Beneficiile uleiului de ficat de cod cu omega-3 si Vitamina D la copii (p)

Calciul are un PR mult mai bun decât Omega 3, dar nu e singurul super erou din biologie. Aș vrea să reglăm asta, să restabilim ordinea firească în lume. Glumesc. Ce spun e că aș vrea să primească și acizii grași esențiali aplauzele pe care le merită.

Uleiul de ficat de cod nu sună yummy, dar aveți puțintică răbdare. Există motive importante și modalități de administrare variate, pe care să le accepte și cei mai mofturoși dintre copilași. Nu că aș avea doi, dar am fost și regina mofturoșilor când eram mică.

S-o luăm de la Adam și Eva

Corpul nu poate produce acizii grași esențiali Omega-3, așa că oamenii trebuie să îi obțină din alimente.

Acizii grași omega-3 sunt de 3 tipuri:

  • acid alfa-linolenic (ALA)
  • acid eicosapentaenoic (EPA)
  • acid docosahexaenoic (DHA)ALA este prezent în unele alimente vegetale, cum ar fi semințele de in, nucile și uleiul de canola. DHA și EPA sunt prezente în pești și uleiurile acestora. Dar n-am terminat.

Peștii înșiși nu sintetizează Omega-3. În schimb, le acumulează în țesuturile lor mâncând microalge și fitoplancton, care le sintetizează.

Surse naturale pentru oameni

Cele mai bune surse alimentare sunt peștii grași, exemple:

  • somon
  • sardine
  • macrou
  • hering
  • hamsii
  • păstrăv
  • ton

În plus, producătorii fortifică unele alimente, ouăle, iaurtul sau laptele, cu omega-3.

Și înainte să-mi ziceți ”mănâncă pește!”, poftiți: ficatul uman poate converti ALA în EPA și DHA, doar că această conversie este limitată la mai puțin de 15% (sursa). Deci cât pește să și mănânci?

Știu că Omega 3 e celebru că scade colesterolul pentru cei în prag de hipertensiune și alte cele, dar stați să vedeți ce poate face pentru copii:

1 Omega-3: Hrana Creierului

În traducere, îi face mai deștepți. Studiile arată că un aport corespunzător de Omega-3 poate îmbunătăți funcțiile cognitive ale copiilor, ajutând la concentrare și la performanțele școlare. Nu că ai vrea un mic Einstein acasă, dar când a fost rău să fii isteț?

2. Dezvoltarea bebelușului

Poate avea efecte bune încă din viața intrauterină. Eu am luat în ambele sarcini și în alăptare Omega 3 cu pumnul.

Potrivit Institutului Național de Sănătate (NIH), se poate îmbunătăți sănătatea copilului dacă mama consumă pește sau fructe de mare în timpul sarcinii și alăptării care să-i furnizeze 250 mg de DHA sau EPA pe zi.

DHA este vital pentru:

  • dezvoltarea creierului (el crește ca greutate și dimensiune cam până la 2 ani, doar funcțional se mai dezvoltă după) și retinei copilului (DHA se acumulează complet până la naștere)
  • pentru creșterea sănătoasă
  • pentru greutatea la naștere.

3. Posibile efecte în ADHD

Într-un studiu din 2018, experții internaționali au concluzionat că suplimentele de Omega-3 pot reduce puțin, dar semnificativ simptomele din ADHD, fiind în același timp sigure pentru adiministrare.

Același studiu a sugerat  beneficii suplimentare ale Omega-3, inclusiv îmbunătățirea calității somnului și a funcției cognitive, dar și că e nevoie de mai multe cercetări pentru a confirma aceste lucruri.

4. Posibil mai puține alergii

Într-un studiu efectuat pe 3.285 de copii suedezi, cercetătorii au descoperit că a consuma regulat pește la începutul vieții poate reduce riscul de alergii până la vârsta de 12 ani, în special rinită și eczeme.

Cu toate acestea, NIH raportează rezultate inconsistente pentru studiile care evaluează alergiile la omega-3 și la copii, sugerând că asocierea necesită studii suplimentare.

5. Ar putea reduce astmul

De exemplu, un studiu de 10 luni pe 29 de copii a observat că administrarea zilnică a unei capsule cu ulei de pește care conține 120 mg de DHA și EPA combinate a ajutat la scăderea simptomelor de astm (Sursa).

Un alt studiu pe 135 de copii a asociat un aport mai mare de acizi grași omega-3 cu o reducere a simptomelor de astm cauzate de poluarea aerului din interior (Sursa). Asocierea nu înseamnă cauzalitate, dar primul pas că merită cercetat în continuare.

Mai sunt studii care dezvăluie o posibilă legătură între acizii grași omega-3 și un risc mai scăzut de astm la copii (12, 13), dar momentan tratamentul pentru astm e diferit, ce spun e că Omega 3 ar putea fi un nice to have.

6. Ajută copiii cu somnul, Doamne-ajută la toate mamele nedormite

Un studiu efectuat pe 395 de copii a asociat nivelurile mai scăzute ale acizilor grași omega-3 în sânge de un risc mai mare de probleme de somn. De asemenea, a constatat că suplimentarea cu 600 mg de DHA timp de 16 săptămâni a redus întreruperile de somn și a dus la aproape 1 oră în plus de somn pe noapte (Sursa)

1 oră în plus de somn pe noapte sunt 7 ore în plus de somn pe săptămână, adică mai multe ore decât doarme o mamă obișnuită într-o singură noapte. Sigur că mai e nevoie de studii, dar probabil pentru 99% dintre mame, o noapte de somn în plus pe săptămână e aur curat, nene.

