…. de cand suntem cu copil avem talentul sa intarziem (si noi adultii consideram ca e un defect impardonabil).

    Am calatorit mult cu taxi in Bucuresti. Fie luam scoica, fie in marsupiu, cand a fo mai mare copilul in brate si pus centura la amandoua (in strainatate am cerut taxi cu scaun). La cat de lent se merge in Bucuresti ziua cand sunt cu copil m-a durut fix in pix, daunele mai mari ar fi de la injuraturile auzite cand isi sparg un far. De la aeroport autobuzul merge f. bine, iar metroul pi shentru merge tzais: bebelusa la metrou era f. incantata si avea 2-4 luni si se uita ca girofarul, peste tot, un fel de “ce se intampla, domnle cu lumini si sunete si lumea ce ma trage de mana si se rade la mine si fac ca maimutele”.

    • Foarte mișto comentariul tău, mulțumesc!

      la 80 km/h cred că te referi la impactul frontal, deși nu sunt sigură că vreau detalii inginerești nici despre cel lateral.

      cât despre transportul cu taxi, m-am gândit să scriu și despre asta. Uber-ul are, de ex, mașini cu scaune pentru copii, poți cere așa ceva. Dar ce ne facem cu toate celelalte taxiuri și zone unde nu există Uber?
      Transportul copilului în SSC în mașină e o idee la fel de proastă, fiindcă – știi- în cazul unui impact, corpul adultului preia viteza mașinii și se proiectează peste copil grămadă, practic îl va zdrobi cu corpul său. Da, în taxi prin București, rar prinzi 50 km/h , deși se mai întâmplă, la cât sunt de nebuni. Să zicem că nu mori, dar nici capete în gură sau dinți sparți nu sunt niște variante plăcute :))

  5. Noi nu am luat scaun f scump pentru că nu aveam mașină cu isofix, dar scoicile cred că sunt o pierdere de timp și bani – am luat un scaun rear si fw facing pentru 0-18kg, Britax First Class (la reduceri de pe amazon) care a fost excelent până acum când la 3 ani juma și 1m înălțime a început să îi iasă capul din scaun deci trebuie să achiziționăm altul. Am luat un Graco Affix cu isofix dar abia a sosit și nu l-am probat.

  6. despre dinti sparti de copii: cunosc 2 tatici ce si-au pierdut dintii din fata, de sus: aruncau copiii/harjoneau copiii si au primit fie un cap in gura/fie un picior artistic. Asa ca e mai riscant sa faci copii decat sa iei masina 😀 😀

  7. Rusu Delia

    Eu mereu adorm in masina spre mare. Deci, sper sa nu se intample vreun accident, ca raman fara cap.

  8. Eddie

    Daca un scaun de 2000-3000 de lei vi se pare scump, cum vi s-ar parea sa dati 10.000 de euro pentru o operatie post accident?

    Si noi am stat si am rumegat mult aceasta problema cu scaunele si intr-un final ne-am luat rear-facing. Nu am avut probleme in 3 ani de la achizitie (si sper sa nici nu avem in continuare).

    O investitie grozava. Noi am luat scaunul de la BeSafe, foarte faini oamenii de acolo. Ne-au trimis sa testam scaunul inainte sa il cumparam sa vedem daca se potriveste in masina – aveam un Golf 4 pe vremea aceea. In Golf, scaunul din dreapta soferului a devenit neutilizabil dupa instalarea scaunului in spate. Dar in 3 a fost OK, ne-am descurcat.

    Cand a aparut si al doilea copil, ne-am schimbat masina 🙂 Trebuie sa tineti cont ca, scaunele rear-facing sunt mai mari/voluminoase decat cele forward facing. In cautare de masini am gasit doar cateva masini unde mai aveai loc in fata la sofer dupa ce instalai scaunul. Acestea au fost: VW Passat B7, Audi A6, Skoda Superb si seria ML de la Mercedes. Probabil mai sunt si altele cu platforma mare la care s-ar potrivi cum ar fi VW Sharan sau Ford C/S Max dar personal nu am incercat.

    • Foarte util! Merci

    • Acum nu înseamnă că părinții care nu își permit să dea această sumă pe scaun sunt niște inconștienți, să fim serioși, există destule firme testate (Britax, Maxi Cosi etc) care produc scaune rear facing foarte bune. Dacă o luăm așa, cei care conduc Logan să zicem ar trebui nici să nu mai meargă cu copiii în mașină.

      • Credeam ca despre rear facing e vorba, in general.

        • Da, doar că mereu se găsește cineva la subiectele de acest gen care sugerează că dacă nu ai un scaun de top (foarte scump pentru unii)… ce faci dacă ai accident? Așa că întrebarea de mai sus e cam agresivă, de aceea am comentat astfel.

