De vreo două zile nu mă mai pot minuna de ce am găsit pe youtube. Una e să ştii o chestie şi alta e să o chiar vezi. Azi mi s-a făcut poftă de un anumit fel de ciocolată. De care nu-mi mai luasem niciodată. Stau să mă întreb oare unde îşi are originea această dorinţă şi dacă îmi aparţine. Şi o dată cu asta, am găsit şi explicaţia fenomenului care se produce atunci când îţi doreşti ceva care crezi că te-ar face fericit, dar când dorinţa se împlineşte, fericirea se lasă aşteptată.
Eu am pus un singur clip, dar mergeţi de vă minunaţi, că sunt multe. Din muzică, fast-food etc.
Ionut Ciurea
Heh, povestea cu mesajele subliminale este lunga si complicata, aproape la fel de complicata ca mintea inconstienta. Sunt multe chestii de zis, eu am sa spun doua care mi se par importante.
1. Chiar daca “mesajele subliminale” exista (adica mesaje care nu sunt observate de constient la prima vedere, insa pot fi foarte usor observate de inconstient), nu mereu sunt si procesate de inconstient.
Sa va explic. Este ca atunci cand dormi. Cand dormim mintea constienta… well… doarme. 🙂 Insa nu si mintea inconstienta. Exista o “chestie” in creier numita hipotalamus. Din cunostintele mele de neuropsihologie, hipotalamusul este responsabil pentru filtrarea informatiei din simturi.
Daca, in timp ce dormi, bate putin vantul si este galagie afara si tu esti obosit(a), hipotalamusul “aude” galagia insa nu te trezeste, tocmai pentru ca evalueaza acest fenomen ca fiind obisnuit si nu merita atentia ta constienta.
Daca, in schimb, se aude o alarma de masina si se porneste furtuna, cu tunete si fulgere, atunci este posibil ca hipotalamusul sa spuna “hai trezirea, du-te si vezi ce e cu galagia asta!”
Daca suna alarma de incendiu, fii convins ca in secunda 2 esti cu ochii mari si alert.
Ce legatura are povestea asta cu mesajele subliminale? Pai are… daca inconstientul tau percepe mesajele respective din reclame, nu este musai sa si actioneze pe baza lor. Le poate observa si atat. Daca vezi “sex” sau “fuck” sau o poza cu o femeie dezbracata intr-un desen animat, asta nu inseamna ca voi cumpara produsul ala… sau ce? voi deveni un fan Disney ca am vazut femei dezbracate?
Ah, daca imi place sa vad femei dezbracate in desene, POATE ca voi avea un X de dorinta in plus ca data viitoare sa ma uit din nou…
2. Orice mesaj, de ORICE TIP, este filtrat de… filtrele noastre. Ati vazut vreodata cum functioneaza o sita, un ciur? La fel facem si noi, lasam sa treaca doar o anumita informatie.
Cateva filtre umane: credinte, valori, trasaturi de personalitate, abilitati, comportamente, tipare motivationale etc.
Sa spunem ca vad o reclama Pepsi cu un mesaj subliminal care se refera la SEX. Inconstientul meu il percepe, isi da seama ca astia de la Pepsi au scris SEX acolo.
Insa eu nu ma gandesc MEREU la asta. Nu-mi place Pepsi. Nu asociez Pepsi cu sex. Nu beau nici macar cafea. Pentru mine, nu numai ca n-are nicio legatura sexul cu Pepsi, insa nici nu vreau sa aiba! Deci, in loc sa ma incurajeze sa beau Pepsi, ma enerveaza: ce legatura are Pepsi cu sexul?! Mai mult, eu nu consum produse care fac reclama pe considerente emotionale (dar sunt mai special 🙂 stiu marketing).
Asta este un caz real, m-am luat exemplu pe mine. Este un exemplu de cum credintele+valorile+criteriile mele filtreaza o informatie si iau o decizie pe baza ei.
Deci, concluzia. Pentru ca mesajele functioneaza sa fie bune la ceva, trebuie, intai de toate:
1. sa existe (adica sa poata fi percepute de inconstient)
2. sa fie luate in seama de inconstient/de mintea umana (nu sa fie ignorate ca vantul in timpul somnului)
3. sa nu fie filtrate de mintea umana
Daca 1+2+3 sunt indeplinite, atunci mesajele subliminale au o sansa sa influenteze decizia de cumparare.
copila blondă
ionut, esti un baiat foarte destept 🙂
off-topic intr-un fel, si galagia asta de fond influenteaza intr-un fel. Uite, aveam colegi care inregistrau profii la cursuri si isi bagau castile in urechi toata noaptea. iar invatatul apoi le venea mult mai usor. eu nu am incercat niciodata, doar am auzit ..
Ionut Ciurea
Heh, multumesc frumos pentru apreciere, sa nu spui prea des ca mi se urca la cap 🙂
Cat despre ce faceau colegii tai, cred ca are legatura cu tehnici de invatare accelerata. Ai putea sa citesti, as vrea si pe Empower sa apara articole pe aceasta tema. Oricum, sunt multe de zis despre capacitatea creierului de a retine informatia.
copila blondă
mda, am citit, dar nu e chiar asa de simplu. Trebuie antrenament. Am incercat sa invat sa citesc in diagonala, dar nu prea reuseam sa prind sensul a ceea ce citeam :p
Eddy
eh, intr-adevar exista mesaje subliminale, dar clipul de pe youtube mi se pare o aberatie totala: toate in afara de ultimele 3 imagini sunt produse ale imaginatiei foarte bogate a autorului. cat despre ultimele 3:
-in aristocats (sau ce film disney o fi) chiar apare o femeie goala intr-un tablou
-la chestia cu bush e evident un citat de-al lui, asa de oriunde pot fura 2 puncte si apare un inteles nou
-iar chestia cu POT, care chiar m-a facut sa zambesc cel mai mult, e clar intentionata si n-are nimic de-a face cu subliminal.
dar sunt curios, ce ciocolata ti-a creat dorinta asta? 🙂
dar ai mesaje subliminale si pe blog, care fac lumea sa revina tot timpu? 😀
copila blondă
eddy, nu ma da de gol! :p
atata am asteptat, sa vad care intreaba primul de ciocolata :p glumesc. Grand’or Hazelnuts de la Heidi extra rich in Milk (m-am uitat pe ambalaj ca sa nu te dezinformez :p)
radu
bai baieti aveti cam mult timp liber :)) terminati cu prostiile si apucati va de treaba.cat o fi stat ala sa intoarca tabloul sau sa caute o p— in castelul din little mermaid =))))