Nu structura anului școlar, ci conținutul său ne arde! Despre propunerea ministerului, din papuci de fost elev și de actuală mamă

anul școlarMi-am luat o zi să nu critic din start modificările propuse pentru noul an școlar. Ați văzut despre ce e vorba?

  • în loc de semestre, cinci module de învățare
  • cu cinci vacanțe între ele
  • fără teze
  • cu două evaluări standardizate, la începutul și la finalul anului școlar

Mai multe detalii aici. Nu e o decizie finală, deocamdată e doar o propunere de proiect. Citesc că au fost consultați și elevii, ceea ce mi se pare super firesc.

Bravo pentru ”fără teze”

Cel mai mult îmi place dispariția tezelor, acest mega stres de două ori pe an ori câte materii implică treaba asta. Într-un sistem de învățământ unde accentul cade exagerat de mult pe învățat mecanic, tezele sunt un stres prea mare pentru copii prea mici. Poate și pentru că sunt toate deodată.

Mai țineți minte ultimele două săptămâni din semestru, când stabileai datele cu profa de română, cea de mate (noi mai aveam și germană), apoi chimie, fizică și istorie sau ce la ce mai dădeai? Să nu se călărească, să ai timp să-ți ștergi formulele din cap, ca să faci loc pentru caracterizarea Vitoriei Lipan.

Îmi amintesc că după fiecare teză din asta, prima mea dorință era să uit tot ce am învățat, atât de mult îmi plăcea. Și stați liniștiți, că m-am descurcat cu coroniță până într-a opta inclusiv. La liceu mi-a venit mintea la cap și am salvat ce mai era de salvat.

Atât de mult m-am stresat pentru prima teză la română, încât mi s-a declanșat o alergie pe fond emoțional. Îmi apăreau pe spate niște pete lungi-lungi și roșii, ușor în relief, ca urmele de bici. Mă mâncau de îmi rupeam hainele. Mi se umflau buzele și degetele. Am ajuns o dată și în urgență la spital. Teza a trecut, dar alergia a rămas. Au tras părinții doi ani cu mine, prin spitale și la București (țin minte cum mă păzea mama de gândaci când am fost internată pentru investigat) fără să se descopere la ce eram alergică de fapt. Oare la învățat?

Cinci vacanțe? Sună grozav, dar poate sunt întreruperi prea dese în sistemul educațional

Din papucii de elev, îmi amintesc așa: o săptămână înainte și una după, doar la vacanță ne gândeam. Despre asta vorbeam, nici profii nu mai aveau chef, eram cu mintea la mare, la soare deja. Dar sigur că cinci vacanțe, pentru noi, ar fi fost aur curat.

Din papucii de mamă, știu că rutina e foarte importantă. Poate copiii mai mari se adaptează mai rapid, dar la grădiniță întotdeauna e grea prima săptămână după vacanțele de Paști sau de Crăciun. Dacă lipsește că e răcit, iar durează revenirea un pic. Până își intră copilul în ritm. Pe noi și schimbarea orei ne tălbăcește de cap, iar asta e numai de două ori pe an.

Evaluările standardizate la început și final de an mi se par niște prostii cu litere mari

Aș vrea mai multe detalii înainte să mă enervez de tot, ca să înțeleg la ce se referă cu adevărat. Zice că lucrările să fie în sistem digital și corectate de profesori necunoscuți, din alt județ. Și să fie standardizate, of course. Asta au cerut elevii, probabil din nevoia lor de egalitate de șanse și dreptate pentru toți. Pare o idee bună pe hârtie. Practic, nu știu dacă e corect pentru un elev din Glâmboaca să-i corecteze lucrarea profa de română de la Sava.

Evaluarea la sfârșit de an mi se pare ceva cumplit ca volum. Parcă am căzut din lac în puț. Tocmai ce-am scăpat de teze, dar am dat de evaluarea de la final de an. Doar eu găsesc asta absurd?

Evaluarea de început de an o să aibă ca principal efect meditațiile din vacanța de vară. Mai multă presiune pe ”o pagină de culegere pe zi” și ”două pagini în fiecare seară”. Copiii vor urî și mai tare școala. Din papucii de elev, îmi amintesc că la începutul anului eram de fiecare dată talpă. Blană. Tabula rasa. Toți îl compătimeam pe cel scos la tablă primul. Pentru că durează până îți amintești, până îți găsești ritmul. Cel mai tare ne enervau profii ăia care începeau semestrul cu o lucrare, să vadă ce mai știm. N-am pomenit tâmpenie mai mare! Ce să mai știi după trei luni de vacanță? Nu ne cereau compuneri despre cum a fost la bunici la țară, ci formule la mate.

Cred în continuare că rolul școlii nu e acela de evaluare și corectare, ci de educare. De învățare. Da, ne doream să înceapă școala, că îmi era dor de zăpăciții mei colegi, dar îmi trecea după prima oră de chimie.

