User’s guide: AUTOSTRADA

Am mai pus noi la punct ghidul bunelor maniere pe mess, ce-ar fi să continuăm tradiţia? Tema de astăzi: cum şofăm pe autostradă!

Având în vedere că termenul autostradă nu e atât de “comun” precum prevede limba română, ne vom referi în continuare la cele două mândre şi petecite bucăţi de asfalt, la propiu. Adică, stay in, don’t go abroad, că nu le-om face ghiduri  străinilor! Decât străinilor de bunul simţ în traficul la viteze înalte.  Deci, ce facem, cum facem, când facem? Care bandă, care viteză? Ce-i ăla flash, ce-i ăla blitz? Da’ bun simţ? Şi , hey, ce-i aia Dacie?!?!?!?!

  1. Ai 3 oglinzi retrovizoare. Măcar pe una din ele foloseşte-o!
  2. Punctul 1 trebuie aplicat des, cu regularitate.  Maşinile pe autostradă nu-şi anunţă venirea ca Madonna la Izvor. Ele chiar se mişcă iute. Şi nu te amăgesc niciodată.
  3. Limita superioară de viteză e 130km/h. Asta zice legea. Producătorii de maşini au păreri diferite. Există vehicule care se strică dacă circulă prea încet. Şi caii mor de sete.
  4. Punctul 3 trebuie luat ca atare de toţi invidioşii conducători de Dacii şi orice alt hârb care cu greu atinge viteza melcului turbat. Roadeţi-vă unghiile, dar în linişte, nu în calea bolidelor.
  5. Maşina mea are cel mai mic motor posibil, deci nu vă ambalaţi. Dar mai are şi semnalizare dreapta, atunci când vede flash-uri în oglindă. La fel au toate maşinile. Indiferent de motorizare.
  6. Să nu-ţi mişti fundul de pe banda rapidă nu e dovadă de cine-i şeful, ci de repetenţie la fizica de-a şasea. Că e mult mai greu să frânezi de la 150km/h la 90 (cu cât te-a uitat pe tine Dumnezeu pe şosea) decât de la 90 la 80, cât să încapi în fundul tirului. Ăluia care măcar se încadrează în normele legale de prostie pe cap de conducător. Auto.
  7. Banda de refugiu nu e pentru făcut pişu. Pentru aia s-a inventat OMW-ul. Unde pui că şi miroase a zmeură.
  8. Ştiu că s-au inventat şi avariile. Regula 7 rămâne.
  9. Dacă ţi s-a ars un stop, dacă amandouă, nu te urci pe autostradă! Tocmai din cauza vitezei, obiectele “apar” de nicăieri. E un obicei prost de al lor. Şi nu vrei să fii obiectul nimănui, crede-mă. ( da, am întâlnit pe autostradă, noaptea, 2 maşini fără stopuri pe spate!!! Noroc cu iluminarea plăcuţei de înmatriculare…)

Mai ziceţi şi voi. Cu liniuţă, de la capăt.

Articolul anterior

Greşeli în urgenţă

Articolul următor

(Ne)potriveli

38 Comentarii

  1. Regula complicata: noaptea, faza LUNGA trebuie folosita doar daca mergi pe banda 1 (si evident nu ai pe nimeni la macar 200 m in fata ca altfel il orbesti din spate). Si poate nici atunci…

    Nu folositi faza LUNGA daca mergeti pe banda 2 (adica aia dinspre axul drumului), CHIAR DACA autostrada are (pe alocuri macar) elemente de blocare a luminizitatii farurilor.

    Este incredibil de enervant sa depasesti la 130hm/h noaptea pe cineva si din sens opus sa vina un sir imens de masini cu faza lunga. Nu mai vezi absolut nimic, chiar daca autostrada are elemente de blocare a luminozitatii farurilor. In dreapta ai masina pe care o depasesti si in stanga zidul… daca e si curba atunci e si mai misto. Si daca nu vezi nimic…. ehe…

    Miruna, referitor la 7, tu nu ai mers spre Constanta? 🙂 Cand intri pe B-Constanta trebuie sa faci doua lucruri neaparat: sa pui benzina suficienta (mai ales daca e iarna si/sau mergi cu viteza mare) si sa faci pisu.

  2. Andrei Bugeac

    Pana la urma fu un drum cu peripetii,am zis eu bine…

  3. Ah, o alta regula. Ma rog, nu e chiar regula, mai mult zis o observatie.

    Miruna, cred ca tu mergi pe alte sosele cand zici de Dacie. Eu gasesc la tot pasul multi cu Logan care forteaza la maxim masina.

    Eu n-am Logan, dar nici BMW, undeva intre. Insa nu merg cu masina turata la maxim doar ca sa arat ca poate merge cu 180 la ora.

