Dragi părinți, nu vă mai tratați copiii cu sfaturi de pe net! Există alternativă. (P)

Febră, frisoane, 12 noaptea, nimeni nu doarme, unii urlă non-stop, pediatrul precis și-a terminat programul, ești disperat și cauți pe net:

 

Ori întrebi în grupul de mămici pe facebook. Știi că nu ar trebui să cauți sfaturi medicale de la niște neavizați, nu e prima dată când copilul tău se îmbolnăvește, dar parcă ai uitat tot și nu mai știi pe ce să pui mâna. Nu e atât de grav încât să chemi salvarea, dar nici nu te poți întoarce pe cealaltă parte în pat. Ai nevoie de cineva să îți spună ceva. Să nu te simți singură în lupta cu termometrul, poate ai alți copii care nu dorm și nici soțul nu știe mai bine.

De ce sunt periculoase sfaturile medicale de pe net:

  • fiindcă nu sunt personalizate
  • fiindcă simptomele pot fi greșit interpretate
  • fiindcă cel care oferă sfaturile nu cunoaște istoricul medical al copilului (poate recomanda ibuprofen cuiva alergic la ibuprofen)
  • fiindcă lipsește contextul general (poate copilul mai ia și alte medicamente, care se bat cap în cap cu ce recomandă internetul, poate doza e prea mare sau prea mică)

 

Ideal ar fi să avem un pediatru la dispoziția noastră la orice oră din zi și din noapte. Cum ar fi asta? Imposibil, ați zice dintr-o suflare. Scump, dacă vă gândiți bine. Minunat, dacă e chiar din realitate!

Ați auzit de Peditel? E un număr la care vă răspunde un medic pediatru. Non-stop și gratuit. Salvați-l ACUM în telefon:

 1791

Serviciul PEDITEL 1791 este un serviciu dedicat părinților ce au nevoie de un sfat medical profesionist pentru sănătatea copiilor lor. Call center-ul pediatric PEDITEL 1791 este apelabil prin formarea numărului scurt 1791, un număr cu tarif standard, fără suprataxă, la care răspunde un medic specialist. Medicul PEDITEL 1791 este pregătit să vă răspundă la întrebările legate de sănătatea copilului dumneavoastră, non stop.

Serviciul acesta este înființat de niște clujeni, prin Fundația Părinți din România. Au făcut o treabă grozavă. Iată câteva date după primul an de funcționare:

  • 8 113 cazuri rezolvate
  • Finalizare apeluri:
    • 18 cazuri – 112
    • 1 110 cazuri – consult medical imediat (maxim 2 ore)
    • 943 cazuri – consult în 24 de ore
    • 4 660 cazuri – recomandări telefonice pentru domiciliu
    • 91 cazuri – recomandare consult la medicul de familie
    • 1 291 cazuri – alte sfaturi sau confirmări (ajustare doză medicație, îndrumări generale, etc)
  • Cauzele principale de apelare: febră, vărsături, tuse, diaree și erupția cutanată
  • Grad de satisfacție al serviciului (părinți): 97%
  • 33,2% dintre pacienții care au ajuns în urgență după ce au apelat PEDITEL au necesitat internare.
  • O scădere de 14,5% a apelurilor Serviciul de Ambulanțe Cluj pentru pacienții 0-18 ani, față de primele 6 luni ale anilor anteriori

Adio, Dr. Google!

În zilele noastre, zboară mai multe indicații medicale pe net ca niciodată. Văd zilnic pe grupurile de mămici cum ne dăm cu părerea despre chestii care ne depășesc mult aria de expertiză. Ieri mă certam aproape cu cineva pe net, care sfătuise o gravidă să-și facă amniocenteză în ciuda riscurilor și alternativelor existente (avem NIPT, cu zero riscuri pentru făt, știm, da?). Doar fiindcă ea își făcuse din dorință proprie, fără indicație medicală (ceea ce e greșit în atâtea feluri, încât nici nu pot începe să zic), iar totul fusese ok până la urmă. Mor cu sfaturile astea! Ele sunt periculoase tocmai din cauză că cei care le oferă nu își înțeleg practic responsabilitatea, cei care le primesc sunt disperați și vulnerabili, iar victima finală e cineva nevinovat.

