Am făcut un experiment pe facebook

Ceva simplu de tot: în ultima vreme, am dat like la absolut toate invitațiile prietenilor mei de a le aprecia o pagină sau alta. Fie că era despre mașini, despre gătit, despre muzică simfonică sau fizică cuantică (știu, prietenii mei sunt mai deștepți decât mine).

A fost un test. Voiam să văd CÂT din ce am ”apreciat” îmi va apărea de fapt în news feed.

Rezultatul? Zero.

Băbăiete, mă așteptam la puțin, dar chiar nimic?!

Se poate ca aceste pagini să nu fie foarte active, adică să nu posteze de 2 ori pe minut un conținut care să devină viral, iar eu să nu fiu online fix când ele publică. Dar, totuși, din moment ce am dat like, m-aș fi așteptat la măcar un pic de acces la conținutul lor, fără a fi nevoită să intru special pe pagină. N-ai să vezi.

Apoi, sunt pagini pe care le urmăresc și cu care interacționez în mod obișnuit prin like sau comentarii, care îmi apăreau întotdeauna în news feed. Exemplu: andressa.ro și prințesa urbană. De la o vreme, am observat că ciuciu andresse și prințese. Mai văd când dă cineva un share, dar atât. Mai mult, ieri îmi scrie o prietenă că ei nu îi mai apar update-urile mele de la blonde!

Înțeleg, ia vedeți niște cifre:

Every 60 seconds on Facebook: 510,000 comments are posted, 293,000 statuses are updated, and 136,000 photos are uploaded. (Source: The Social Skinny și aici)

Există foarte mulți care postează în același timp pe facebook, adică news feed-ul s-ar aglomera fără o triere.

  • În 2012, conținutul publicat de facebook pages ajungea la 16% dintre fanii lor. (sursa)
  • În martie 2015 deja acest reach scădea la 2.26%. (sursa)
  • Din experiența paginii mele de blog, cifrele astea sunt cam dramatice, reach-ul nu e nici pe aproape atât de jos, dar e clar în scădere.

Pentru a crește aceste cifre, trebuie un pic de strategie și un pic de bani.

(Nu cred că reach-ul ăsta organic va mai scădea mult, fiindcă facebook nu te poate obliga tot timpul să plătești reclamă. Adică, marile companii își vor permite, dar în 2015 existau peste 40 milioane de pagini ale unor afaceri mici, care precis nu au sute de euro de dat pe facebook. Oamenii ăștia se vor reorienta rapid, dacă vor fi obligați. Vor găsi alte metode de a ajunge la publicul lor țintă. Fiindcă cel mai bun profesor e Nevoia.)

Pentru cei care pot și vor să plătească, facebook rămâne cel mai bun instrument de a ajunge fix la publicul țintă.

Ce putem face ca să vedem conținut relevant pentru noi?

  • O curățenie în lista de prieteni, deși dacă tot nu îi vedem, nu prea ne deranjează. Singura atenționare aici e la setările de privacy. Că prietenii pot avea acces la mai multe de-ale tale.
  • Există opțiunea See first, prin care poți alege maximum 30 de pagini sau prieteni, care să îți apară preferențial în newsfeed. E un număr rezonabil după părerea mea, deși depinde evident cât de multă frunză tai la câini, pardon timp ai de stat pe net.

Atenție, treaba asta cu see first poate deveni enervantă la un moment dat, dacă o aplici la 2-3 pagini care postează des, fiindcă le vei vedea numai pe ele. Eu postez pe pagina blondelor cam o dată pe zi, dar sunt pagini care publică de mai multe ori. Și atunci, riști să le vezi și revezi. Dacă nu ați dat încă like la blonde, iată, e un semn divin! O puteți face aici.

În concluzie, habar nu am de ce ne mai împrietenim pe facebook, de ce mai dăm like și creștem comunități și nici de ce mai contează lucrurile astea. Oricum e un fel de Big Brother care ne servește doar ce vrea el.

Pentru cei interesați de social media și PR mai profi, vă recomand cursurile Monicăi Jitariuc de la DallesGo. Femeia e minunată, nici nu vă imaginați câte vă învață și cum vă inspiră! Au început deja înscrierile pentru o nouă serie de cursanți, locurile sunt limitate. Momentan e un discount de 50%. Pentru detalii, poftiți aici.

imagini via Shutterstock, experiment facebook

Articolul anterior

Până la urmă, nu m-am spălat degeaba pe cap!

Articolul următor

Sănătatea dinților = frumusețea lor?

9 Comentarii

  1. bunica cu bundita

    Cred ca e interesant,bine de stiut, chiar si pentru bunicute cu bundite!!!

    1+
  2. oana

    Da, facebook a schimbat de cateva ori algoritmul prin care alege ce vedem si cum vedem in fluxul de stiri, si ai aici doua articole complexe: https://techcrunch.com/2016/09/06/ultimate-guide-to-the-news-feed/; http://wallaroomedia.com/facebook-newsfeed-algorithm-change-history/
    In plus focusul lor este sa junga cea mai mare biblioteca de video si tot ce este continut video va urca in ierarhie, indiferent cat de banal este, mai ales daca nu ai selectata optiunea sa nu porneasca un video automat in fluxul tau de stiri.
    Iti recomand sa-i urmaresti pe Mari Smith si Brian Solis care te tin updated cu tot ce misca FB 🙂

    2+
  3. Eu cred totusi ca exista o sumedenie de alte lucruri la care trebuie sa ne gandim, facebook-ul nefiind in frunte. Faceti un experiment, renuntati la facebook o saptamana, realizati cate lucruri puteti face in mediul real, nu in cel virtual.

    3+
  4. Eu profit de Following/Unfollow/See First, la maxim. În perioada campaniilor Blondo, recunosc că te-am scos de la See First, că erai omniprezentă. Acum ești iar în top ;). Bine te-am regăsit :D!

    2+

Leave a Reply

© 2007-2017 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 112 queries in 0.223 s

Inline
Inline