Victor, băiețelul nostru cel mic, n-a zburat niciodată, ne-am dat seama acum. Ba nu, intervine fratele lui. A zburat, doar că era în burtă. Ce să zic.
Adevărul e că Tudor, primul nostru născut, a zburat cu avionul ca și când. Prima dată la o lună și-o zi. De multe ori apoi. Dar nu era pandemie atunci. Eram doar doi părinți cu un copil, mi se pare floare la ureche acum.
În pandemie n-am mai avut curaj să zburăm. Pentru că am auzit tot felul de povești de groază de la alți părinți. Călătoritul cu copiii nu m-a speriat niciodată, noi facem regulat drumuri București-Sibiu. Recordurile noastre pentru acest drum sunt de 9 și, respectiv, de 8 ore blocați în trafic. Inundații pe Valea Oltului odată, accident de curând.
E groaznic să se întâmple asta și când ești în mașină și poate te mai dai jos, dar cum o fi în aeroport, printre străini, unde nu ai nici măcar cum să te întinzi!
Condițiile de călătorie în pandemie au fost grele, fiindcă toată lumea e cu nervii întinși. Oamenii sunt speriați, avioanele întârzie sau nu mai apar, companiile aeriene vând mai multe bilete decât au locuri în mod real.
Imaginați-vă pe deasupra, și niște copii obosiți care plâng. Vacanță plăcută? Nu, merci.
Pentru mine, predictibilitatea e foarte importantă
Programul copiilor e ceva sfânt. Pentru că orice deviere de la program mă costă pe mine și pe tatăl lor exclusiv și în mod direct. Așa că nu, nu vom face o excepție să mâncăm ciocolată înainte de somn. Nu vom sări peste prânz. Și alte fixuri din astea care îmi permit să fiu în alte arii un părinte relaxat.
Am tot așteptat să treacă pandemia ori să ne mai relaxăm puțin ca să zburăm și noi. Nu știu însă cât mai putem aștepta. Concediile din ultimii doi ani le-am adaptat, am fost cu mașina peste tot. Dar aș vrea să-mi duc copilul cel mare la Disneyland. Într-un fel te bucuri de Mickey Mouse la 6 sau la 15 ani. Să fim serioși, la 15 ani, îmi zice singur unde își face rezervare de bilet și pa-pa.
Aș vrea să-i duc în Țara lui Moș Crăciun. Tot așa, vremea acelei călătorii e acum. Cel mult în următorii doi ani, să fie mai mare și fratele lui, deși posibil ca pentru Tudor să fie târziu. E mare la 8 ani, nu știu dacă mai am atât de mult timp.
Așa că fac pași mici.
Citesc despre experiențele altora de zbor cu copiii în pandemie, să îmi fac curaj. Mai bine stăteam potolită, că mai rău m-am speriat.
Se pare că, în aeroport, nu virusul e principalul pericol neapărat. Ci că programul avioanelor se modifică și n-ai ce să faci. Unul din trei zboruri din ultima vreme a fost anulat. Mulți călători au fost afectați. E greu să-ți liniștești copiii cu o gustare, când poartă măști.
5 lucruri pe care să le faci înainte să te urci în avion
1. Rezervă locuri pentru voi, chiar dacă plătești
Povestea o tipă pe net că a cerut loc lângă copilul ei, dar nu a primit și că, de aici, a ieșit un circ întreg. Nicio vacanță reușită nu a început cu un scandal în avion, așa că, dacă există o taxă de eleganță, hai s-o plătim. Unele companii aeriene lasă câte un loc la mijloc gol preventiv, dar citesc pe internet că se poate totuși discuta cu însoțitorii de zbor să-l elibereze pentru mamă-copil. Doar să nu ne bazăm pe asta, eu prefer să plătesc în avans și să nu mă stresez.
2. Ia-ți biletele prin Vola.ro și adaugă Vola Fast Refund
Nu îți doresc să ajungeți aici, dar poftim: în cazul unei anulări sau modificări a orarului de zbor, Vola îți dă direct banii înapoi în cel mult 7 zile. Adică Vola, da? Nu compania aeriană cu care ai zburat. Fiindcă asta e o altă mare problemă. Multe zboruri întârzie sau sunt anulate, iar tu rămâi și întârziat, și cu banul luat. După care, ceartă-te cu sistemul să recuperezi ce ai de recuperat.
