13 beneficii (bazate pe știință) ale acizilor grași Omega 3 și cum l-au salvat pe bunicul meu, la 78 de ani, de la operație (p)

omega 3 miruna ioani

La un eco doppler de carotidă, bunicul primește o veste nu prea bună: la bifurcația arterei, lumenul e blocat 75%. Operație, scurt pe doi. Sângele care-i merge spre creier mai avea doar un sfert de loc prin care să ajungă unde trebuie. El avea momente când abia își putea ține capul sus, nu e ca și când putea aștepta ”să-i treacă”.

Nu mergea cu stent pe vremea aia.

Așa că era nevoie de alt gen de operație.

Târgu Mureș a zis că-i riscant, nu se bagă. Bucureștiul a zis că-l taie și vedem după.

Să zicem că n-a fost ce îți dorești să auzi în astfel de momente. Plus că știți cum e la vârsta asta. Unii își rup o mână și asta îi dezechilibrează de tot, apăi asemenea operație pe arteră importantă. La 78 de ani?

Mama mea e medic de familie. E o fată deșteaptă și deschisă la cap. Știa destul de bine ce înseamnă. N-a dormit câteva nopți și a căutat soluții mai puțin riscante.

Cineva i-a dat o carte scrisă de un cercetător care a și luat pentru asta premiul Nobel: Andrew Stoll, cu ”Factorul Omega 3”.

Ce a citit acolo a ținut-o bine de tot trează.

Omega 3 are efecte spectaculoase în cazul copiilor cu autism. În cazul depresiei, inclusiv post-partum. În bolile cardio-vasculare face minuni. Sigur, asta era părerea unui cercetător, mai era nevoie de alții, de studii, doar că bunicul nu mai avea timp.

Așa că mama a luat o decizie curajoasă.

A amânat operația și a zis așa:

Încercăm alt fel de tratament. Cu Omega 3. Dăm doză mare și vedem. Refacem doppler-ul. Dacă avem o evoluție bună, continuăm. Dacă nu vedem nicio îmbunătățire, operăm. E bine așa?

Consiliul de familie a aprobat. Toată lumea a fost de acord să facem cum zice ea.

Bunicul a băgat Omega 3 grupa mare. Era șod dragul de el, zicea că tot timpul râgâie pește 🙂

Rezultatul, la trei luni după tratament:

placa de aterom mai ocupa doar 25% din lumenul respectiv. Ne-am fi bucurat și de 5% îmbunătățire dar, iată. Din 75%, ce reducere spectaculoasă în atât de scurt timp!

Mama a prins aripi, toată familia țopăia. A zis ecografistul că, judecând după arterele lui, avem un bunic de 20 de ani.

Aceasta e povestea despre cum un pacient a scăpat de operație grea pentru vârsta lui (deși, pentru ce vârstă e ușoară o operație?) datorită faptului că cineva s-a informat.

Între timp, știința a avansat și putem spune acum că Omega 3 e unul dintre nutrienții cei mai studiați.

E bine să înțelegem faptul că organismul uman nu poate sintetiza singur acest tip de grăsime sănătoasă. De asta, le zice acizi grași esențiali. Ei pot fi obținuți doar din exteriorul corpului, din hrană sau suplimente alimentare.

Omega 3 sunt acizi grași implicați în dezvoltarea fetală, funcția creierului, sănătatea inimii, vaselor de sânge și imunitate.

1. Omega 3 poate lupta cu depresia și anxietatea

Depresia este o afecțiune foarte des întâlnită în zilele noastre. Interesant e că există studii care arată că cei cu o dietă bogată în Omega 3 și cu niveluri corecte de acizi grași esențiali nu prea sunt afectați de depresie (sursa).

Avem studii care arată că suplimentarea pe termen scurt cu Omega 3 îmbunătățește simptome de depresie (sursa). Și avem studii care arată efecte clare ale suplimentării cu Omega 3 asupra depresiei (sursa).

