Noile nonsensuri ale Sibiului: giratorii

Că tot n-am apucat încă să mă plâng de toate cele româneşti schimbate şi verificate la ultima inspecţie.

Paranteză: Dincolo de faptul că, mai nou, îmi place şi cum plouă în România, îmi asum ipocrizia românului, care din străinătate proslăveşte valorile naţionale. Ba nu demult mă povesteam cu un văr drag (care are o afacere online, dar trăieşte la Paris, veşnic şi iremediabil îndrăgostit de România) cum suntem penibil noi, care ne-am adunat jucăriile şi creierii şi care acum plătim taxe guvernelor adoptive, cum suntem penibili să vorbim despre viitorul României şi despre ce-ar fi mai bine şi ce nu. Am fost ca pacientul ăla de 250 de kile, care mi-a recomandat el nişte salate sănătoase.

În fine. Sibiul e minunat şi îl iubesc, asta doar ca să clarificăm. Dar NU MAI ARE SEMAFOARE! Deci, Sibiul se va transforma, din capitala culturală europeană în capitala sensurilor giratorii, la mare concurenţă cu Braşovul.

Într-un oraş atât de mic, în care-ai mai şi tocmai tras o centură (deci excludem traficul de tranzitare a Sibiului), în care locuitorii sunt celebri pentru cele două viteze, deloc şi peloc, şi pentru cât sunt de conservatori, tipicari şi ce mai vreţi voi, te apuci să faci nişte schimbări radicale. Să razi semafoarele de pe faţa centrului şi nu numai. Să fie giratorii, domnule, că avem nevoie să ne punem flori pe şosea. Alte întrebuinţări, sincer, nu văd.

Am întrebat sibienii, oameni relaxaţi. Ardeleni tipici, ce mai. Sunt disperaţi toţi cu care-am vorbit, săracii. Cică-s tot stresaţi în trafic. Unde, până acum îţi puteai pudra liniştită nasul în cele 53 de secunde afişate în roşu pe stâlpul din dreapta, amu’ ciuciu! Nu ştiu cum e pentru trafic, dar cred că banii daţi pe semafoare sincronizate se răsucesc în pământ. Şi na, în conturile consilierilor , mari sfătuitori şi fani de luminiţe aprinse pe stâlpi. Care s-au convertit între timp în duşmani executivi ai aceloraşi luminiţe multicolore.

Şi celelalte sensuri care-ţi mănâncă sănătatea de sibian sunt cele unice. Vorba mamei, dacă te-ntreabă cineva pe unde s-o ia, nici nu mai ştii ce să-i răspunzi…

p.s. Cabral a specificat mai târziu, în conversaţia pe twitter, că nu ştie de Sibiu, dar că primăria Braşov precis atâta plăteşte.

sursa

Articolul anterior

“Actul ăla”, care nu schimbă nimic, dar face diferenţa

Articolul următor

Fiecare zi e o alegere nouă

33 Comentarii

  1. darling, doar 2 intrebari:

    1. ai permis de comducere?

    2. cati km (urban, adeca in localitate) conduci lunar, in medie?

    apoi revin cu intrebarile ontopic, promit 😉 🙂

  2. Heei, parca n-ai sta in UK!

    Ca unul care traieste in Londra de ceva vreme si a calatorit prin UK in lung si-n lat, iti zic ca sensurile giratorii sunt muuuult mai bune decat semafoarele.

    Nu te tin pe loc fara motiv (cum ar fi sa stai 2 minute la semafor fara sa-ti treaca nimeni calea); toata lumea e obligata sa incetineasca (nu ca cei care vad verde la semafor din departare…) si, favorita mea, daca gresesti drumul/intrarea pe autostrada/etc, te poti intoarce fara sa deranjezi prea mult.

    PS: Ai un super blog, l-am descoperit recent. Acum il devorez!

  3. Eu am făcut şcoala de şoferi în oraşul Buzău, un oraş atât de mizer şi de nasol, încât şi buzoienilor le e ruşine de el.
    Braşovul este raiul conducătorilor. Am traversat într-o zi tot oraşul în numai 10 minute, mergând regulamentar. Rar se întâmplă să stau mai mult de un minut la coadă (semafor sau giratoriu). Hai să nu exagerez, probabil doar la 8-9 sau la 17 când pleacă sau vine lumea la/de la muncă.

    Sensurile giratorii au redus timpii de deplasare cu mult. Bine, dobitocii de şoferi habar n-au să circule, dar aia e altă problemă.

    Bănuiesc că domnul Cabral are şi nişte surse pentru cifrele alea, nu vorbeşte ca Antena 3 “din auzite”, nu?

