Pe vremea când am citit eu primul ghid al bunelor maniere, era un capitol întreg despre scrisoare. Despre cum te adresezi în funcție de vârstă, sex și funcție. Între timp, scrisorile au dispărut cu totul, unii dintre noi nu-și mai primesc nici facturile prin poștă. Adresarea asta în funcție de foncție și importanță a dispărut, toată lumea primind numele de la botez și tutuirea din oficiu. Cică părem mai relaxați, deși eu niciodată nu am crezut că respectul stă într-o formă de apelativ.
Ghidul bunelor maniere cu telefonul:
1. Nu ne lungim la povești la telefon, când avem companie.
E nepoliticos. Putem avertiza interlocutorul de la celălalt ”capăt” că suntem la o întâlnire, cu cineva, într-o discuție. Elegant ar fi ca celălalt să se prindă și să încheie urgent conversația. În caz contrar, putem spune ceva de genul: te pot suna eu mai încolo? Nici să spui ”peste 5 minute” nu e tocmai politicos, e ca și cum ai porni cronometrul până să-i dai flit persoanei cu care ești.
2. Ăla prezent în fața ta în carne și oase are întotdeauna prioritate.
Nu întrerupi conversația de o sută de ori să răspunzi la telefon, la sms, la email, la nimic. Nu merge nici dacă îți ceri scuze. Ai ceva mai important de făcut, ai vreo urgență? Poți face câțiva pași să rezolvi situația. Dacă nu reușești în câteva minute, nu-i problemă, reprogramează întâlnirea. Aici ar fi binevenite niște scuze. Oricum nu are nici un fel de rost să fii prezent fizic într-un loc, dar psihic în vreo alte zece.
3. Niciodată nu ne uităm cine sună, ca apoi să ignorăm intenționat.
”A, e doar maică-mea, o sun eu mai târziu.” Mai bine respingi apelul, în felul ăsta transmiți omului un mesaj că nu poți vorbi în momentul ăla. Și măcar îl bagi în seamă. Eu am cu mama o înțelegere de felul ăsta: știu că, dacă îmi dă respins, e cu vreun pacient sau pur și simplu nu poate vorbi. Dacă o sun de mai multe ori și nu-mi răspunde, mă îngrijorez. Dacă primesc respins, știu că e ok și vom lua legătura mai târziu. Asemănătoare e și faza ”nu răspund acuma, că mă ține o veșnicie”. Fraza asta nu face cinste nimănui. Te poți gândi că interlocutorul știe precis ce vei gândi data viitoare când te sună și nu-i răspunzi. Cel mai cinstit e să faci ca la punctul 1.
4. Când noi sunăm, întrebăm persoana apelată dacă ”are 2 minute”.
Eu fac asta și când vorbesc cu bunică-mea. Fiindcă oricine poate avea o urgență la baie, pe foc, pe ceva. A, și nu sunăm la ore nepotrivite, indiferent cât de apropiați suntem. Mai ales dacă suntem apropiați. Nu e în regulă să fim neciopliți cu nimeni, nici cu ai noștri din neam. Exceptând telefoanele la serviciul clienți, care e non-stop, sau la ora exactă, e neplăcut să-i deranjăm chiar și pe părinții noștri… duminica de la masă. Deși ei precis se bucură oricând de-un telefon.
Ghidul bunelor maniere cu emailurile:
1. Ținem cont de ora la care le trimitem, având în vedere că trăim într-o eră cu acces nelimitat ca timp. Chiar povesteam la un moment dat cu Corina despre asta și îmi zicea că ea, dacă stă la birou peste program, le programează pentru a fi trimise a doua zi dimineața. Eu vă pot spune că am primit câteva emailuri de la oameni din agenții la niște ore de nu-mi venea să cred: 9- vineri seara; 11- sâmbătă dimineața, din astea. Ca destinatar al acestor emailuri, mesajul atașat fără să vrei e că cineva exploatează pe expeditorul emailul-ui meu. Ceea ce nu face cinste niciunui angajator. Adică, tare aș vrea să știu că fetele și băieții din agenții (cam singurii oameni neroboți care-mi trimit mie email-uri) au și o viață personală, care se desfășoară chiar în intervalele orare menționate. Adică, nu de puține ori am întrebat: TU MAI EȘTI LA BIROU ACUMA?
