Nu-s mamă de fată, dar l-am văzut de cel puțin trei ori și am plâns de fiecare dată. Musai-musai să-l vedeți și voi, mai ales dacă sunteți părinți de fete.

Se pare că 2 din 3 fete din SUA își petrec mai mult de o oră zilnic pe social media. Adică, mai mult timp decât petrec efectiv cu prietenele lor. Probabil dramatic mai puțin timp decât petrec cu mamele lor.

Cred că video-ul surprinde esența toxicității pe care o înghit copiii noștri în social media. Și da, cred că pentru fete există o presiune mai mare de a arăta într-un fel, deși băieții vin puternic din urmă.

Atenție la trei tipuri principale de mesaje toxice: fitspo, thinspo și operații estetice. E drumul sigur spre scăderea încrederii în sine, fiindcă promovează standarde de frumusețe nerealistice sau greu de atins. Problema e că fetele încep să creadă că valoarea lor e să arate într-un anumit fel.

Hashtag Fitspo

Aici e promovată ideea că trupul perfect se obține prin dieta potrivită, sport sau un anumit produs/ serviciu. Problema e că se pune mai mult accent pe cum arăți decât pe cum te simți sau ce poți face cu corpul tău.

Hashtag Thinspo

Aici sunt promovate trupurile exagerat de slabe, cu oase la vedere și citate motivaționale care să taie pofta de mâncare. ”Nothing tastes as good as thin feels” e unul dintre ele. (Nimic nu e mai delicios decât cum se simte să fii slab).

Operații Estetice

Îmi apare și mie conținut care normalizează sau minimizează efectele negative ale intervențiilor chirurgicale. Dacă filtrele pe instagram au devenit ceva obișnuit, oare la fel va fi acidul în buze?

Cred că multe lucruri care ne apar pe telefon sunt toxice și ne afectează încrederea în noi. Doar că efectul asupra copiilor e mai puternic, fiindcă ei sunt în formare. Ei acum își definesc cine sunt și ce părere au despre ei.

Câteva date din România:

  • 7 din 10 fete (cu vârsta cuprinsă între 10 și 17 ani) și 8 din 10 femei (cu vârsta cuprinsă între 18 și 55 de ani) nu au o încredere de sine ridicată
  • 6 din 10 sunt atât de îngrijorate de felul în care arată încât aleg să nu participe la activități de viață obișnuite – sport, înot, școală, petreceri; 
  • 5 din 10 fete nu mai țin cont de mesele regulate atunci când își pierd încrederea în propriul corp; 
  • 63% dintre fete resimt o presiune prea mare pentru felul în care ar trebui să arate;
  • 8 din 10 fete și femei din România nu își dau seama de frumusețea lor naturală.
  • 76% dintre fetele care au o încredere scăzută în propriul corp stau cel puțin două ore pe zi pe rețelele de socializare

(cu mențiunea că datele sunt dintr-un studiu din 2018. Cred că nici nu ne imaginăm care-i realitatea din teren 4 ani mai târziu)

Industria de consum vrea să crească oameni nemulțumiți de ei și de corpul lor ca să-i convingă că fericirea se poate cumpăra. Piele impecabilă, gene lungi, buze pline, sâni mari, dinți drepți. Un om fericit, care știe foarte bine cine este și ce poate nu se va grăbi să-și golească portofelul ca să impresioneze cu ce are sau cum arată.

Sigur că impactul acestui tip de conținut depinde de fiecare copil în parte. Cât e de sensibil, ce personalitate are, câtă încredere în sine. Problema e că repetiția-i mama învățăturii. Și când creierul primește aceleași mesaje una-ntruna, începe să le perceapă ca fiind adevărate. ”Trebuie să arăt așa, ca să fiu frumoasă”. ”Trebuie să slăbesc, ca să mă iubească”. ”Trebuie să am sânii mari, ca să mă ceară de nevastă”.

4 pași concreți pentru detoxifierea feed-ului copilului tău:

*voi folosi în continuare exemplul de mamă-fiică, să fim în ton cu video-ul de mai sus. Dar nu cred că, dacă avem băieți sau suntem tați, ne putem culca într-o ureche pe acest subiect.

1. Fii curioasă, ca să înțelegi

Nu critica. Intră și tu. TikTok, Instagram, Snapchat, Youtube sau unde e fiica ta, acolo să fii și tu. Învață butoane, dă share, implică-te. 80% dintre fete ar fi bucuroase să discute cu părinții despre cum să gestioneze idealurile de frumusețe prezentate. Se pare că tinerele ale căror mame sunt prezente în zona asta primesc mai ușor sfaturi din partea lor.

2. Discutați

Ia un exemplu și analizați. Căută un hashtag popular. De exemplu: #beautytips. Întreab-o ce efecte crede că poate avea genul acesta de conținut. Poze, clipuri, alte poze, și mai multe clipuri. Ce poate fi real, ce poate fi editat? Cum pot fi influențate percepția și ideea tinerilor despre frumusețe în timp? Jucați-vă cu filtrele, ca să înțeleagă cum  ”fabrică” o imagine și amintește-i că ce vede e mereu doar câte un singur moment, o singură perspectivă și numai ce ceilalți vor ca alții să vadă despre el/ea.

3. Detox-ul

Dați scroll împreună prin feed. Ca în clip. Întreab-o cum se simte când vede anumite imagini. Arată-i cum se pot ascunde postări pe care nu mai vrea să le vadă. Folosiți butonul ”nu mai urmări” la conturi care o fac să se simtă prost. Îmi amintesc că o prietenă povestea că, după ce i-a interzis fiului ei o săptămână să se joace pe calculator, puștiul nu a mai vrut să se apuce la loc. Fiindcă i-a plăcut lipsa stresului din viața lui. În jocul respectiv mereu trebuia să câștige ceva, să atingă încă un nivel. Viața fără joc pur și simplu îi pria!

Faceți un experiment: dacă după o săptămână fără să vadă postările cuiva, se simte mai bine, să dea unfollow cu curaj.

Încurajeaz-o să își construiască un feed optimist. Să urmărească persoane autentice, cu valori similare, care să inspire și promoveze o experiență sănătoasă despre frumusețe. Care să o lase cu stimă de sine, acceptare și respect.

4. Repetați

E singura șansă să poți concura cu avalanșa de mesaje din online. E o competiție neloială oricum. E greu pentru o mamă să fie la fel de cool ca toată social media la un loc. Dar asta nu înseamnă că nu perseverezi. Rămâi conectată și curioasă, discuți despre ce vezi, pui întrebări, faci detox, o iei de la capăt. Face parte din fișa postului de părinte these days.