Paranteză, că e bine de știut:
Cum funcționează Vola Fast Refund?
Dacă zborul tău este anulat sau suferă o modificare mai mare de 5 ore:
- Te notifică rapid și îți oferă asistență pentru o alternativă de călătorie de la compania aeriană, fără alte costuri
- Îți rambursează rapid contravaloarea zborului afectat, dacă soluția oferită de compania aeriană nu se potrivește cu planurile tale de călătorie
- În maximum 7 zile ai banii în cont (sau și mai rapid un voucher pe care să-l folosești pe Vola.ro pentru a-ți cumpăra orice alt zbor, cu orice companie)
- costul începe de la 4,99 euro (acesta e un preț dinamic în funcție de costul zborului tău. E însă avantajos, că primești înapoi inclusiv taxa de rezervare a agenției, dar și orice alt serviciu achiziționat în plus alături de zborul respectiv (de exemplu serviciul de check-in, de rezervat locuri sau extra bagaj)
3. Mâncatul în avion e tot riscant. Uite o idee pentru gustări în siguranță
Mă gândeam la momentul ăla când toată lumea își primește sandwich-ul cu pui împachetat sau piureul de cartofi înfoliat, își dă masca jos și respirăm același aer. Aș prefera să-mi țin respirația până termină toți de mâncat. Cum nu pot face asta, m-am gândit la ceva ce pot face totuși: să nu-mi dau masca jos.
Sigur că e mai complicat, mai ales când ai copii. Dar nu e imposibil. Dacă le dai o gustare înainte de masă și le explici că așteptăm să mâncăm până și-au repus măștile toți ceilalți, sunt șanse de cooperare. Asta sper! Nu se întâmplă nimic dacă îți mănânci piureul rece sau dacă păstrezi sandwich-ul pentru mai târziu.
4. Ia mai multe măști
Dar la voi, nu în bagaj. Măștile se rup, le scapi pe jos, ai nevoie de schimburi mereu. Copiilor li se pare distractive, nu te poți baza pe ei să aibă grijă de măști. Cel mai bine e să fii asigurat.
5. Pune în geantă gel dezinfectant în recipiente mici sau șervețele umede. În toate buzunarele, să nu cauți după el/ele
Copiii vor fi cu mâinile peste tot mereu, n-are sens să fii cu gura pe ei constant. Măcar știi că îi poți curăța din când în când și aia e. Important e să le ai la-ndemână, ca să nu pui desfaci cauți acul în carul cu fân.
Dacă ați fost cu avionul de când cu covid, mă ajută să-mi povestiți. Nu vreau doar încurajări. Cred că putem învăța chestii valoroase din experiențele altor familii. Până atunci, sunt cu nasul prin rezervări. Vouă ce v-a dat curaj să zburați?
Silvia R.
Ce tare! Si Victor al meu a zburat pentru prima si singura data tot cand era in burtica la mine. Frate-su a zburat atunci tot pt prima si singura data (apoi a venit pandemia), avea 2 ani si 4 luni.
Si eu mi-am facut planuri sa ii duc in tara lui Mos Craciun tot peste maxim 2 ani. Astfel incat Vlad sa nu fie prea mare, dar sa inteleaga si Victor ceva…
Valentin
Pentru noi calatoriile sunt cea mai mare bucurie pe pamant. Venirea copiilor nu ne a luat aceasta bucurie, ci din contra, am calatorit peste tot impreuna. Cu cel mare(3 ani) am calatorit si cu avionul si cu masina foarte mult pana la venirea pandemiei. Cum cel mic s a nascut in an pandemic (are 4 luni acum), majoritatea vacantelor le am facut cu masina…dar in aceasta toamna n am mai suportat dorul de avioane si ne am luat inima in dinti, dezinfectantul in toate buzunarele si ne am incumetat la primul zbor in formula de 4. Din fericire am avut o experienta placuta in mare parte(fara intazieri, fara aglomeratii, cu distantare legala, si chiar copiii au dormit tur retur aproape toata durata de zbor). Mai putin la retur, cand a fost ingramadeala mare la passport control pe Otopeni…nu era nimeni care sa coordoneze fluxul de oameni, iar acestia se imbulzeau catre traditionala coada 🤷♀️
Andra
Salutare!
Pot sa îți spun ca îți împărtășeam frica anul trecut. Anul acesta m-am mai relaxat și am plecat de doua ori cu avionul și cu Luca, băiețelul de 4,9 ani.