    Care ar fi regula? Orice masina de sub 12.000 euro ai avea, nu o forta la maxim pentru ca e posibil sa ai surprize 🙂 (Chiar marcile mai rasarite sunt fortate aiurea, cu motoare de 1,4 sau mai mici. Nu sunt facute sa mearga la vitezele alea constant, pot ceda franele etc).

    Eu am frane pe disc pe toate cele 4 roti si tin distanta fata de masina din fata fff mare cand merg tare. Dar na, nu toti respecta chestiile astea.

    Chiar daca va merge masina cu 150, nu aveti frane eficiente la viteza aia daca ati dat mai putin de 12.000 euro pe masina (ca medie).

  4. Nu circula pe autostrada daca nu esti pregatit pentru asa ceva – cu dedicatie soferilor care nu stiu ce-i aia masina, autostrada, volan si bun simt. Sunt destui care au luat permisul la Pitesti.

  5. Eu zic sar’na ca nu avem decat doua inceputuri de autostrada, ca la ct de bine crescuti suntem nu stiu ce ne faceam 😛

  6. @Ionut … eu am matiz. I-am dat 155 pe autostrada si n-a avut nici pe dracu :)) … si e masina sub 12.000 🙂 …

  7. tu n`ai intrat intr-o dubitza ca mine pe centura pitestiului sau prelungirea autostrazii din aceleasi motive

  8. esti fenomenala! pe bune.
    uite d-aia nu-mi iau eu carnet,nu ca nu gandesc,ci pt ca nu sunt in stare sa reactionez in timp util in situatii de stres…si eu ma stresez doar stand in dreapta soferului.
    respect soferilor….dar eu ma simt bine just watching the others drive.

  9. Regula: daca masina din fata/spate/lateral este condusa de o femeie, se chama ca masina are sofer si se aplica toate regulie de mai suc fata ea. 😀

  10. @oprea matei, eu am o supernova si i-am dat 145 pe E85 si ea ar mai fi vrut 🙂 (dar doar asa de proba, nu conduc de obicei cu viteze asa mari…cu masina din dotare)

    @articol, punctul 5 il cunosc prea bine, dar ce bine-mi pare cand prin si eu un audi, mertzan etc. care ruleaza fin cu 100 pe banda a doua si vin nervos cu 110-115 in spatele lui si-l innebunescu cu blitzuri ..ca na el nu se da :D, dar nu conteaza merge faza lunga STAS 😀

  11. Regula: DACA ciocoflenderu’ iti da disperat din flash-uri ca vrea sa mearga mai repede cu 5 km/h decat tine, desi tu ai pe putin 155-160 Km/h, dai muzica mai tare si conduci linistit. E interesant sa il vezi cum se agita ca o sticla de Coca Cola la soare. Si cand il vezi ca a ajuns la limita cu disperarea, mai apesi un pic acceleratia, ca sa vada “cine-i seful!” RECUNOSC SUNT RAU… da imi place al naibii de mult! 😀

  12. REGULĂ: Dacă ţi-a dat Dumnezeu un obstacol în faţă şi pui brusc frână, fii amabil şi mai formează-ţi un reflex – pune avariile. Că vine una ca mine, cu multă încredere în constanţa vitezei pe autostradă şi până să pună şi ea/el frână, devenim cu toţii, pe o rază de 10 kilometri, acordeoane.

  13. In decret zice ceva de genul:

    -D.p.d.v. al celui care depaseste

    1.Esti OLBIGAT de lege sa circuli pe banda 1 atunci cand nu depasesti. Nu sa stai ca berbecu pe 2 si mai mergi si la 110 pe aia cand banda 1 e libera.
    2. Esti OBLIGAT de lege sa facilitezi depasirea. Daca cel din spatele tau a semnalizat ca te depaseste si s-a angajat in depasire, tu ca masina depasita NU trebuie sa te urci pe pedala de acceleratie, ca deh tu dormi si te-ai trezit sa fii vitezist cand esti depasit. Nota personala: pe astia daca as avea bullbar in fata masinii i-as impinge de pe drum in prima curba.

    -D.p.d.v. al celui depasit

    1. Degeaba imi dai flashuri ca disperatu de la 300 de m ca sa iti fac loc daca tu esti bou si nu vezi ca in dreapta mea e o coloana de tiruri pe care o depasesc. Nota personala: daca as stii ca nu afectez alti participanti la trafic, ci doar pe tine, m-as urca pe frane cand esti la 1 metru in spatele meu, am opri amandoi si ti-as interschimba incisivii cu molarii, cu bata de baseball.

    Diverse:
    Veneam catre Pitesti noaptea pe la 1 si pe la jumatatea drumului ma pregateam sa depasesc un Golf. Intru pe banda 2 si ma trezesc cu un cal la mine pe banda, cam 1 metru si ceva de la banda 1 spre mine. Aveam vreo 160 si au scartait gumele pe asfalt cu ABS cu tot, am reusit sa il ocolesc pe stanga, foarte aproape de mantinela 🙂

    Unpredictable shit happens, so be careful!