  4. Ştefan,
    1. Am permis de 8 ani
    2. din care am condus 7 ani (în ultimul mai deloc, fiindcă în UK nu avem maşină), vreo 15 mii km/an (doar maşina mea are 70mii) cu 3 ani de condus prin Bucureşti.

    Deşi nu e cazul să mă justific şi nici să mă interoghezi. Ştiu ce vorbesc. Sensurile giratorii sunt bune, dar devin obositoare când sunt consecutive şi peste tot.

  5. Larisa

    Nu cred ca sofezi din moment ce sensurile giratorii ti se par o alegere proasta. Una e sa stai 90+ sec la semafor ( si poate ai ghinionul sa il prinzi si pe al doilea daca e ora de varf ) si alta e sa stai 10 sec la giratoriu. Cat despre sensurile unice, e simplu, atat de tare s-au inmultit masinile si atat de supraaglomerate sunt strazile de masini parcate, incat cu greu se mai poate circula pe ambele sensuri, asa ca s-a recurs la metoda cea mai simpla de adaptare la trafic. Inteleg ca nu conduci, dar mi se pare greu de crezut ca poti ignora traficul actual in Romania si nu iti poti da seama de ce se iau anumite masuri. Nu e cazul sa vorbim despre banii investiti/furati, caci daca nu se faceau giratorii tot se gasea de schimbat o bordura sau ceva de genul.

  6. Victor

    Cred ca-s in acelasi gand cu Stefan aici.
    Giratoriile, din cate am auzit pe www-uri, si am observat in cativa ani de soferie sunt cam cele mai fluente intersectii. Nu degeaba se baga cam peste tot.
    Inca un exemplu: Piatra Neamt – ca tot ai fost recent pe acolo. Acum 2 ani erau semafoare cam peste tot unde acum sunt giratorii. Si nu era chiar bine.
    Deci… in afara de greutatea unor batrani (in suflet sau cu varsta) de a se adapta schimbarilor si de a porni repede de pe loc, nu prea vad nici o problema.

  7. Socrates

    LOL

    Interesează-te înainte să scrii un articol, vorba lui Ștefan…

    Sensurile giratorii au o capacitate mai mare de a prelua traficul (față de timpii morți din intersecțiile semaforizate), de aceea se insistă cu ele. În plus de asta, sunt și mai sigure – nu mai ai impacte frontale, 40% mai puține accidente deoarece trebuie să încetinești și să te asiguri. Să nu mai zic și de pietoni, care sunt și ei protejați dacă sunt construite sensuri cu insule de refugiu.

    Una peste alta, sensul giratoriu este o soluție ieftină (DA, VEZI BINE, DOAR ÎN VISELE UMEDE ALE LUI CABRAL COSTĂ UN SENS JUMA’ DE MILION DE EURO!!!) și au rolul de a fluidiza traficul în orele de vârf. În Occident, mai ales în Franța, conceptul de sens giratoriu a explodat. Probabil românii, mai ales elita intelectuală de afară, nu sunt atât de receptivi la soluţii eficiente.

    Mi-a plăcut enrom când ai relatat despre săracii sibieni. Cred că ai intervevievat tot oraşul sau 2-3 idioţi aleşi pe sprânceană, nu?

    Sincer, sterge-l și scrie ceva despre modă sau telefoane.

  8. London, mai întâi, mulţumesc pentru aprecieri şi pentru comentariul tolerant şi explicativ, “very British”! 🙂
    apoi, din păcate nu am maşină în ţara asta, deşi înnebunesc fără, îmi doresc primul şi ultimul lucru pe lista de dorinţe, dar momentan am un buget de doar 500lire pt maşină. După ce mă îmbogăţesc din stomatologie, e prima investiţie pe care o fac! Pentru maşină plătesc oricât!

    p.s. Cum ai ajuns pe blog? Te mai aştept, că-mi plac intervenţiile astea la cald, care-mi arată părţi bune ale ţării ăsteia. Că sensurile giratorii sunt coşmarul meu când mă gândesc să şofez pe invers.

    Victor Badoiu, probabil.

    Larisa, n-am zis că nu-s bune, ci că-s prea multe. E obositor când, în Sibiu, pe 300 m sunt 2 sensuri din astea. Mai mult te-nvârţi în jurul cozii. Deşi mi-a plăcut asta cu obligatul şoferilor să încetinească noaptea la 2, ce a zis London. Nu mă gândisem 😛

  9. Victor, poate ai dreptate şi peste 2 ani sau după alte 2 vizite acasă, îmi voi schimba părerea. La fel ca şi consătenii mei. Cert e că dovedesc autenticitatea sibianismului conservator ce-mi curge prin vene: mă pot bucura de un singur sens, tot ce-i mai mult decât atât e peste gradul meu de suportabilitate!

