România, locul I la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete și lumea calculează dacă e bine că există așa ceva

egmo 2022 olimpiada matematica

Foto: EGMO.hu

România a obținut locul I la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete – EGMO 2022, potrivit clasamentului oficial al competiției, care ia în considerare țările europene participante. Punctajul României a fost 112 puncte, fetele obținând o medalie de aur și 3 de argint. (sursa Edupedu)

Recunosc că și eu m-am mirat că există o olimpiadă de matematică pentru fete, așa că am citit un pic despre subiect. Pe scurt, înainte să vă revoltați:

Am căutat argumente pro și contra, am citit declarațiile acestor olimpice care au mai participat la competiții. Mi-am notat ce mi s-a părut relevant.

Pentru fiecare nouă băieți la competițiile internaționale de matematică, există doar o fată care participă.

Diana Țolea, câștigătoarea medaliei de aur la EGMO 2022, pentru sparknews.ro:

”La Balcaniada din toamnă (n.r. 2020), am fost două echipe și, din 12 participanți, eu am fost singura fată”.

olimpiada matematica

Sursa foto: Facebook/ Societatea de Stiinte Matematice din Romania

„Secretul meu a fost să mă concentrez pe o singură materie.”

Lisa Lokteva, suedeză medaliată cu bronz la Olimpiada Internațională de Matematică din 2015, pentru The Guardian: ”Multe fete pe care le cunosc cred că singura cale către o carieră bună este să fie bune la toate în același timp. De fapt, trebuie să te concentrezi pe un singur subiect”, a spus ea. „Am renuntat la orice altceva. Am picat la istorie anul acesta.”

„Nu înțeleg lumea reală. Prin urmare, aprofundez matematică pură pentru că nu voi supraviețui altundeva”, a spus ea.

Studiu: fetelor le lipsește încrederea în sine pentru a rezolva probleme de matematică

Un studiu internațional despre egalitatea de gen în școli realizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a spus anul trecut asta. Studiul a concluzionat că asta s-ar putea schimba dacă părinții ar încuraja fetele mai mult spre profesii reale, gen inginerie. (sursa)

Puține femei aleg o carieră în matematică

Un studiu din 2014 privind deficitul de femei în rândurile oamenilor de știință a constatat că femeile care lucrează în biologie și zoologie sunt plătite mai puțin decât bărbații. Dar, în domeniile intensive în matematică, povestea este mai gravă, deoarece mai puține femei aleg să urmeze o carieră.

”Scopul olimpiadei pentru fete este de a le încuraja să-și descopere potențialul la matematică și să se gândească la asta ca la o carieră”

a spus Radu Gologan, prof. dr. la Universitatea Politehnică și președintele Societății Române de Științe Matematice, organizatorul EGMO 2016 în România, a spus pentru The Guardian.

„După părerea mea, fetele sunt mai bune decât băieții în înțelegerea matematicii la școală. Diferența este că în jurul vârstei de 12 ani băieții răspund mai repede, așa că este mai ușor pentru profesor să lucreze cu ei”, a spus el.

Gologan a spus că atunci când a sugerat pentru prima dată că România găzduiește olimpiada doar pentru fete, o fostă colegă de-a sa a întrebat dacă el a sugerat că femeile sunt proaste.

„De fapt, am descoperit că fetele din România au devenit mai interesate de olimpiadele de matematică după înființarea EGMO.”

Sunt foarte curioasă dacă olimpiada de matematică pentru fete vi se pare o discriminare.

Dar până dezbatem noi subiectul, avem de felicitat niște românce și profesori:

Locul 1 în clasamentul european al EGMO 2022 este cea mai bună clasare a României din istoria de 11 ani a acestei competiții.

Lotul României a fost format din:

  • Diana Țolu – medalie de aur
  • Elisa Ipate – medalie de argint
  • Lucia Rîșnoveanu – medalie de argint
  • Cezara Danciu – medalie de argint
  • Coordonator lot: prof. Mihai Bălună, Colegiul Național “Mihai Viteazul” din București
  • Adjunct coordonator lot: prof. Anca Băltărigă, Liceul Teoretic Internaţional de Informatică

Felicitări! Nici nu îmi imaginez ce muncă extraordinară e în spatele acestor rezultate. Vă aplaudăm și vă mulțumim că duceți numele României pe podium.

Articolul anterior

Tratament otită – ce să faci când copilul se trezește noaptea și plânge că îl doare urechea

Articolul următor

”Ești prea mic să înțelegi” înseamnă ”sunt prea nepriceput să îți explic”

9 Comentarii

  1. Roxana

    Ma bucur foarte mult pentru fete!! Chiar o cunosc pe una dintre ele!
    Felicitari tuturor!! E o munca titanica! Ca în orice performanta, de altfel..