Alte cercetări sugerează că consumul mai multor acizi grași omega-3 în timpul sarcinii ar putea îmbunătăți tiparele de somn la sugari (Sursa).

7. Îmbunătățește cogniția și fericirea

Mă refer la funcția creierului și starea de spirit la copii – în special, învățarea, memoria și dezvoltarea creierului (sursa).

Într-un studiu de 6 luni, 183 de copii care au mâncat o pastă-cremă bogată în acizi grași Omega-3 și-au îmbunătățit achizițiile de limbaj, dar și memoria. (sursa).

În mod similar, un studiu mic, de 8 săptămâni, pe 33 de băieți, a legat 400-1.200 mg de DHA zilnic cu o activare crescută a cortexului prefrontal, regiunea creierului responsabilă pentru atenție, controlul impulsurilor și planificare (sursa).

Mai multe studii sugerează că grăsimile Omega-3 ajută la prevenirea depresiei și a tulburărilor de dispoziție la copii (sursa 1, sursa2, sursa3 ).

Efecte secundare?

Sunt în general foarte ușoare și le menționez doar pentru că așa e profi. Cele mai frecvente, deși tot foarte rare:

respirație urât mirositoare
gust neplăcut
durere de cap
arsuri la stomac
stomac deranjat
greaţă
diaree

Cum le evităm? Ne asigurăm că respectăm doza recomandată sau putem începe cu o doză mai mică, apoi să creștem treptat pentru a evalua toleranța.

Legat de gustul neplăcut, asta se rezolvă mega ușor cu peștișorii de la Möller’s . Îi știți? Au aromă naturală de portocale, de cola sau de căpșuni (băieții mei o preferă pe cea din urmă). Sunt niște peștișori gumați, cu o consistență gelatinoasă. Copiii îi adoră, noroc că nu îi pot scoate ușor din ambalaj, că ar mânca tot blisterul. Nu sunt bomboane, dar au gust bun și-s o alternativă de pus în pachețelul zilnic al copilului în loc de dulce! Au câștigat și 1 Stea de Aur Michelin din 3 la Superior Taste Award.

Conțin și vitamina D, să luați asta în considerare, mai ales dacă le dați supliment din altă sursă, că se adună. 2 peștișori conțin 400UI de vit D. Eu le dau alor mei și vara, dar voi să întrebați înainte medicul orice-ar fi.

Veste Wow:  2+1 CADOU la peștișorii cu aromă de căpșuni

Merită să vă faceți provizii acum, ei au valabilitate cam un an și ceva.

Puteți comanda aici.

Concluzii:

Omega 3 îi poate ajuta pe copii să se concentreze mai bine, să fie mai atenți și să învețe mai bine. Sunt și studii pe performanțe școlare la matematică (nu fac mișto, dar nu mă mai puneți să caut). Avem studii care indică ajutor cu somnul copiilor (hello, o oră pe noapte!) și potențial cu alergiile și simptomele în ADHD.

De când să începem administrarea? Dacă mă întrebați pe mine, din viața intrauterină. Să înceapa mama. Toată lumea câștigă. Dar cel mai bine își întreabă medicul fiecare, ca să fim siguri că luăm cele mai bune decizii.

Există ulei de ficat de cod Möller’s în formă lichidă, la sticle de 250ml, dar copiii mei nu se dau în vânt după (poate că-s deja prea mari pentru “siropel”), deși are arome variate (tutti frutti, mere verzi, lămâie). Însă peștișorii sunt vis, ii cer ei singuri, zi de zi. Doi pe zi!

Documentați-vă și voi, întrebați medicul și decideți apoi dacă este necesar Omega-3 și în cazul copiilor voștri. Iar dacă vă hotărâți să le dați peștișori Möller’s, profitați de promoție, că-i prea de neratat.

La 2 cutii de peștișori gumați primești încă o cutie de peștișori cu aromă de căpșuni.  Pentru comandă – click aici.

Articolul anterior

Cum a fost cu copiii la Ensana Aquahouse în Bulgaria (5 stele, review foto și video)

Articolul următor

Femei care citesc gânduri

5 Comentarii

  1. arata superb, mi-as dori sa mananc mai mult peste mai ales ca am probleme cu imunitatea dar mereu omit

    • ce tare! Mersi pentru link, m-am dus înapoi pe studiul oficial publicat în BMJ, poate mai e cineva curios să citească direct studiul mai degrabă decât interpretările tabloidelor. Problema pe care o văd eu la acest studiu e că asocierea nu înseamnă corelație.

      De exemplu, aș băga mâna în foc că 100% dintre participanți la studiu (oameni sănătoși inițial, fără boli c-v) au făcut și riduri în cei 12 ani în care au fost urmăriți. Putem spune că omega 3 cauzează și riduri?

      2. nu prea putem ști cât de rău s-ar fi îmbolnăvit subiecții fără să fi luat aceste suplimente, pentru că, iată, pe cei care aveau deja diverse afecțiuni c-v i-a ajutat.

      • Andra

        Asta asa e… dar cam asta e problema cu toate studiile, intr-un sens sau altul (beneficii ori riscuri).
        Eu chiar sunt persoana care a luat suplimente cu omega-3 la viata ei (pana acum nu mi s-a intamplat nimic, dar na…), alaturi de multe alte suplimente, vitamine si asa mai departe, pana am ajuns la un moment in care m-am gandit daca or avea cu adevarat vreun efect pozitiv sau e doar placebo sau chiar pot avea efect de bumerang (a se vedea si cartea Totul despre suplimentele alimentare – Luc Cynober, Jacques Fricker).

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 147 queries in 0.435 s