Bunele intenții aplicate greșit: sunat medic seara, să nu-l deranjezi, fiindcă ”e mai liber atunci”

Tocmai ăsta e și scopul timpului liber, să fie oamenii liberi. Și medicii sunt oameni. Chiar dacă răspund la telefoane și în extra-program. Știți de ce? Fiindcă pot apărea urgențe. Reale. Și atunci e important ca ei să fie aproape de telefon. Să îi ajute pe cei care au cu adevărat nevoie. Un bebeluș care vomează. Are febră mare. Cineva internat. Sau altul externat. Cine știe câte urgențe pot apărea.

-Bună seara, v-am sunat că mă doare măseaua. Rău. De vreo trei luni.

Whaaaaaat? E vineri seara la toată lumea. Știu că oamenii au impresia că dacă spun un termen din ăsta cicloic de timp de când îi chinuie urgența, toți or să cadă pe spate de impresionați. E fix invers. Cu cât e de mai demult problema, cu atât e mai puțin urgentă. Adică te-a apucat durerea de acum trei luni și te-ai trezit să mă suni…ăăăă…acum?

-Bună seara. Sunt pacientul x. Vă sun acum, că m-am gândit să nu vă deranjez în timpul programului de lucru.

Hello? Tocmai de aia au oamenii un program de lucru, ca să fie liberi în rest.

Exact cum nu mergi la Mega după ora închiderii, să iei pâine, în ideea că e liberă casa de marcat, nici la medic nu suni.

Și urgențele niciodată nu-și măsoară vechimea în luni.

 Dacă e urgență, sunați la 112. Întotdeauna.

Dacă e doar momentul în care vă relaxați la un pahar de vin și vă amintiți că aveți un medic cu care demult nu ați mai vorbit, întrebați-vă dacă e musai atunci. Dacă e musai, sunați la 112. Dar de cele mai multe ori, răspunsul e:

”mai poți aștepta un pic”.

Ca să înțelegeți ce zic. Telefon la 7 dimineața, sâmbăta:

– Auleu, ce-ai pățit? zice medicul din patul lui, în casa lui, teleportat din visele lui.

-Bună dimineața, doamna doctor, m-am gândit să vă întreb când să vin să-mi fac niște analize, că nu mi-am mai făcut demult.

Înțelegeți ce zic?

Într-o Românie, în care nu toți medicii activează în clinici private cu sistem de programări și recepționist, adesea pacienții ”se descurcă”. Sunt obișnuiți. Și medicii răspund, își dau numărul de telefon, fiecare face ce are de făcut. Însă e elegant și respectuos să ne încadrăm într-un program cât de cât. De asta e Medicentrum (clinică de telemedicină) așa mișto. Sare peste pașii ăștia stânjenitori de ”Vă deranjez? E un moment bun?”. Care nici pentru pacient nu sunt o bucurie, știu. Pacientul își dorește să fie sănătos, să știe exact ce are de făcut. Telefon să dea mai degrabă la, de exemplu, curier, să vadă pe unde-i pizza lui.

Multă sănătate și mâncare caldă vă doresc.

Articolul anterior

Bucuria dimineții: Safari-ul românesc din Alpii Transilvaniei, într-un reportaj din New York Times

Articolul următor

”Cred că fiecare femeie se poate simți frumoasă în felul ei: una în teniși, alta pe tocuri”

6 Comentarii

  1. Lorena

    Mai exista variante:
    -va scriu /sun acum( ora 7-8 dimineata ) ca sa nu uit….da,da stiu ca incepeti la 13!…
    Sau
    – va sun sa imi spuneti ce program aveti ca am uitat…
    Sau
    -sa imi spuneti cand am luat reteta ca sa stiu cand sa vin…simplu: cand mai aveti medicamente pentru 2-3zile….

      • Irina

        Poate soluția ar fi ca sa existe alt telefon cu număr diferit, doar pentru serviciu. Ești în timpul liber,îl pui pe silent și nu te doare capul cine suna in miezul nopții sau la 7 . Deschizi pentru apeluri numai în timpul serviciului .

  2. mari

    Cred ca mai apar si probleme care au un grad de gravitate aflat intre cele doua: adica nu sunt urgente de chemat Salvarea, dar nu sunt nici probleme care au aparut din cauza delasarii din ultimele trei luni.
    E vorba despre acele probleme care apar vineri seara si nu stii cum sa procedezi pana luni ca sa nu se agraveze.
    Poti sa intrebi un farmacist (dar nu mereu dau sfaturile cele mai bune), poti sa suni la Peditel, e adevarat. Dar poate cel mai bine te-ai simti sa-ti poti intreba medicul tau, in care ai incredere.
    De exemplu … vineri seara copilasul face ceva ce crezi c-ar putea fi o infectie urinara. Aceasta nu e o urgenta medicala de 112, dar nici nu e de lasat/amanat; se agraveaza daca nu e tratata corect din stadiu incipient, pana se fac analize. Ce ii dai ca sa nu influenteze analizele, ce faci pana luni?
    E doar un exemplu, poate nu cel mai bun, pentru ca unele mamici sunt mai pricepute decat altele sau au pe cine intreba (de exemplu, noi avem o matusa care a fost asistenta la pediatrie si altfel imi permit s-o sun)
    Pana acum mi-am sunat medicul de familie in weekend de 2 ori in 19 ani. De ambele dati i-am trimis inainte un SMS in care mi-am cerut iertare ca-l deranjez si l-am intrebat daca-l pot suna.
    Si eu primesc telefoane in weekend cu urgente de serviciu si raspund la ele.
    Dar cred ca medicii primesc mult mai multe, de aceea iti inteleg aceasta postare.
    Cred ca ceea ce conteaza e sa fim oameni, sa ne pese de celalalt si sa nu depasim pragul bunului simt, sa fie empatie si respect din ambele parti, concomitent: adica sa-i pese si pacientulului de timpul liber medicului; sa-i pese si medicului de suferinta pacientului.

    • mari

      Iertare, nu inteleg cum de n-am citit si ultima parte a articolului, adica cea cu titlul “Intelegeti ce zic?” …
      Cred c-am fost intrerupta din citit, apoi m-am apucat sa scriu direct mesajul meu atunci cand am revenit la calculator.
      E minunat ca exista Medicentrum si ca stim ca avem o solutie la indemana pentru atunci cand nu stim ce trebuie sa facem, nu vrem sa deranjam pe nimeni, dar trebuie sa facem ceva neaparat pentru cineva din casa care nu se simte bine in weekend.
      Iertare inca o data …

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 136 queries in 0.157 s