Însă, acum avem o soluție. Peditel 1791.

De fapt, voiam să vă spun că acest proiect minunat, Peditel, a intrat în finala din # Campionatul de BineAsta este o competiție pentru atragerea de donații, adresată ONG-urilor din România, găzduită, organizată și implementată de Bursa Binelui. Faza faină e că, la final, BCR le dublează suma strânsă din donații celor care se află pe primele 3 locuri. Peditel e momentan pe 2. Scorul prin care se face clasamentul se calculează în funcție de suma strânsă din donații ori numărul de donatori individuali. De asta, e important să fim cât mai mulți.

Treaba bună e că putem dona oricât de puțin (donația minimă e 5 lei), fiindcă Bursa Binelui e o platformă care nu percepe nici un comision de tranzacție. Adică, dacă tu donezi 5 lei, chiar 5 lei ajung în contul organizației pe care ai ales-o. Toată tranzacția este 100% securizată și nu se percepe niciun fel de comision.

Tare mi-aș dori să câștige Peditel. Haideți, să ajutăm să-și mențină locul în top și cu o sumă mai mare, pe care să o primească la final dublată. Oamenii chiar fac o treabă profesionistă, însă au și ei costuri: lumină, căldură, telefon, medici. De care putem beneficia cu toții, dacă suntem inteligenți.

Puteți dona aici până pe 15 februarie. (Desigur, pentru oricare dintre proiectele înscrise, dacă vă plac altele.) Pentru a nu întâmpina probleme în procesul de donare, suntem rugați să ne asigurăm că browserul nostru (Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox sau Safari) este actualizat cu ultima versiune. 

Ce mai voiam: spuneți-le și prietenilor voștri despre Peditel 1791. Și nu mai căutați după leacuri minune pe net, nu mai întrebați pe facebook, nu mai oferiți păreri. S-ar putea să faceți mult rău cu intenții bune.

imagini via Shutterstock, mamă și copil cu febră

Articolul anterior

Pentru România în care ne-am întors. Cum s-a văzut protestul din mulțime

Articolul următor

Cele mai tari reacții de aseară din social media, la un loc

22 Comentarii

  1. Liliana

    Aaa, ce frumos că ai scris de Peditel! Medicii de la Peditel m-au salvat de două ori din situații foarte dificile cu băiețelul. Desigur, am sunat noaptea, în weekend, fix când nu aveam nicicum să dau de pediatrul copilului. Vreau să spun că atâta blândețe și iubire eu nu am simțit la niciun doctor la care mi-am dus copilul, așa cum am simțit în discuțiile telefonice cu doamnele doamne doctor cu care am discutat de la Peditel. La ambele apeluri au avut atâta răbdare să mă asculte, să pună tot felul de întrebări, numai ca să își dea seama cât mai bine cum mă pot ajuta. Prima dată am reușit să mă descurc acasă, cu sfaturile date prin telefon, a doua oară doamna a insistat să merg la urgență cu copilul. Am mers la spital și tare bine am făcut, doamnele de la urgență mi-au rezolvat copilașul imediat și mi-au și recomandat tratamentul adecvat de urmat acasă. Ce vreau să știe toți părinții din țara asta: să aibă încredere în doctorii de la Peditel, să sune când au nevoie, să NU caute never ever pe google sau grupuri de facebook tot felul de sfaturi, că un copil nu reprezintă teren de experimentat. Și, neapărat, să doneze pentru acest serviciu absolut fantastic. Peditel pe mine m-a salvat de două ori, când am apelat în creierul nopții la soluțiile unor oameni-doctori-îngeri fantastici care, pe lângă sfaturile date prin telefon, am simțit că îmi transmit toată iubirea și empatia lor. Felicitări, Peditel, doamnei Cristina Grigore, și tuturor doctorilor minunați din această echipă!