          • Inteleg, insa comparatia cu 2mii de lei versus 10 mii de euro poate fi bazata pe realitate. Doamne fereste.

    • Dy

      scuze ca va contrazic dar si noi avem scaun rear/front faceing si sta foarte bine si in skoda octavia si in logan mcv, iar scaunul din fata este chiar utilizabil, drept ca nu pt pers care au 2m si stau ca in fotoliu.
      iar referitor la 2000-3000 de lei un scaun…. ma asteptam sa imi spuneti ca aveti macar un mercedes din 2018.
      noi avem logan mcv nou si scaun de 500 lei (asta mi s-a parut mie ca indeplineste cerintele mele pt puiul meu la vremea respectiva) cu garantie 5 ani si instructiuni de utilizare foarte bune si care a facut fata si la accident!
      va recomand sa nu jigniti oamenii care chiar nu vor sau nu isi permit sa dea 3000 de lei pe un scaun auto, ca sunt destui care au copii purtati in scaune mai ieftine si nu inseamna ca nu sunt parinti buni!
      Toate cele bune si multa sanatate!

  9. In unele tari ai voie cu copilul în fata. Eu puneam scoica in fata, după ce scoteam airbagul. Asta in Cehia.
    Doamna cu scaunele de masina e annoying dar are deptate.

    • Doamna cu scaunele? Stai, ca n-am prins.

    • Mary

      Si in Romania scaunele rear facing pot fi instalate si pe locul din fata daca airbagul e dezactivat.
      Cred ca e util un document cu textul legii si cu dovada ca producatorul scaunului aproba acest tip de instalare pentru a fi prezentate politistilor in cazul in care va spun ca acest lucru nu e legal.

      • Da, însă mașina ar trebui să aibă acele puncte de prindere pentru centurile laterale. Mașina noastră, de exemplu, nu le are. Dar e mai veche, e drept.

        • Sunt metode de a prinde centurile de ancorare suplimentare si pt scaunul din fata. In general se prind de scaunul in sine in spate si apoi sunt aduse in fata pe sub scaun.

          Legal este voie sa fie pus orice scaun de masina pentru copil pe scaunul din fata atata timp cat este dezactivat aibagul si producatorul scaunului permite acest lucru. Pentru scaunele cu fata la sensul de mers se recomanda sa fie dat maxim in spate scaunul masinii.

          • înțeleg, totuși, nu aș pune copilul în față decât dacă ar fi musai să plec singură la drum cu el când e fff mic.

  10. Incă un sfat de la un tată șofer: când ești cu bebe în mașină condu civilizat și lasă donatorii de organe să te depășească. Aveți în vedere că acel bebe va crește și va copia stilul vostru de a conduce. Poate să conducă prudent sau să adore viteza în oraș și lipsa de respect în trafic.

    Faza cu privirea înainte sau în spate este discutabilă atât timp cât numărul accidentelor frontale (din față, pe contrasens) a crescut alarmant la noi. Nu comparați studiile făcute în țări cu autostrăzi și borduri între benzi (lovituri din spate) cu ce e la noi.

    Incă un detaliu. Fiecare șofer are un instinct de conservare în caz de accident rutier. Din discuțiile cu un amic cadru MI există șoferi care se protejează involuntar inclusiv când cel mic este în spate – pun în pericol spate dreapta unde se află copilul.

    • Foarte bine punctat. Eu cred ca ar trebui condus prudent tot timpul, nu de alta dar nu vrei sa te intalnesti pe sosea cu tine, cel fara copil in masina.
      Cat despre cel mai sigur loc din masina (care se crede a fo dreapta spate, locul unde stau presedintii de state, prim-ministrii etc), acesta e un mit. Nu exista cel mai sigur loc in masina. Exista prudenta. Si mai exista noroc.

      • Ana

        si daca ai 2 copii? pe care il pui in locul sigur?? nici eu nu cred ca exista locul sigur in masina

        • Nu exista, normal. Mi-a spus mie Titi Aur :))

        • Statistic vorbind locul din centru spate este cel mai sigur pentru ca este considerat a fi cel mai departe de orice punct de impact, vorbim acum de accident grave cu impact frontal sau lateral, cele cu impact din spate foarte rar sunt accidente grave.
          Pe masura ce cresc copiii si avanseaza in diferite grupe de scaune protectia oferita de ele scade, pana ajung suficient de mari si merg direct pe bancheta cu centura masinii, dupa 12-13 ani incolo. Astfel gradul de protectie cel mai mare este oferit de o scoica unui copil mic, si gradul cel mai mic de protectie este oferit unui copil care se afla fie in scaun inaltator fara spate fie direct pe bancheta cu centura masinii.
          Astfel ca o familie cu 2+ copii ar trebui sa se gandeasca la acest principiu si sa ofere locul din mijloc, daca este posibil tehnic vorbind din perspectiva instalarii scaunului sau a centurii masinii, acelui copil care este cel mai putin protejat, deci direct pe bancheta sau in scaun cu fata la sensul de mers, si apoi locurile laterale copiilor care sunt in scaun cu spatele la sensul de mers, pentru ca ei oricum au avantajul protectiei oferite de aceste scaune.