Sigur că nu se înlocuiește Xanax-ul cu Omega 3 (încă), sigur că mai avem nevoie de studii și de cercetători care să își alinieze părerile, dar există potențial extraordinar (sursa). Dar, până se pun ei de acord, pentru mulți timpul trece și creierii ne stau pe bigudiuri.

2. Omega 3 poate îmbunătăți vederea

DHA, un tip de acid gras Omega 3, e o componentă majoră a retinei.

Acesta poate preveni degenerescența maculară, care duce la tulburări grave de vedere, până la orbire. (sursa 1, 2) Avem în familie, nu e un diagnostic deloc simplu.

3. Omega 3 ajută la dezvoltarea creierului în viața intrauterină și prima copilărie

Aportul unor cantități suficiente de Omega 3 în timpul sarcinii este asociat cu numeroase beneficii pentru copil:

  • Aportul crescut de Omega 3 în timpul sarcinii și alăptarea cresc IQ-ul copiilor la 4 ani (studiu)
  • Copiii mamelor care au luat Omega 3 în sarcină au aptitudini mai bune de ”rezolvare a problemelor”, dar nu neapărat de memorie – la 9 luni (studiu)
  • O mai bună comunicare și abilități sociale
  • Mai puține probleme de comportament
  • Riscul scăzut de întârziere a dezvoltării

4. Combinația de Omega 3 cu antioxidanți în timpul sarcinii scade riscul de ADHD, autism și paralizie cerebrală cu peste 75%

Vă rog să aveți puțintică răbdare, mi se pare fascinant. Iar dacă nu aveți răbdare și sunteți gravidă, apucați-vă de luat Omega 3 imediat.

O ipoteză afirmă că paralizia cerebrală (CP), tulburarea de spectru autist (TSA) și tulburarea de deficit de atenție / hiperactivitate (ADHD) sunt toate cauzate de un răspuns inflamator exagerat al sistemului nervos central la un eveniment prenatal.

Ce înseamnă asta? Unul sau mai multe episoade de:

  • ischemie-reperfuzie,
  • o boală infecțioasă a mamei sau a fătului
  • alte cauze de inflamație maternă (o alergie sau o boală autoimună).

Pe românește, ca urmare la una dintre acestea, copilul din burtă răspunde cu o inflamație exagerată. Această inflamație dăunează neuronilor susceptibili din substanța albă a creierului său în dezvoltare în zone specifice la vârste gestaționale specifice. Răspunsul neuroinflamator exagerat apare, în teorie, așa:

  • între aproximativ 19 și 34 de săptămâni post-concepție pentru CP,
  • aproximativ 32 și 40 de săptămâni pentru ADHD
  • și aproximativ 36 și 48 de săptămâni (adică la 2 luni după naștere) pentru TSA.

Se presupune că răspunsul inflamator exagerat apare deoarece dietele actuale limitează aportul de antioxidanți eficienți și acizi grași polinesaturați omega 3. Hello, hrană procesată și industrie alimentară!

În același timp, crește aportul de acizi grași polinesaturați omega-6. Produsele de oxidare ale acizilor grași omega 3 acid, docosahexaenoic (DHA) și acid eicosapentaenoic (EPA), limitează neuroinflamarea (asta e bine), în timp ce produsele de oxidare ale acidului gras omega-6, acidul arahidonic, exacerbează inflamația (nu e bine).

Tratamentul preventiv ar trebui să înceapă la toate femeile însărcinate în primul trimestru și ar trebui să includă atât DHA (obținut din Omega 3), cât și un antioxidant eficient pentru prevenirea neuroinflamării. Antioxidantul sugerat ar fi N-acetilcisteina (NAC), deși melatonina e o altă variantă bună. Terapia combinată DHA și NAC reduce teoretic incidența celor trei tulburări cu mai mult de 75%. (sursa)

5. Omega 3 poate reduce factorii de risc pentru boli cardio-vasculare

Infarctul miocardic și atacul vascular cerebral sunt principalele cauze ale morții la nivel mondial. (sursa)