    Socrates, sincer, permite-mi să nu te mai reţin.

  10. Socrates

    O ,vai, dar permite-mi și mie la rândul, să mă declar afectat că nu mai apucă proastele din România să treacă pe galben sau pe roșu și să mă omoare.

    Știi, multe vor să încerce ceva inedit, plictisite de cercurile dese și obositoare din mijlocul drumului. Cică sunt blonde. :)))

  11. Noroc că nu-s în România, că aş fi luat-o personal.

  12. Dea

    Hey!! N-am avut timpul necesar sa citesc toate cuvintelele din comentariile de mai sus, insa a fost de ajuns sa prind ideea.. Permiteti sa intervin.. Sunt de acord cu imbunatatirile ce privesc viata rutiera a orasului Sibiu si sustin cu tarie masurile luate pt fluidizarea traficului. Dar credeti-ma ca in momentul in care traficul e atat de fluid incat te simti ca intr-un “ringispiel” deja e prea mult.unele dintre ele sunt utile, insa altele nu fac decat sa favorizeze doar traficul de pe artera principala. Una dintre intersectii unde inainte stateai 70 sec la semafor, s-a transformat in coloane de masini care abia mai reusesc sa ajunga in sens… E ca la loto, stii ca nu castigi, dar totusi, te rogi sa-ti mai pice un numar.Asadar cei care nu stiti despre ce este vorba, va rog sa va dati cu parerea dupa ce faceti o vizita in orasul nostru.iar chestia cu sensurile unice, o sa zapaceasca oricum orice turist! Unele sunt de-a dreptul o minune in trafic, dar consider ca se cam exagereaza in momentul in care la capetele unui pod de max 50-60 m, au aparut peste noapte 2 sensuri giratorii…!?!?? Cred ca e nevoie sa se mascheze niste banuti de pe la primarie, si in cazul asta problema nu mai e a blondelor care nu mai au cum sa treaca pe rosu.

    • Dea, ştiu exact despre ce intersecţie vorbeşti. Deşi teoretic, unele idei par bune, practica ne omoară.

      Octav, :)) merci de link. Uite ce zice: “In 2009 it was voted the fourth scariest junction in Britain, in a poll by Britannia Rescue.” Ar fi interesant un top din ăsta în România.

  13. Am ajuns din blogroll in blogroll, dar nu mai tin minte de unde am inceput…cred ca in 2-3 pasi fie de pe dailycotcodac.ro, fie de pe petreanu.ro. In fine, ideea e ca “a prins” si apoi “s-a lipit”.

    Nu-ti trebuie neaparat masina, poti sa inchiriezi: hertz, carhire300, etc. Uneori au niste oferte de te intrebi daca fac si profit sau e doar binefacere/spalare de bani. Oferte mai apar si pe travelzoo/groupon/etc.

    O sa te obisnuiesti si cu mersul “pe invers” – e una din glumele super fumate (corny) ca noi, cei de pe continent, mergem pe “the right-side” deci ei merg pe “the wrong-side” 🙂

    La cele mai infecte intersectii din Ro: DN1 / DN7 (unii au cedeaza trecerea si se fac cozi de 3-5 km), Razoare & Baba Novac (Bucuresti), DN64 cu DN65 (e intr-o localitate, dar cei de pe “european”/DN65 merg ca pe autostrada – e tot cu cedeaza trecerea).

    Una din vorbele pe care le-am auzit si care “s-a lipit” e ca nu exista popoare civilizate, e doar politie care-si face treaba.

    PS. Nu inteleg cum va puteti plange de un primar “neamt”, care face treaba. Am fost in Sibiu acum vreo 3-4 ani si senzatia a fost UAU! V-as dori sa va fi nascut intr-un oras in care e acelasi primar bolsevic de peste 25 de ani…dar nu va doresc.

  14. …Nu am fost in Sibiu de foarte multi ani.. Dar stiu cum e si in Timisoara.
    Sensurile giratorii sunt clar proiectate in ideea fluidizarii traficului.. Dar as avea o intrebare: Pentru ce mama naibii se fac si sensurile alea cat un ghiveci?
    Care mai mult incurca decat descurca?
    ..poate are cineva un raspuns plauzibil in a mea dilema 🙂

  15. London, nu se plang sibienii de Johannis, de asta a fost cel mai votat primar la alegeri.
    Insa in Sibiu, centrul e fantastic, iar asta e ceea ce vad toti turistii. Doar ca sibienii nu traiesc in centru si poate e vremea sa ne ocupam si de restul.
    Cat despre intersectii, cand am fost acasa, cred ca am pierdut vreo 2h la intrarea in Sebes dinspre Deva. Tocmai fiindca ai cedeaza trecerea celor de pe Alba Iulia-Sibiu si faci treispe-paispe.