Îmi dau seama că orice schimbare o să fie tratată cu reticență, de asta am și zis că nu scriu din impulsivitate. Acestea sunt părerile mele, abia aștept să le aflu pe ale voastre. În capul meu, abia m-am obișnuit cu existența clasei zero, e ceva foarte nou pentru mine.

Structura anului școlar ne durea cel mai tare?

Probabil că nu și probabil că e cel mai ușor de modificat, ca să rămâi în mintea oamenilor. Cred însă că ceea ce conține anul școlar arde mai tare. Ce învață copiii noștri, dar mai ales cum.

Programa școalară e nemodificată de când era bunica fată.

Manualele de limba română de gimnaziu sunt aceleași din care a învățat și generația noastră. Nu zic că-s proaste, doar că poate facem loc și unor texte mai interesante. Iar mă iau de ”Sobieski și românii” și săriți pe mine că jignesc literatura adevărată. Cred însă că îi putem da o nouă față. Că avem o datorie față de copiii ăștia, să nu-i facem să urască învățatul. Să-i ajutăm să îl iubească e deja o hiperbolă în sine, dar știți vorba aia: măcar nu face rău, dacă nu poți face un bine.

Fizica mi-a plăcut tare când îmi povesteau părinții cât e de interesantă și câte lucruri o să aflu acolo. Aceeași promisiune a făcut-o și profa într-a șasea, doar că mi s-a rupt filmul după lecția ”Ce este fizica”.

La desen într-a șasea făceam istoria artelor și profa ne dicta lecția pe un vocabular din ăla mic cu pagina împărțită în două. Ne dădea lucrare scrisă și ne asculta din ce era acolo. Stilul baroc, neogotic, ceva mai sinistru n-am pronunțat în toată a mea viață. Nu pentru că ar fi păcătuit cu ceva aceste stiluri, ci doar fiindcă îmi dădeam seama ce ce facem e prostituție intelectuală.

La istorie aveam un sas, Dumnezeu să-l ierte, uscat și pământiu de la cât bea și fuma. Uneori își aprindea țigara și la noi în clasă. Alteori lovea colegii, mai ales pe Mihu Luca cel nevinovat că nu-i plăcea sasului cum îl cheamă. L-am avut prof în fiecare an mai puțin într-a opta, când mi-a plăcut și mie istoria pentru prima dată, că am dat de o femeie care zâmbea și ne povestea lecția. Am și ales istorie la Capacitate, am învățat cu câtă plăcere se poate și am luat zece.

Herr Professor te asculta de două ori într-un semestru, ziceai lecția ca pe poezie, îți dădea zece și era toată lumea fericită. De obicei, învățam cu Traian și Decebal, ridicam mâna și mă știam liniștită multă vreme după. Niciodată n-a ajuns să predea mai către prezent, dar știu și astăzi anii de domnie ai lui Burebista. Cu același prof am mai avut educație civică și economie, vă puteți da seama ce dezastru.

Și mai am multe exemple, dar v-am umflat destul capul. Nu, nu am ajuns să-i idolatrizez pe acești profi doar fiindcă am uitat tot procesul. Da, în continuare mă simt jefuită de niște ani în care am ajuns să urăsc învățatul din niște cauze independente de mine. Habar n-am dacă m-aș fi făcut astronaută sau ceva savantă, dar toată viața o să mă întreb cum ar fi fost dacă.

Articolul anterior

Festivalul Urletelor la spălatul pe cap? Despre hipersensibilitatea senzorială și 11 trucuri să rămânem prieteni la final

Articolul următor

Dr. Otilia Țigănaș: ”Cel mai eficient tratament la copilul febril, cu viroză respiratorie? Să nu “ÎI DAI” nimic”

8 Comentarii

  1. Maria

    Începutul anului școlar cu o săptămână mai devreme și sfârșitul lui cu o săptămână mai târziu, vine cu un mare dezavantaj: temperaturi de vară. Căldura, de multe ori canicula in Romania ultimilor ani, nu face buna casa bună cu concentrarea și asimilarea de cunostinte.

  2. Ania

    Dar despre toate materiile inutile nici o vorba din partea ministerului?
    Despre tehnologie, unde se preda numai inutilitati?
    Sociologie unde ar fi frumos, doar ca e urat si , ma repet, inutil?
    Despre religie in gimnaziu? Unde profii ii pun pe copiii sa deseneze ? Nu sunt absurda! Vad utilitatea acestei materii in clasele 0-4! Dar la gimnaziu??? Si macar daca ar preda istoria religiilor,sau ceva interesant ! Nu! O tin in desene continuu!
    Aceasta schimbare vine in sprijinul industriei Horeca! Atatea minivacante vor fi mine de aur pt ei! Au fost nemultumiti rau anul asta fara vacanta de sky din feb!
    Dar la toti copiii care invata din carti greoaie si inutile s a gandit cineva!
    PS: apropos de manuale facute sa te incurce, manualul de biologie cl a6 a e un fel de SF !