Cercetătorii au observat la un moment dat, că popoarele care erau mari consumatoare de pește nu erau afectate de aceste boli decât foarte puțin. (sursa) Ulterior, acest fapt a fost explicat prin aportul lor crescut de Omega 3. (sursa)

Studiul ”A fish a day keeps the cardiologist away” arată numeroase beneficii ale aportului de Omega 3 asupra sănătății inimii:

  • reduce trigliceridele cu 15-30%
  • reduce hipertensiunea arterială la pacienții care au așa ceva
  • crește nivelul colesterolului ”bun”, HDL
  • previne formarea de cheaguri sanguine
  • previne formarea plăcii de aterom (care face vasele de sânge rigide și le blochează, vezi cazul bunicului mai sus)
  • ”Un om are vârsta arterelor sale” e un mare adevăr din medicină. Citatul îi aparține fizicianului Thomas Sydenham. (sursa)
  • reduce efectul inflamator

Atenție însă, există studii care spun că Omega 3 nu are aceste efecte benefice la toți oamenii (sursa 1). La unii, poate chiar crește colesterolul ”rău”, LDL. (sursa)

Așa că, aș vorbi neapărat cu un medic și aș urmări rezultatele cu analize simple: colesterol, trigliceride, măsurarea tensiunii arteriale. Nu m-aș arunca pe statine din prima (citiți despre efectele asupra ficatului). Aș umbla întâi la stilul de viață, dietă, kilograme în plus. Dar știu că e mult mai simplu să iei o pastilă și să pui în ciorbă smântânică.

6. Omega 3 reduce simptomele de ADHD la copii

Cred că am mai scris despre asta. ADHD-ul se caracterizează prin lipsă de atenție, hiperactivitate și impulsivitate. Interesant e că studiile observă la copiii cu ADHD un nivel mai scăzut de acizi grași Omega 3 în comparație cu copiii sănătoși. (Studiul e făcut pe băieți, iar cercetătorii nu își explică rezultatele.)

Au existat numeroase studii privind efectele Omega 3 asupra ADHD, dar rezultatele sunt inconsistente. Cu toate astea, avem dovezi că aportul de Omega 3 poate aduce beneficii celor cu ADHD.

De exemplu, 13 studii au raportat beneficii favorabile asupra simptomelor ADHD. Copiii și-au îmbunătățit hiperactivitatea, impulsivitatea, atenția, învățărea vizuală, citirea cuvintelor și memoria pe termen lung sau scurt.

Sigur că mai e nevoie de multă cercetare pe subiect, putem găsi studii de tot felul. Până una alta însă, riscăm să înnebunim. Așa că, orice ajută și nu strică e binevenit și merită încercat.

7. Omega 3 reduce simptomele din sindromul metabolic

Sindromul metabolic e o colecție de afecțiuni. Cu cât ai mai multe, cu atât sunt mai nasoală. De exemplu, obezitate de tip central (grăsime pe abdomen), hipertensiune arterială, rezistență la insulină, trigliceride crescute, colesterolul ”bun” HDL scăzut.

Se pare că omega 3 îmbunătățește profilul de risc cardiovascular al subiecților cu sindrom metabolic, având efecte asupra greutății, tensiunii arteriale sistolice, profilului lipidic și a markerilor inflamației și autoimunității. (sursa)

Îmbunătățește funcția vasculară și reduce inflamația la adolescenții obezi. (sursa)

8. Acizii Omega 3 pot reduce inflamația,

Ceea ce e important fiindcă orice cancer a fost mai întâi o inflamație netratată. Vorbim de inflamații îndelungate, cronice.

O inflamație îndelungată se poate transforma în aproape orice boală cronică modernă, inclusiv boala cardiovasculară sau cancer.

În special, acizii grași Omega 3 pot reduce producția de molecule și substanțe legate de inflamație, cum ar fi eicosanoide inflamatorii și citokine (sursa 1)

Reduce nivelul proteinei C reactive, interleukinei 6 și factorul de necroză tumorală alfa (sursa).