  2. O idee exceptionala, foarte utila… Voi dona si eu pentru aceasta organizatie 🙂 .

  3. Laura

    Numarul de la Peditel ar trebui sa fie pus la cover pe toate grupurile de mamici. De multe ori m-am gandit ca nu ar fi rau sa exista un CNA (bine… nu ca asta ce il avem acuma… unu care sa si functioneze) pentru interet, mai ales pentru grupurile de mamici.

    • Corect! Depinde insa foarte mult de cat sunt de vigilenti adminii grupurilor. Ex pozitiv: grupul Alapteaza! , unde nu sunt permise sfaturi medicale fara link cu sursa. Nici asa nu e foarte ok, dar e mult mai bine decat sa zici, ia si tu cutare pastila, fiindca mie mi-a facut bine.

  4. Luminita

    Sa stii ca asa e – si eu obisnuiam sa preiau la greu diverse sfaturi medicale de pe net. Nu mai spun ca, daca te panichezi rapid (cazul meu) si vezi si ce zice lumea pe internet, o iei complet razna, nu asa. Din experienta mea belgiana momentana – ii e rau copilului noaptea sau in weekend si consideri ca e grav, il iei pe sus si te duci rapid la urgenta. Aici spitalele sunt super ok, personalul amabil, nu se compara cu ce am experimentat eu personal in Bucuresti. Prima oara am ajuns aici cu fetita pe la unu noaptea, cand avea o otita urata, refuza Nurofenul si urlase timp de o ora de trezise toata cladirea si apoi si vomase de plans. Am plecat de acasa in camasa de noapte (va rog, nu radeti prea rau :)), cu un papuc de casa de un fel si altul de alt fel, ca sa fiu complet asortata. Ne-au primit urgent, conditii de hotel de lux, doctori calmi si amabili (si cu mine – eram atat de stresata, incat tremuram si nu mai imi gaseam cuvintele in franceza, si cu copilul agitat si umflat de plans). Cand am plecat de acolo, m-am simtit de parca tocmai as fi plecat de la psiholog, jur. 🙂

    Legat de amniocenteza, eu am fost nevoita sa o fac (acum 4 ani jumate, in Romania), la recomandarea medicilor, pentru ca fetita mea era suspecta de sindromul Edwards. Din fericire, am avut o doctorita super, totul a decurs OK, fara probleme, si ulterior am primit si confirmarea ca domnisoara mea e bine. Daca acum insa se pot evita riscurile amniocentezei, cu atat mai bine pentru toata lumea. 🙂

    • Acum 4 ani nu exista acest test parca. E de 3 ani doar, dupa informatiile mele. Am uitat sa pun link. Revin la calc si ma ocup.

  5. Pe vremea mea, maica, nu era asa ceva (sau nu stiam). Adicalea acum 9 ani. In Bucuresti solutia a fost sa platesc un abonament la clinica privata pt a avea serviciu de call-center, care m-a ajutat si pe mine de cateva ori (nu doar in problemele cu fetita, ci si problemele mele de sanatate).

    Dar cum ar fi sa fie toate astea gratuite, si pentru orice om? pentru ca totul o ia razna noaptea (febra urca seara, panica urca de la nesomn etc), dar si pentru nu toti au matusa google sa o intrebe de sanatate?

  6. Simo

    E minunat ca exista acest serviciu! Stiu de putin timp de el si sper sa contribuie cat mai multa lume la donatii. Voi tine minte numarul, desi sper sa nu avem nevoie.

  7. Laura

    Este minunat acest serviciu, încă nu l-am folosit deși acum vreo 3 ani aș fi avut nevoie, chiar a fost o situație disperată. Atunci îmi spusese o prietenă care știa dar uitase numărul lor așa că nu m-am putut folosi de el. Bravo Miruna! Sharuiesc și eu imediat.