2. Nu verificăm telefonul din 5 în 5 minute,
dacă suntem undeva cu prietenii, familia și, mai ales, cu copiii. Mesajul transmis celor care ne însoțesc e: mă plictisesc, nu meriți toată atenția mea, am lucruri mai importante de făcut, adică de dat niște scroll-uri ori urmărit niște știri. Precis lumea nu se va opri în loc dacă nu dăm like la selfie-ul colegei cu bot de rață, la 2 minute după l-a tras. Poza sau botul, nici nu mai contează. La fel, nici dacă nu răspundem la email în prima jumătate de oră, nu se întâmplă nimic rău. Nu e o cursă cine răspunde mai repede sau cine vede primul ceva.
3. Nu există scuze nici atunci când nu există program. De cealaltă parte, suntem ăștia ne-exploatații, care trimit emailuri din freelancing-ul propriu și personal. Ăștia care n-au birou, nici angajator, nici program de lucru. Nu cred că e ok nici din partea noastră să trimitem emailuri la orice oră din zi și din noapte, deși uneori doar la răsărit am vreme. Nu mai e cool să fii un workoholic posedat și distrus. E politicos să te gândești că ăla care-l primește poate are ceva notificări activate (sau o viață, spre deosebire de tine) și-l bipăie când intră un email. La 3 noaptea uneori, că atunci ți s-a sculat ție ideea și cheful de trimis mailuri.
Acum avem smartphone-uri și comunicăm prin email. Avem facebook și facem live blogging. Avem skype, whatsupp, instagram și snapchat. Putem fi conectați tot timpul, ba chiar și-n somn. Unii dintre noi adorm în lumina ecranelor de telefon și se trezesc în sunetul alarmelor de telefon. (Probabil, cei mai mulți dintre noi și cei fără copii 🙂 Acum, când le-avem pe toate astea la degetul mic, parcă avem nevoie să adăugăm un capitol la manierele bune.
imagini via Shutterstock, telefoane mobile
Dacă doriți să aflați când scriu, vă invit să urmăriți pagina de facebook a blondelor.
Cris
La partea cu mailurile, nu tin cont de prima ta regula. Pt ca imi iau puica de la gradi plec mai devreme cam cu 30 min din program, apoi mancam, ne jucam etc. Dupa ora de somn, reverific mailul in caz ca am ratat ceva urgent, trebuie sa iau actiune pe ceva anume (lucrez cu multe fuse orare, deci cineva mereu va fi cumva in program undeva), sau pur si simplu curat mailul, setez intalniri pt a doua zi, pt a-mi usura munca si plecatul mai devreme. Nimeni nu considera nepoliticos ca am trimis un mail seara tarziu, si nici nu o facem ca sa ne laudam ca uite eu am stat pana tarziu, bine nici nu stau cu orele sau in fiecare zi. Depinde de zi, de volum, uneori 10 min uneori 30.
Nepoliticoasa mi se pare adresarea fara “buna/salut” sau fara un “multumesc”.
Miruna
Mai trimite cineva mailuri fara “salut”? Uite, eu am vazut la un moment dat pe cineva care a primit un mail intr-o sambata legat de ceva care putea astepta pana luni. Nu a fost mare problema, doar ca omul respectiv a vazut un preview la mail pe telefon, apoi l-a deschis, ca na, si acolo a ramas cu gandul – la cum sa rezolve problema respectiva.
La fel de bine ar fi putut avea loc asta si in lunea care urma.
Cat despre un fus orar diferit, acolo nu cred ca exista solutii.
Diana
E foarte simpatic articolul si mai ales necesar, dar cu emailurile nici eu nu sunt de acord.
Emailuri cred ca nu ar trebui sa aiba restrictie de ora, nici personale, nici profesionale. Acesta este farmecul lor.
Eu cand dorm imi opresc WiFi si 3G pe telefon sau daca nu vreau sa fac asta pot seta aplicatia sa nu imi mai trimita notificari seara si in weekend.