  2. Ioana

    Are sens sa fie olimpiada pentru fete. In clasa a 8-a (acum 18 ani), am luat argint la nationala si m-am calificat pentru barajul de internationala. In ziua competitiei, am intrat in sala si m-am blocat cand am vazut ca eram singura fata. Nu am reusit sa ma deblochez in timpul concursului, dar cand s-a terminat concursul, m-am pus din nou cu problemele si una din ele stiam s-o rezolv, ceea ce inseamna ca m-as fi calificat.

  3. Nikki

    Olimpiadele si orice tip de concurs scolar sunt supralicitate (am vrut sa zic o prostie, dar nu vreau sa supar pe nimeni). O spun tare, raspicat, cu orice ocazie, contra tuturor. O spun ca profesor si ca fosta eleva fara frustrari (asta ca sa nu se inteleaga gresit). Elevii capabili de performante deosebite trebuie sprijiniti prin centrele de excelenta, ei trebuie sa primeasca o educatie pe masura capacitatilor lor, trebuie cooptati de institute de cercetare etc, dar asta nu ar trebui sa implice automat competitii.
    Pe langa faptul ca pregatirea pentru fazele nationale si internationale implica o munca titanica, ignorarea altor materii (ca efectiv nu ai cum altfel), deci sacrificii peste sacrificii, care e miza? Esti, intr-un moment din viata ta, locul unu, sau doi, sau trei si chiar crezi ca esti cel mai bun din lume in domeniul respectiv. Si ignori cu buna stiinta ca daca ar fi reluata competitia in alta zi, cu alti participanti, cu astre nealiniate, poti iesi pe locul 8.
    Ce virtuti anume cultiva participarea la olimpiade? Ce valori? Da, stiu, perseverenta, disciplina muncii…pentru ce miza? Sa dovedesti ca esti cel mai bun? Cui si de ce? Esti cel mai bun la un moment dat, intr-un anumit context. Am avut o colega de liceu care a luat premiu la faza nationala a olimpiadei de biologie si a picat ,,cu brio” la admitere la medicina. Probabil ca a fost autosuficienta, faptul ca se stia foarte buna a determinat o lejeritate in pregatirea examenului care avea o miza reala.
    In invatamantul din Romania se pedaleaza pe aceste concursuri inca de la pregatitoare, trebuie musai sa aratam ca Gigel e mai bun decat Dorel, ca clasa a X-a A e mai buna decat a X-a B.
    Stiti ce implica asta? Stiti ca profesorii care pregatesc elevii pentru olimpiade lucreaza cu clase intregi la un nivel foarte ridicat, ignorand elevii de nivel mediu si pe cei cu carente?
    Stiti ca elevii participanti la fazele nationale nu mai participa la alte ore, sunt ,,intelesi”, nu mai sunt evaluati la alte ore?
    Si apoi, ar trebui sa ne punem niste semne de intrebare legate de faptul ca ,,rupem tot” la olimpiade internationale, iar la testele PISA suntem in…stiti voi ce. Cam cum se explica asta, ca sunt aceiasi profesori in Romania, nu?

    • Imi place foarte mult comentariul tau, ma si ajuta in acest moment in care am de luat o hotarare foarte importanta pentru viitorul baietilor mei.

    • Ioana

      Iti multumim mult pentru expunerea acestei perspective! Aici, o alta mama care isi inscrie zilele astea copilul la scoala…

    • Gianina

      F adevărat tot ceea ce ai zis aici! Cunosc părinții uneia dintre participanți, mama ei fosta olimpică la mate!
      Eu fosta olimpică la mate! Rupta cumva de lume in generală/ liceu, greu adaptabila si dupa! Toate concursurile câștigate nu m-au ajutat mai tarziu in viata! Concursurile sunt pe moment, trec, viata e tot ce se întâmpla inainte si dupa!
      Si copilul meu are reale calități către mate ( cls I abia ), dar nu voi insista către performanța, va face dc el își va dori! Voi insista cu înotul, karate, șah – forme de sport si relaxare si care lui ii plac cel mai mult.
      Nici mie nu mi/a impus nimeni in copilărie “mate pe paine” ( părinții ), am avut norocul unui profesor extraordinar in cls V-a si totul a fost de placere la inceput, dar scoala este de asa natura încât favorizează competiția in extrem! Odata câștigate olimpiadele de la inceput intri intr-un vârtej de cat mai multe olimpiade si cu presiunea câștigarii lor!
      Voi încerca sa-l tin in echilibru intre scoala si activitati recreative si plăcute lui. Voi insista pe hobby-urile lui, nu pe performanța extraordinara la o anumită materie la scoala!

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 166 queries in 0.153 s