Oamenii, majoritatea romani, își țin constant masca sub nas, asta dacă nu e data jos și dorm sforaind cu gura deschisa. Nu e mișto deloc, este stresant, dar merita când ajungi la destinație.
Cât despre program modificat și zboruri anulate, nu mi s-a întâmplat, dar citesc și eu cu groaza, mai ales ca in Decembrie avem bilete sa fugim iar.
Ecarulan
Am zburat in vara la Sibiu – mi s-a parut usor, avion micut, zborurile scurte, jucarii noi special pt zbor ca sa-i tina ocupati, masti pt copii tot timpul, i-am lasat doar sa bea apa in avion.
Altceva voiam sa zic – despre Disneyland. Am auzit de la doua familii care au fost anul asta – care se presupune ca e mai putin turistic, si a fost ingrozitor. Desi nu planuisera initial, au platit tot ce au putut pentru acces cu prioritate, erau cozi infernale si o aglomeratie teribila. Nu ne-am mai dus dupa povestile astea.
IoanaB
Noi ne-am facut curaj cu cateva zboruri anul acesta, iar regulile de baza in avionul plin ochi au fost asa:
– 2 masti in avion (stam de mult timp cu 1 masca FFP2 + 1 masca normala peste, in locurile inchise si cu multi oameni – masca normala o schimbam la fiecare cateva ore).
– dezinfectant la noi – il folosim la nevoie
– nu am dat jos masca in avion – am acceptat faptul ca sandwichurile fara de care nu plecam nicaieri o sa fie mancate in aeroport, fie la plecare, fie la sosire, in locuri fara prea multi oameni in ceafa.
Se pare ca ceva am facut bine, ca n-am venit bolnavi de nicaieri. Nu am avut probleme cu nimic anulat, aia e alta mancare de peste care sper sa ma ocoleasca vesnic. :))) Dar good to know despre Vola Refund. 🙂
Draganescu Gina
Am achiziționat prin Vola cu 4,5 luni înainte un bilet de avion Buc- Manilla și retur,pt bona copilului nostru ,4000 lei și înainte cu 30 zile de plecare am primit email de la compania Emirate,cum ca s a anulat zborul,nu De la Vola,am încercat sa iau legătura cu ei,in 24 de ore reușesc sa ti trimită email,evident ca ei nu și asuma,au zis ca in 60 zile lucrătoare ne vor returna banii,nu ne reprezintă interesele corect,ei sunt doar niște comisionari pe care nu i interesează motivele pt care a fost anulat zborul,am cumpărat apoi biletul cu 8000 lei,evident erau zboruri,dar sunt si strategii de a creste prețurile la dublu,am trimis email către ei cu o Agentie care ne reprezintă si interesele noastre in caz ca ne sunt anulate zborurile si mai cer si despăgubiri de 600 euro dacă biletul anulat este pt o distanță mai mare de 3000 mile! Apoi in vre o 2 săptămâni ne au băgat banii înapoi,dar cu circ si amenințări ! Nu recomand! Am cumpărat de la o Agentie normala ,apoi biletul si am ținut legătura telefonic ,pt orice info! Degeaba va rezervati devreme bilete ,căci nu beneficiați decât de hoție ,in România ! Nu i verifica nimeni,nu poti lua legătura telefonic cu nimeni!
Miruna
Buna ziua, ati avut Vola Fast retur?
Draganescu Gina
Nu,de strategia aceasta nu am știut,dar cu toate astea,nu vad de ce sa fim obligați sa luam ceva Fast,din moment ce nu am intrat in posesia a ceea ce am cumpărat/platit! E absolut normal sa se returneze suma,sau măcar sa si asume ei toate detaliile ,nu sa mi dea Emirate email in engleză ca s a anulat zborul,fără nici un motiv,ce facem dacă persoana nu știe engleză? De ce vrem noi sa luam prin Vola? Vrem consultanta in romană,dacă voiam sa iau contact cu Emirate ,pai sigur intram pe site ul lor si cumpărăm direct! Am posta un comm pe pag de fb cu întâmplarea si evident ca l au șters ! Nu așa se procedează,vând minciuni,hoția lor m a costat încă 4000 lei in plus,neseriozitate si obrăznicie ! Păcat ca pe ei nu i poate verifica protecția consumatorului așa ușor!