Pentru mine restrictiile sunt legate de telefon si sms. Nu am inteles niciodata de ce ar crede cineva ca e ok sa ma sune la 11 seara, daca nu este o urgenta. In rest pentru email, facebook si messenger cred ca e responsabilitatea noastra sa gestionam notificarile ;). Acesta e farmecul tehnologiei.
Cu folosirea telefonului (in orice scop) cand sunt alte persoane de fata sunt complet de acord.
Miruna
Ma bucur sa vad ca emailul e totusi mai putin personal decat sunatul sau sms-ul. Desi, cine mai trimite sms in afara de operatorul de telefonie? :))
Diana
Eu! 🙂
Da, ai dreptate, fara sa imi dau seama nu consider mailul si messengerul la fel de personale ca si telefonul, desi le folosesc destul de mult.
Miruna
🙂
Bookish
Și eu sunt ok cu trimiterea emailurilor la orice oră, deși recunosc că uneori mă surprinde ora/ziua la care au fost trimise. Important este să nu mă deranjeze iar pentru asta am dezactivat toate notificările pe telefon 😀 Cumva parcă îmi lua și din “surpriza” pe care o simt când verific emailul pe desktop și văd cine mi-a mai scris.
Miruna
Surpriza? :)) nu ma gandisem asa 🙂
Jual
Eu am orar de birou si trimit mail-uri profesionale in acest interval. Daca trimit mail la banca o fac la 11 seara de acasa, dar la adresa profesionala, nu cea privata a consilierei mele. Mi se intimpla sa trimit SMS-uri, pentru o confirmare sau o intrebare, cind nu vreau sa deranjez persoana cu un telefon. Mi se pare un SMS mult mai direct, mai scurt, mai rapid, mai eficace. De exemplu, am trimis un SMS fetei unei colege care isi dadea bacul – era 8 dimineata, nu mi se parea potrivit s-o deranjez in acel moment cu un telefon cu care ar fi pierdut mai mult timp. Dar, in acelasi timp, voiam sa stie ca m-am gindit la ea.
Miruna
Jual, unul dintre comentarii a ajuns in spam. Nu stiu de ce. L-am aprobat, apoi l-am sters. Sper sa nu se mai intample in viitor.
Jual
Eu am orar de birou si trimit mail-uri profesionale in acest interval. Daca trimit mail la banca o fac la 11 seara de acasa, dar la adresa profesionala, nu cea privata a consilierei mele. Mi se intimpla sa trimit SMS-uri, pentru o confirmare sau o intrebare, cind nu vreau sa deranjez persoana cu un telefon. Mi se pare un SMS mult mai direct, mai scurt, mai rapid, mai eficace. De exemplu, am trimis un SMS fetei unei colege care isi dadea bacul – era 8 dimineata, nu mi se parea potrivit s-o deranjez in acel moment cu un telefon cu care ar fi pierdut mai mult timp. Dar, in acelasi timp, voiam sa stie ca m-am gindit la ea.
Miruna
Si eu sunt fan sms sau mesaj pe undeva scris! E mai rapid si la obiect, plus ca sarim peste politeturi.
Narcisa - Maria
Si uite cum bunele maniere apar in acceasi perioada in postarile atat de diferite, a ta si a lui Radu Bazavan: http://groparu.ro/jocurile-foamei-etapa-de-la-gradinita/
Miruna
Ce tare! Nu vazusem:)
IoanaBC
Si eu sunt de parere ca emailurile pot fi trimise la orice ora, tocmai asta e si scopul lor – le trimiti cand doresti, iar destinatarul raspunde cand poate. De-asta nu folosim emailurile pentru urgente, pentru ca emailul poate fi deschis si 1-2-3 zile mai tarziu dupa ce-l trimitem. Problema cu dezactivatul notificarilor seara si in weekend e alta si as incuraja pe toata lumea sa faca asta [sau, cum am facut eu, sa nu-si conecteze e-mailul de la birou la telefon]. Una dintre cele mai mari calitati/reusite ale unui angajat sau manager, cred eu, este sa reuseasca sa se desprinda total de munca in momentul in care a pasit pe usa casei. Dar asta, din nou, e alta poveste care depinde mult de cat de echilibrat si de bun e managementul si mediul in care muncim. Nu vorbesc de freelanceri aici.
