Mă întreba tata, destul de revoltat, oare cât o să le mai meargă ăstora scam-urile online. Că și-a luat și el o țeapă de vreo 400 de lei. Cum a fost? Căuta dronă (nu întrebați de ce, nici nu e important), se tot uita la specificațiile uneia care costa 1200 de lei. La un moment dat, îi apare o reclamă cu fix același model la 400 lei. Dar nu găsea unde scrie autonomia bateriei, ceea ce îl interesa.

Așa că a completat un formular, unde scria clar negru pe alb, ”dacă doriți mai multe informații, vă sunăm noi”. A băgat adresa de acasă și numărul de telefon.

Nu l-a sunat nimeni, dar știți ce au făcut? I-au trimis acasă drona. Cu ramburs, prin curier. Nu se putea achita decât cash.

Tata, om serios și cu bun simț, a achitat, gândindu-se că o returnează dacă nu. În colet era într-adevăr o dronă, doar că o chinezărie care costă probabil vreo 10 lei.

După care pur și simplu nu a mai avut cum să dea de cei care i-au trimis coletul. Pe site nu scrie nicăieri adresa lor, numele firmei, nu există politică de retur. Scrie că acceptă doar plata cash. Site-ul e disponibil doar pe mobil și plin de red flags pentru mine, dar să zicem că sunt un utilizator al internetului destul de avansat. Ceea ce tata, în mod evident, nu e.

Curierul nu poate divulga destinatarul banilor decât dacă te duci cu poliția peste ei, ceea ce este încă o opțiune pe care nu o excludem. Măcar să nu mai păcălească și alți nevinovați, zice tata.

Însă noi știm că pe ăștia, de fapt, nu poți să-i prinzi. Că nimic nu îi va opri să facă alt landing page sinistru cu mult roșu și cronometru de ofertă care expiră dacă nu comanzi, iar fraudele uite-așa vor continua.

Nu cred că putem deratiza internetul de aceste practici, dar ne putem îngriji să evităm noi câteva greșeli:

Greșeala 1: Neglijarea Securității Online

Acest lucru poate duce la expunerea informațiilor personale și financiare către hackeri și infractori cibernetici.

Cum evităm această greșeală?

  • Parole puternice și unice pentru fiecare cont online,
  • nu ne accesăm aplicația bancară de pe wi fi-ul public al unui mall sau hotel (de ex), ci mutăm pe internetul operatorului nostru
  • autentificare în doi factori peste tot
  • nu comandăm de pe site-uri pe care nu le știm
  • acasă avem rețea separată de wi fi pentru musafiri

Greșeala 2: Lipsa Cunoștințelor Despre Phishing și Scamuri Online

Phishingul și scamurile online sunt tacticile preferate ale infractorilor cibernetici pentru a obține informații personale și financiare.

Cum evităm această greșeală?

  • Suntem sceptici în legătură cu emailurile sau mesajele neașteptate care solicită informații personale sau financiare.
  • nu descărcăm atașamente suspecte
  • Nu facem click pe linkuri primite nici de la mama sau tata pe mess, mai bine mergem noi și căutam fix același link în google sau îi sunăm să-i întrebăm dacă ei au trimis. Ce mai fac eu e să pun o întrebare cu răspuns codat celui care-mi scrie, fiindcă atunci când e un hacker, nu va ști să răspundă corect

Greșeala 3: Gestionarea Necorespunzătoare a Conturilor și a Cardurilor

Parole slabe sau partajarea informațiilor de autentificare, folosirea aplicațiilor bancare de pe un internet nesecurizat pot duce la accesul neautorizat la conturile bancare și la expunerea la riscuri financiare.

Cum evităm această greșeală?

  • utilizăm parole puternice,
  • monitorizăm regulat activitatea contului și
  • suntem atenți la orice activitate suspectă.

(Eu m-am trezit o dată că am 0 lei în cont, ZERO, nu vreți să știți. Într-o zi, când nici nu ieșisem din casă. Am anunțat copiii că avem o urgență, e șocant să vezi 0 lei în cont, ne-am pus toți pe canapea și am sunat la bancă. Erau incremente de 125 de lei, vreo 1500 de lei și încă niște cheltuieli, care, adunate, făceau o sumă considerabilă. Iar la destinatarul banilor erau niște cifre, să înnebunesc. Ce se întâmplase? Luasem niște bilete de avion, pentru care-mi debitaseră o dată cardul, dar banii au rămas undeva blocați, după care i-a mai extras o dată. Cei de la bancă s-au prins de asta și problema s-a rezolvat în sub o oră. Dar ce-am mai transpirat)

Greșeala 4: Ignorarea Bugetării și Planificării Financiare

Educație financiară, ioc. Știu multe familii cărora li se scurg banii printre degete și mai știu alte familii care fac niște artificii de calcul incredibile.

Cum evităm această greșeală:

  • Educație, cărți, podcasturi. Sunt multe resurse gratis.
  • Folosim aplicații sau instrumente online, cu care putem stabili bugetul, urmări cheltuielile și economisi pentru obiectivele noastre, astfel încât sărbătorile, concediile, aniversările să nu ne lase găuri în buget

Greșeala 5: Neînțelegerea Investițiilor Online

Investițiile online pot fi o modalitate excelentă de a ne crește economiile, dar fără cunoștințele și înțelegerea corectă a riscurilor implicate, facem buba la buget.

Cum evităm această greșeală?

  •  Ne educăm
  • ne asigurăm că înțelegem riscurile și potențialele randamente înainte de a investi online
  • nu credem că tot ce zboară se mănâncă
  • cerem părerea unui prieten sau a copilului, dacă acesta e major (multe păcăleli îi au în vizor mai ales pe părinții noștri)

Zilele trecute am primit un mail de la PR-ul unui mare brand fashion lux, LOEWE. Că își doresc o colaborare, să le dau oferta de publicitate la mine și ei îmi vor trimite în fiecare lună o piesă de pe site. Mailul era semnat cu numele PR-ului lor oficial, că am verificat pe linkedin. Doar că, de pe o adresa de gmail. Primul red flag. Al doilea redflag e că prețul unui nasture la ei începe de la 1000 de euro. Și nu-și permit o adresă oficială de mail?

Între timp, am început să primesc de la mai multe branduri de fashion, cred că e o nouă nișă de păcăleli. Probabil te pun să plătești transportul la colete, ție îți convine să achiți x lei pentru o poșetă de 4000 de euro, doar că primești o țeapă și aia e.