    ClassyIC, si Sibiul avea sensuri giratorii inainte si erau foarte bune, chiar si cele mai noi. Dar eu acum zic de astea din centru, care incurca traficul si sunt prea multe consecutiv. Cum zice Dea.
    Cat despre cele cat un ghiveci, habar n-am. Probabil ca unde spatiul nu e ofertant, se descurca si ei cum pot.

  16. si in Spania sunt foarte multe sensuri giratorii. In special in Estepona. Sunt de ajutor.

  17. darling 🙂

    intentia mea nu era sa te jignesc sau sa te supun unui interogatoriu si imi cer iertare pt tonul poate prea scortos

    am vrut doar sa vad daca vorbim din aceeasi perspectiva

    dar nu mai am nimic de adaugat la cele expuse de @London 😉

  18. Cris

    “Moda” asta e si prin alte orase ale tarii noastre. La mine acasa, la Tg Jiu, giratoriile au si semafoare, sau invers – semafoarele au si giratorii :))) Cred ca le-a fost greu sa se decida 😀

    • Cris, greu sa se decida care spaga s-o primeasca si au hotarat sa le pastreze pe amandoua :)))
      Poate nu e rau un semafor, de ex, in Sb situatia se blocheaza rau la un anumit sens..

  19. Sa inteleg ca nu ai condus niciodata prin Deva. Acolo, fiecare intersectie mai rasarita a fost binecuvantata cu un girator (sau giratoriu??). Ca sa aiba un sens, cred.

    Eu nu sofez, dar observ. Si da, aici am dat peste infinit mai multe sensuri. Dar care, in marea lor parte, “fac sens”. Si ce ma distreaza cel mai tare sunt alea mici, peste care poti trece daca nu ai chef sa rasucesti de volan :))

  20. Victor

    Scopul unui giratoriu nu e acela de a avea in jurul a ce te invarti, cum vad ca e perceput de multa lume. Pur si simplu ofera posibiliatea mai multor masini de a tranzita acea intersectie, intr-un timp mai scurt, mai fluent. Pur si simplu nu mai ai stop ci cedeaza trecerea, permitand accesul in intersectie simultan pt 2 sau mai multe masini.

  21. morbo

    se fluidizeaza traficul (pfoai, ce nevoie era de asta intr-un oras cu 140 mii de locuitori), dar, ce frumos, de pietoni li se rupe.
    bine ar fi ca in sibiu sa se mearga cu vitezele deloc si pe loc pe soseaua alba iulia…acum, fara semafoare, e adrenalina pe zebra. ca parca nu mureau destui pe trecere si cand erau semafoare. si se mai plang unii ca stau 90 de secunde la semafor…ho, bre, ca sunteti cu masina intr-un oras relativ mic, nu cu caruta. asa rasfatati au ajuns unii…cum naiba, la viena, de exemplu, la toate trecerile de pietoni se poate cu semafoare. si nu-s rare trecerile.

  22. morbo

    @copila blonda
    ce intelegi prin ”centru”? ca eu stiu multe zone in afara centrului(cel mai)vechi care arata mai bine decat cea mai mare parte din centrul (cel mai) vechi.

  23. morbo

    ar trebui taxati bine toti cei cu masini si de bani sa se faca pasarele sau pasaje subterane peste/sub strazile largi si circulate 😀

  24. Sensurile giratorii is bune pt stradutele care nu sunt circulate f mult si nu sunt semaforizate, sa poata iesi soferii de acolo, ca altfel prin Sibiu mori incet in ora de varf, pana vine unul sa te lase sa iesi.
    Sensul giratoriu este bun intradevar cand are minim 2 benzi.
    Acum vorbind de Sibiu, o sa fie binevenite deoarece cand erau semafoarele, era cam multa lume care-si pudra nasul si pana pleca din coloana venea iar rosu. Lasau o distanta cam mare intre masinicand venea verdele.
    Sensul giratoriu o sa fie bun pt cei care tranziteaza Sibiul mai ales. O sa beleasca ochii, o sa vada ca mai are 5 m pana in sens cel care are prioritate si tasss, a mai plecat unul intercalat.
    Toata treaba ii cu sensul giratoriu ca trebe sa belesti ochii de la distanta si sa te sincronizezi cu cei din trafic.
    Parerea mea, o sa mearga mai bine decat cu semafoarele.

  25. morbo

    lazaret, trei stejari, tot ce-i intre sub arini si calea dumbravii…

  26. morbo

    @albinuta veninoasa
    sa tranziteze sibiul pe centura

  27. pe mine ma enerveaza noile sensuri giratorii chiar si pe jos .ce sa mai zic la volan

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 199 queries in 0.233 s