          http://www.childcarseats.org.uk/choosing-using/positioning-child-car-seats-in-cars/

          http://thecarseatlady.com/center-or-side/

  11. Ana

    noi am avut un accident de masina cu fetita cand avea aproape 3 luni, era asa micuta ca nu o puteam prinde in centurile de la scoica, la cel mai mic nivel ii erau largi… si fetita a zburat efectiv cu capul in scaunul din spate, ca un proiectil… (era cu spatele la sensul de mers) nu a patit nimic (a vazut-o un neuropediatru)…. asa spaima am tras atunci ca suntem foarte atenti la regulile copiilor in masina… ii lasam sa palnaga daca nu le accepta nici cum, centrua e obligatorie orice ar fi si oricat de aproape am merge!

  12. dupa cum am mai pomenit, eu am copila mai mare ( 9 ani acusica) asa ca eu caut alternative portabile (nu avem masina dar ne mai iau prietenii, rudele, inchiriem in deplasari etc). Cred ca am gasit solutia:

    https://www.youtube.com/watch?v=Gf0QcMgx-rU

  13. Vera

    Buna ziua! Pentru nou-nascuti care este cea mai buna varianta? Scoica sau landoul? Am citit ca in scoica se poate sufoca…Multumesc!

    • Pentru transportul în mașină, doar scoica. Landoul nu se poate securiza pe banchetă și nici bebelușul nu stă prins în centuri în landou.

  14. Gabriela

    Ce noroc ca doarme si sta linistit in scaun.
    Fetita mea (1 an) a stat linistita in scoica la inceput. Pe la vreo 5 luni a inceput cu plansul: siroaie de lacrimi la cateva minute de la plecare.
    Am sperat ca daca schimbam si trecem la scaun (trecerea s-a facut pentru ca cea mica depasea nr maxim de kg admis de producatorul scoicii) nu o sa mai planga.
    Dar inca e jale. Nu pot sa plec nicaieri. 🙁 o tin rear-facing dar am si posibilitate de front-facing. Am luat si oglinda din aceea prin care sa ne vedem. (Eu o vad pe ea, ea inca nu si-a dat seama care e treaba).
    Pun pe seama anxietatii de separare si ma gandesc daca plasez FF si ma vede (eu fiind la volan) o sa fie mai bine.
    Sunt indecisa.

  15. Gabriela

    Legat de taxi, fetele de pe grupul dedicat de pe Facebook isi iau scaunul si il monteaza in taxi.
    Eu am apelat o singura data la Uber cu childseat (a costat 18 lei in loc de 10) si scaunul (unul foarte ieftin si murdar, de altfel) a fost folosit pe post de booster. Nicio centura nu a trecut prin el. Soferul a legat o singura centura peste fetita mea, care ii venea mai mult pe picioare decat la solduri. Am ajustat cum am putut. Am pus-o si pe cea de-a doua, oblica. Aveam programare la pediatru. Nu aveam incotro.
    Trageti voi concluziile…

    • Uber cu childseat in romania? Eu stiam ca nu exista, mi-au confirmat cativa soferi. Dar mai demult, e drept. De curand nu am mai intrebat.

      Nu stiu cum e asta cu montatul scaunului in taxi… al nostru are 17kg. Nu l-as putea cara singura. Dupa aia, cand ajung la destinatie, ce fac? Nu e ca si cand il pot baga in geanta.
      Poate era vorba de scoica. Aia e usoara si se poate monta oriunde. Dar scaunul de masina e mai complicat.

      • Gabriela

        Exista Uber cu childseat in Romania. Doar l-a scos din portbagaj. 🙂
        Sigur era vorba de scaun auto pe care il cară dupa ele. Fetele erau putin suparate ca primesc aceasta intrebare de prea multe ori, cand raspunsul e evident pentru ele: cu scaunul la purtator. 🙂

  16. Dy

    Scaunele sunt super dar nu pentru salariile din Romania!
    Mai sunt brand uri pe piata care au scaune bune si la preturi cat de cat accesibile.
    Nu cred ca e cazul sa dai 1000 euro ca sa cumperi un scaun si o scoica auto….

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 239 queries in 0.446 s