  14. cea mai importanta regula e aceea a bunului simt.daca nu-l ai,esti porc.daca-l ai in dotarea masinii,esti ok.

  15. JoJo

    Da…perfect de acord…intamplator sunt din Constanta si lucrez in minunata capitala…deci drumurile la mare si-napoi imi sunt prietene bune cu care ma vad lunar( vara chiar saptamanal)… Am o supernova care merge minunat cu 120km/h pe banda 2 , fara sa deranjeze pe nimeni…merge regulamentar,semnalizeaza si stanga cand depaseste si dreapta cand intra inapoi pe banda,stie sa mearga si cu faza lunga ca nu prea e lumina pe autostrada,dar stie sa se mute pe scurta cand vine “colega” din fata… In alta ordine de idei…toti barbatii sunt terminati ca femeile sunt varza la volan,dar daca n-ar fi ele unde s-ar mai holba ei in drum spre mare,ca autostrada’i lunga si plictisitoare? Daca mai e si vara si aglomerat,cu cine ar mai lega ei prietenii? Cui ar mai indrepta cartile lor de vizita plastifiate? Cu ce s’ar mai distra ei daca n-ar vedea cate o domnitza care semnalizeaza in curbe ? Ar fi foarte plictisitor fara domnisoare in trafic,va asigur… Numarul accidentelor s’ar dubla pentru ca daca n’ar fi cate o galma din asta pe sosea n’ar avea motive sa puna frana…N’ar avea cine sa’i incurce…Si n’ar avea cine sa’i calmeze… Eu ma distrez cand vine cate vreun destept in dreptul meu sa ma injure,iar eu inloc sa ma enervez, zambesc si fac pe toanta, il blochez maxim… Sunt inferioara barbatilor , nu conduc de parca as vrea sa zbor , nu incurc , si-mi vad de lungul nasului , nu ma iau in gura cu toparlanii , si , da , nu ma pun in mintea lor…caci stiu ca bunul simt si abstinenta de la porniri agresive precum “injuraturi timp de 5 min fara repetitii” , “bata in geam” , “palma” si “scuipat” NU se-nvata la scoala de soferi (din pacate)…

  16. @oprea matei: uite de soferi ca tine ma feresc eu pe strazi. 🙂

    La 155km/h intr-un Matiz esti mai aproape de Dzeu decat crezi. Eu unul ma gandesc sa-I fac o vizita mai incolo. 🙂

    De-asta trebuie sa conduci si pentru ceilalti de pe langa tine, nu doar pt tine. Mai ales prin Arges 🙂

  17. naty

    Una dintre cele mai frecvente greseli apartine celor cu experienta care i indeamna si care ii lasa si i sfatuiesc pe incepatori sa mearga pe autostrada!!!cica e drumul drept si e cel mai usor ( CATA INTELIGENTA!!) La viteza de mers de pe autostrada cea mai mica greseala = MORT sau MORTI ( dupa caz)

  18. Eu astept mai intai sa avem drumuri (never in our life time) si porma o sa imi si pese cum merg oricum eu peste tot ma fol de ceva ce in tara asta e mai rar ca o virgina … bunul simt …

  19. bondarul

    Romania, TE IUBESC!

  20. patratel

    mi se pare mie sau porniti de la o premiza gresita? … aceea ca masina pa care o ai sub fund poate face “minuni” indiferent de situatie … ca sofer cu minima experienta consider ca importante sint reactiile omului la volan, nu caii si nici super-mega-giga-dotarile bolidului din dotare … io nu ma bazez nici pe flashuri, nici pe puterea motorului, nici pe bunavointa sau indulgenta celorlalti participanti la trafic … importanta e doar abilitatea mea de a face fata situatiilor din trafic (a se citi “sa ajung teafara la destinatie si sa ma bucur si de priveliste, pe cit posibil”), asa ca merg frumos pe banda I cu 100-110 (e cel mai economic), cu centura pusa si luminile aprinse (da!, faza scurta) …si nu, nu vorbesc la telefon in timp ce conduc pentru ca ma distrage al naibii de la ceea ce am de facut … si, in pofida tuturor circotasilor, consider ca omul nu e multitasking, adica nu poate face mai multe lucruri in acelasi timp, la fel de bine 🙂 … si da, ii urasc pe cei care maninca/vorbesc la telefon/schimba postul de radio/isi fac unghiile/etc in timp ce conduc 😛

  21. Ionuţ, ohooo, ăia la fel de primitivi au rămas? Eu am ceva amintiri extrem de nasoale de pe autostrada aia…

    Cristi Rus, în România am dat pe banda 1 de căruţe şi maşini nesemnalizate. De aia prefer să circul pe banda 2 şi să mă dau la o parte când e cazul.