  8. Și eu am sunat la Peditel, la miezul nopții, când Isabella avea 39,8.
    M-a ajutat mult să pot pune mâna pe telefon și să pot suna un medic în miez de noapte.
    Donez!

  9. Diana

    Deci stai sa vad daca inteleg bine: nu va mai tratati copiii cu sfaturi de pe net, ci tratati copiii cu sfaturi primite la telefon. Yep, sounds legit.
    NICI UN DOCTOR nu ar trebui sa dea sfaturi la telefon sau sa puna diagnostice fara sa vada pacientul. Iar voi, mamelor, duceti copilul la urgente daca sunteti ingrijorate.
    Sau daca nu am inteles eu bine ce face PEDITEL asta, te rog explica-mi mai pe larg! Multumesc! 🙂

    • Sfaturi primite la telefon DE LA MEDICI. Yep, sounds very legit, sorry că te dezamăgesc. N sfaturi de la lelea Mărie, care a crescut și ea doi copii care au răcit de 2 ori pe an și se crede expertă.
      Servicii gen peditel se practică și prin alte țări, dar na, se putea să nu se găsească și un cârcotaș?
      Și tocmai fiindcă NU TREBUIE să aglomerăm serviciul de urgență pentru orice bășină trasă oblic de pruncul minunat, fiindcă, ghici ce, copiii se mai și îmbolnăvesc.
      Un medic la telefon fix asta îți poate spune: dacă e cazul să mergi la urgență sau nu, ce poți face să temporizezi situația până te vede un medic, dacă e cazul să suni la salvare sau nu.
      Fiindcă o mamă e îngrijorată și dacă pruncul a tușit atât de mult încât a vomat și dacă a stat mult la soare și vomează non-stop. Prima e o chestie relativ normală, o cauză-efect, a doua poate ar avea nevoie de atenția unui medic.

      • Te-ai supărat și tu acu’ 🙂 e normal să fie cârcotași la orișice. Mulțumesc că mi-ai amintit de acest serviciu pe care mi-aș fi dorit să îl apelez când s-a umplut fiică-mea de bube și evident nu o puteam duce în public. Totuși multumesc și sf. google că m-a îndrumat pe o pagină foarte bună si validă medical, unde am citit că în caz de febră la varicelă nu se dă ever ibuprofen ci paracetamol, și de ce. O să donez.

      • Diana

        Deci sa ne intelegem. Tu ti-ai trata copilul pe baza unui sfat primit de la un medic prin telefon, medic care nu stie istoricul de sanatate al copilului, pe baza relatarii simptomelor de o mama isterica si speriata? 😀 Eu nu, dar eu sunt mai carcotasa de felul meu, s-avem pardon. 🙂
        Si nu inteleg asta cu “urgentele sunt aglomerate”?! Pai si de ce e treaba mea sa le dez-aglomerez?

        P.S. Imi pare rau ca te-ai atacat, dar de obicei din discutii se naste progresul. 😀

        • dada, sunt de acord cu progresul. Nu m-am atacat, doar am răspuns. Atacurile nu le onorez cu argumente. Iar tu ai fost civilizată, doar un pic de cârcotașă. Ceea ce primesc.
          Răspunsul este în continuare DA. Fiindcă medicul ăla la telefon precis va întreba de istoricul copilului, dacă mai ia alte medicamente etc. Tocmai fiindcă e medic și discuția e una personalizată. Dr. Google nu știe din astea.

          Cât despre sistemul de urgențe, de asta se numește DE URGENȚE, ca să nu te duci cu roșu în gât. Eu i-aș taxa groaznic pe toți cei care aglomerează sălile de așteptare degeaba și mănâncă resurse doar fiindcă sistemul de urgență e non-stop și te vede un doctor, de nici nu trebuie să îți iei liber de la serviciu.

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 169 queries in 0.469 s