Revenind, ce mi se pare mie FOARTE si ce ma deranjeaza enorm este raspunsul la emailuri. Imi vine sa innebunesc cand trimit un email si trece o saptamana si nu am primit un raspuns. Mi se pare ATAT de lipsit de respect. Ma deranjeaza ignorarea unui email de 100 de ori mai mult decat un raspuns negativ. La un training ce l-am avut noi ni s-a spus odata ca perioada maxima in care este politicos sa raspundem unui email este de 3 saptamani. Mie mi se pare enorm, sansele ca cineva sa-mi mai raspunda emailului scad expenential daca n-a facut-o in primele zile de la expediere :)) Desigur ca exista si exceptii de oameni cu pozitii foarte inalte care primesc sute de emailuri zilnic, dar eu vorbesc la modul general.
Foarte buna idee ai avut, chiar ar trebui introduse in Codurile bunelor maniere produse dupa 2016 capitolele mentionate de tine, sunt ataaat de multe lucruri pe care le mai avem de invatat!
Miruna
Ioana, stiu ce zici, insa, iata, eu primesc pur si simplu comunicate de presa trimite la alti o suta de necunoscuti, in care nimeni nu ma intreaba nimic, nu le-am solicitat, uneori nici nu stiu daca nu a ajuns din greseala la mine mailul ala. Sincer, nu raspund la el. E urat ca nici macar nu ma pot dezabona de la aceste informatii nesolicitate.
IoanaBC
Da, ai dreptate! Emailurile de genul asta sunt o prostie 🙁 Nu poti contacta destinatarul sa-l rogi sa te scoata din lista de distributie?
La mine s-a intamplat in ultima perioada (cam 4 saptamani) sa trimit 5 (cred) emailuri destinate anumitor persoane sau departamente (diferite de fiecare data, deci 5 emailuri catre 5 destinatari diferiti) in care am intrebat ceva sau am cerut o informatie si de la care n-am primit niciun raspuns, asta ma frustreaza pe mine. :)) Sub nicio forma n-am trimis spamuri cu reclame sau altele de genul asta
Miruna
am înțeles acum. lasă că se întâmplă și pe la case mai mari, adică departamente de COMUNICARE
Ioana
Ce bine ar fi daca aceste lucruri s-ar preda in scoala si in sedintele interminabile de la birou. Apropo cine le va propune ca tema in sedinta viitoare? Eu, da!
Miruna
Sedinte interminabile la birou? N-am auzit de asa ceva 😛
maddy
probabil ai citit si tu Codul Bunelor Maniere de Aurelia Anastasia Marinescu, o carte foarte frumos scrisa pe care am recitit`o de multe ori cu placere.
sunt de acord cu noile reguli de politete la telefon si mai adaug “fara conversatii in public”. daca esti intr`un birou cu mai multi colegi si trebuie sa vorbesti ceva personal, iesi din birou. de asemenea mi se pare aiurea sa vorbesti tare la telefon pe strada sau in mijloacele de transport. ca sa nu zic de ascultatul muzicii pe speaker in locurile enumerate mai sus…
Miruna
daaaaa, foarte bune precizările! Altele mai ai?
Alta Miruna
De acord cu articolul. La faza cu e-mailurile nu prea rezonez nici eu. In schimb am probleme cu sms-urile publicitare care sosesc inainte de 8 am sau dupa 8 pm. Imi vine sa ma duc la magazin si sa fac urat pe acolo ca nu au deschis la 7.12 am sau la 22.03.
Miruna
sms-urile publicitare, de unde au oamenii ăia numărul nostru de telefon???
Alta Miruna
Nu stiu, am auzit ca bazele de date cu abonati se vand pe bani frumosi :))
Faza e ca nu au ‘unsubscribe’ sau mark as spam, precum emailul:))
Miruna
mă îndoiesc că e legal.
Alta Miruna
Bineinteles ca nu e…