9. Omega 3 îmbunătățește tulburările mintale

Persoanele cu afecțiuni psihiatrice au, în general, niveluri scăzute de Omega 3. (sursa)

Aportul de Omega 3 reduce schimbările de dispoziție și recidivele în tulburare bipolare și schizofrenie. (sursa 1, 2)

Suplimetarea cu Omega 3 ar putea inclusiv tempera comportamentul violent, agresiv, criminal. (sursa)

10. Omega 3 ajută în lupta cu scleroza cauzată de îmbătrânire și boala Alzheimer

Există studii care atestă că Omega 3 are un rol clar în prevenirea bolii Alzheimer și a demenței, dar sunt rezervate legate de tratamentul demenței în debutul ei. (sursa)

Pe de altă parte, la fel ca la copiii cu ADHD. Având în vedere natura benignă a suplimentelor cu Omega 3, nu văd de ce am aștepta să se pună cercetătorii de acord, când pe bătrâni timpul nu-i iartă.

11. Omega 3 ar putea reduce riscul de cancer

Cei care consumă multă Omega 3 fac cu 55% mai puțin cancer de colon. (sursa, 2)

Scade riscul de cancer de sân la femei și cancer de prostată la bărbați (sursa).

Sigur că folosim condiționalul-optativ, ar putea, fiindcă în medicină nu există garanții, știți bine. Dar ne putem informa, ca să alegem ce e mai bine cu cât știm într-un moment dat.

12. Omega 3 poate atenua durerea menstruală

Doamne știu că durerea asta poate afecta în mod semnificativ calitatea vieții. Fiindcă e lunară și poate apărea când ți-e lumea mai dragă. De obicei, în concediu la mare sau când au plecat copiii la bunici tot weekend-ul.

Studiile demonstrează în repetate rânduri că femeile care consumă cele mai multe Omega 3 au dureri menstruale mai ușoare.

Un studiu a stabilit chiar că un supliment de Omega 3 a fost mai eficient decât ibuprofenul în tratarea durerilor severe în timpul menstruației (sursa).

13. Omega3 te ajută să dormi mai bine

Rezultatele studiilor au arătat că un somn slab este asociat în mod semnificativ cu niveluri mai scăzute de DHA în sângele copiilor.

Suplimentarea cu DHA a dus la o reducere a numărului de treziri nocturne la copii. 58 de minute de somn mai mult pe noapte! Totuși, e nevoie de mai multe cercetări pe partea asta. Dar ne putem bucura că avem măcar o luminiță înainte să plece la facultate. (sursa)

Și pe adulți îi ajută Omega 3 să doarmă. Se îmbunătățesc durata și calitatea somnului, indiferent dacă ești mare sau mic (sursa).

Sigur că mai e nevoie de multe studii și planete aliniate, ca să avem concluzii clare. Până una-alta însă, noi nu avem tinerețe fără bătrânețe. Și ne dorim ca timpul pe care-l avem să-l trăim cât mai bine.

Informați-vă, vorbiți cu medicul, alegeți ce vi se potrivește.

O variantă de Omega 3 care-mi place e de la Mollers. Iau zilnic și acum, doar că în cantități mai reduse decât în sarcină. Nu e prima dată când scriu despre Omega 3, căci mereu am crescut doza în perioadele mele greu încercate.

Vă arăt și ce scrie pe etichetă:

Acum merg pe două capsule zilnic, uneori și trei, uneori niciuna. Sunt pe un val de Feng Shui cum trebuie, am senzația aia că și pielea îmi strălucește. Să vedem cât o să mă țină. omega 3 miruna ioani

Și ca să termin povestea cu bunicul, dragul de el s-a prăpădit multă vreme mai târziu, puțină însă pentru noi, care l-am fi vrut nemuritor. Motivul a fost o infecție, deci ceva cu totul diferit și cu care maică-mea s-a luptat până în ultimul moment. Mamă, să știi că te-am văzut și am învățat de la tine.