  3. Catalina

    Eu una am o problema mare de tot cu literatura si toata programa ei. Am urat-o din toata inimioara mea de copil de clasa 1 pana in clasa a 12-a. Din toate operele studiate daca m-au atras maxim 5 e mult spus. Iar apoi discutiile pe text, comentariile… doamne sfinte sa fi avut alta parere ca erai pus la zid, totul standardizat si mecanic învățat. In clasa a 12a am facut meditatii cu o dna profesoara mai ceva ca painea clada, am învățat cu dansa cat nu am invatat in toți anii precedenti si am invatat cu placere. Ce vreau sa spun, profesorul da tonul; reforma aceasta ar trebui sa porneasca si de la evaluarea profesorilor, anuala; nu mai vrem tutankmoni cu metode depășite, ce rup spirite si folosesc violenta fizica si verbala asupra copiilor. Vrem profesori bine pregătiți pe materia lor si pe metode de predare atractive. Vrem sa se puna accent pe practica mai mult decat pe teorie. Vrem experimente si experiente placute. Vrem dotări in scoli. Vrem mai putine manuale/culegeri de carat. Vrem teme mai puține, sau out-of-the-box.
    Vrem materii noi, utile, cu practicabilitate in viața oricui (educatie rutiera, educație de prim ajutor, bunele maniere, educatie sexuala, educatie FINANCIARĂ, despre dezbateri, interviuri, joburi, CV-uri.. etc). Vrem sa ne putem alege Materiile pe care vrem sa ne axam si profesorul. Vrem mai multa mișcare/sport, competiții inter-scolare.

  4. Silvia R.

    Eu nu imi aduc aminte de vreun ministru care sa fi facut vreo reforma eficienta a invatamantului. Fiecare ministru care voia sa faca o modificare umbla fie la vacante, fie la impartirea anului scolar si asa mai departe. Nimic altceva. Asa ca aceasta propunere nu ma mira cu nimic. In schimb sunt de acord cu adaugarea unei vacante intre Craciun si Pasti. 4 luni de scoala continua, fara niciun respiro… si se pare cam mult.

  5. S

    Bac-ul ar trebui desfiintat. Cine vrea la facultate, sa termine 12 clase si sa dea examen de admitere. De ce trebuie sa dai bac-ul ca sa se considere ca ai liceul? De ce nu ajunge ca pur si simplu sa termini clasa a 12-a ca oricare alta clasa? E o ramasita din vremuri cand liceul era ceva mai special, de cand majoritatea nici nu facea liceul . De cand majoritatea joburilor “de birou” se faceau de catre oameni fara facultate, care era facuta doar de catre cei mai cei.

  6. Roxana

    Eu nici nu vreau sa ma gândesc.. Fata mea va fi în clasa a 8-a. Fiind o structura fără semestre și fără medii semestriale,elevii vor fi la mana profesorilor care ii vor amenința cu medii mici la final de an. Nu se știe momentan cum și când se vor da note,teste. Cum va fi structurata materia pentru a avea timp și de pregătire pentru evaluare.
    Nu mai spun de programa.. Mi-a fost groaza sa vad cât le-a dat la latina de scris și de învățat…
    Miruna, am citit cu mare atenție când ai scris despre alergie. Si Irinei i se umfla degetele de la mâini, în special degetul mare. Și am observat ca în perioada tezelor se accentuează mâncărimea pielii. Am crezut ca e de la detergent. Am schimbat, am clătit de 2 ori, am spalat hainele ei separat…
    Si mai e concurenta între copii.. Doamne, e groaznic!! Noi am lucrat mult la a nu se compara cu nimeni, dar nu vrea sa piardă teren, sa fie acolo în top.. Sa nu rada cei din banca atunci când e la tabla.
    Ne rămâne sa spune doar Doamne ajuta!

  7. Virginia

    Am baiat de clasa a 5 a si am invatat cu el sa intre la un colegiu national. Materia nu mai este aceeasi ca atunci cand eram noi mici. (sunt putin mai mare decat tine) Materia s-a schimbat in sensul ca parti dintr-a 5-a s-au mutat intr-a 4-a, dintr-a 4-a intr-a 3-a…la gramatica si matematica. E mai rau. Materia e multa, profesorii nu au timp si totul este mereu pe repede inainte.

    Romania are printre cele mai putine saptamani de scoala din Europa. Eu cred ca este canicula si prin alte tari, nu doar la noi. Modelul care i-a inspirat de data aceasta pe cei de la minister (e oficial, au publicat azi in Monitorul Oficial) este cel francez pe care il cunosc personal. Functioneaza foarte bine chiar si cu multe intreruperi din cauza vacantelor mici si dese. Dar ei termina scoala pe 6 iulie, nu la jumatatea lui iunie. Iar la scoala stau pana la 16 cu o jumatate de ora alocata mesei de pranz si o ora de joaca afara. Sunt foarte fericiti ca zi de zi au timp de joaca si apoi au ore din nou. Dimineata incep la 08:30 nu la 07:30 cum incep unele scoli de stat prin Bucuresti.

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 133 queries in 0.436 s