    pătrăţel, eu de curând am înfiinţat handsfree-ul. ca să pot şi eu vorbi la telefon când conduc. Până acum doar scriam sms-uri :p

  22. morbo

    punctul 7…pe A2 sunt benzinarii? parca sunt, dar de obicei e prea tarziu.
    si putine lucruri se compara cu un pisu in camp, in racoarea noptii de vara, dupa ce ai oprit intr-un refugiu de pe autostrada mentionata, in drum spre mare.
    oricum, orice loc outdoors e un potential loc de pisu, mai ales daca nu e in oras. bine-i uneori sa fii roman in romania 😀

  23. Eu nu am ajuns încă pe autostradă.
    În orice caz: oriunde vă aflaţi, dacă e noapte, aprindeţi farurile !
    Bine că au băgat ăştia la examen şi conducere pe timp de noapte, poate se mai deşteaptă uni.

  24. Un sfat de la mine pt soferii ce conduc pe autostrada ar fi sa foloseasca prezervativul cand fac sex.. ca sa poata sa fie atenti si la drum.

  25. mama cu pitici pe creier?

  26. punctul 6: dar daca ala cu 90 este in depasirea tirului cu 80? rational mi se pare ca si tu – care mergi cu 150 – sa franezi daca il vezi in depasire; mai frumos mi se pare sistemul nemtesc in care cel cu 150 franeaza in spatele aluia cu 90 si merge frumusel acolo pana cand 90 se da la o parte (fara flashuri, fara claxoane)
    si adaug:
    – stingeti luminile de ceata atunci cand nu este nevoie
    – respectati si pe ala cu dacia batrana, are tot dreptul sa mearga si el si nu e vina lui ca pe banda I este unul cu 60 la ora si el poate 70;
    – mai incercati si vestul europei sa vedeti civilizatie la volan si aplicati in romanica noastra

  27. bau bau

    artistu’ nu esti rau, esti fraier !!!

  28. Fane

    O idee ar fi ca cel care conduce cu 150….sa incerce sa conduca si el in jur de 140(maxim)pt ca nu are sa castige mult timp(max 10 min cel mult).139 este o viteza admisa in romania pe autostrada.am mers si cu 180,era nasol(la fiecare km trebuia sa franezi la 130,pt ca era cate unu pe banda 2.Din obisnuinta 139km/h constant…rar o sa franezi.Atentie mare pe autostrada.

  29. DE ce fraier? Pentru ca ii aplic exact acelasi regim pe care mi-l aplica si el atunci cand se fala in pozitia mea? Nu prea cred… astept argumente! 😉

  30. @bau bau: ai oarecum dreptate sa fii iritat de comentariul artistului dar e alegerea lui, nu?
    @artistu’: comportamentul descris de tine e de gradinita; in felul asta se escaladeaza conflictele pe sosea si se ajunge la accidente

  31. @ Copila: dupa propriile puteri cognitive, inteleg din articol ca te dai in Ferrari si vrei sa ne dresezi sa-ti facem loc 🙂

  32. nlarece, roşie e, da’ pînă la Ferrari mai are…

  33. bau bau

    @artistu la modul cum gindesti nu cred ca mai are rost sa imi pierd vremea cautind argumente. dar totusi pentru cultura ta generala: in primul rind nu cunosti legislatia care specifica clar ca banda a 2-a se foloseste pentru depasiri si in al doilea rind se vede ca nu ai condus numai in romanica noastra cu f multi … ca si tine in trafic.
    @zaqk nu sint iritat de cometariul sau, ci de nesimtirea lui !

  34. @bau bau: din pacate nesimiti din astia sunt pe toate drumurile; invidia si competitia stupida sunt acasa in romania; unul cu logan isi nenoroceste masina numai ca sa dovedeasca unui passat ca e la fel de tare; in asemenea situatii, trebuie calm, rabdare si atentie mare pt ca asemenea individ poate genera tragedii

  35. Perfect de acord cu tine. In Spania, si dincolo in general, toata lumea mergea pe prima sau a 2-a bada. A treia era intotdeauna pentru gloante.

  36. mi-a placut ghidul la nebunie. salutari.

  37. Wowww, o blonda da lectii de mers pe sosea cu masina :))
    super!

    PS. ce te faci cu cei care nu stau bine cu matematica, nu-i lasi sa scrie pe blog?

  38. -daca ai 3 oglinzi retrovizoare inseamna ca de-aia sunt acolo sa le folosesti pe toate 3. (pct.1)
    -daca ajungi sa fi blituit pe autostrada inseamna ca nu mergi pe banda care trebuie, deci nu e oke (pct.5)

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 197 queries in 0.222 s