 

Articolul anterior

3 idei să înveți copilul despre consumerismul conștient, ca să nu le mai vrea pe toate când mergeți la cumpărături

Articolul următor

Bărbatul și cel mai popular dresscode la nuntă: ”Mie Nu-mi Zici Tu Cu Ce Să Mă Îmbrac” (p)

13 Comentarii

  1. Alina Gaman

    Ce cantitate de Omega3 a luat bunicul pentru a avea efect acea fabuloasa eliberare a carotidelor?

    • Nu stiu, dar doza mare. Nu cred ca are sens sa spun exact doza, fiindca nu as vrea sa ia cineva copy/paste si sa faca exclusiv acest tratament.

      Mama e totusi medic, a fost medicul lui si a condus acest tratament personalizat.

  2. mari

    Multumim pentru articol. Foarte util.
    Noi tot Mollers Omegacore luam. Eram curioasa daca stii in ce moment al zilei se ia, astfel incat sa se asimileze cat mai bine..daca conteaza aspectul asta..
    Multumesc! sanatate!

    • Nu stiu, la mine mine e important sa il iau, oricand e mai bine decat “iar am uitat”.

      • Cristina

        Eu ma întreb când ai timp și de unde energia sa documentezi asa bine articolul( sa fie si omega 3 “de vina”? 😀)
        Publicitar sau nu, felicitări pentru articol și pentru tema.
        A început sa ma preocupe si pe mine în ultimul timp nutriția si sănătatea mintala, și aici pe lângă efectul omega 3 ar mai fi de mentionat și vitaminele (in principal complexul B dar și vitamina D) si mineralele (Fier, Magneziu, Zinc, Seleniu etc), acestea fiind cercetate în special în cazul depresiei.

    • Andreea

      Mari, eu il iau seara inainte de culcare ca sa nu fiu treaza cand se sparge capsula 😀 ca altfel ma deranjeaza cand … vine inapoi 😀 Cand il luam in timpul zilei, aspectul asta era asa deranjant, incat nu eram consecventa.

    • Gianina

      Wow! Ma convingi sa ma reapuc de omega care zace pe un raft in bucatarie! Mai ales ca ai mei părinți au avut pb cardiace, tata a fost operat pe cord in 2006 si in ultimi 3 ani ( de cd mama deja nu mai era, a facut infarct in spital!!! ) Alzheimer-ul pe care il bănuiam a ieșit cu putere la suprafața si l-a chinuit si pe el si pe noi pana in ultima lui clipa, 10 Iunie anul acesta! 😢😢😢
      Multumesc pt efortul tau de documentare! ❤️❤️❤️

      • Alina Maria D

        Buna! Știu că articolul e mai vechi însă sper că mai citești comentariile 😁.
        As avea o întrebare: ca variantă vegană pentru omega 3 ar fi ok uleiul de in sau cel de cânepă presate la rece? Oare acest tip de ulei are aceleași proprietăți și beneficii precum cel de peste?
        Mulțumesc pentru eventualul răspuns! 🤗

  3. Eliza

    Multumesc mult Miruna. Este un articol bun cu informatii bune de stiut. M-ai convins sa ma reapuc de Omega 3 ca supliment permanent.

  4. Alina.D

    Eu iau împreună cu alte suplimente, la recomandarea doctorului ginecolog pt favorizarea unei sarcini.
    Totodată ia și soțul.
    Încă nu avem rezultate, dar acum îmi dau seama ca de 2 luni chiar mi s-au redus durerile menstruale.
    Foarte interesant articolul.

    • Gianina

      Succes! Gândiți pozitiv si trimiteti gânduri bune Universului! Va fi bine!
      O mama care a primit copilul in dar la aproape 40, cd nici un medic nu imi mai dat nici o sanasa! Dupa ce am facut pace cu Doamne-Doamne si am acceptat ideea ca dc el nu vrea si nu voi avea nici un copil accept si eu, ca nu am încotro, atunci a venit!

Leave a Reply

© 2007-2021 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 172 queries in 0.590 s