Suspendarea permisului. De pieton!

Cum am intrat în Bucureşti de pe A1, cum m-am relaxat în trafic. Să mă explic: de atâţia bezmetici, zăpăciţi şi leneşi (cu semnalizarea) am dat prin Sibiu şi pe drum, încât am realizat că traficul bucureştean mă face să mă simt într-o siguranţă ciudată. Am mare încredere în reflexele şoferilor bucureşteni, taximetriştii mi se pare nişte genii ale fentatului roşului la semafor. Nişte genii nesimţite, abuzatoare de claxon şi tutun, dar nimeni nu-i perfect.

Şi ce văd? De fapt, nu văd, că ascultam muzică şi stăteam la semafor, ceea ce deja presupune că făceam 2 chestii deodată. Iar eu nu-s chiar cea mai echidistant distribuitoare a atenţiei cu care (nu) am fost dotată. Deci, într-un final văd, fiindcă se agita lumea: un tip fusese lovit de o maşină, era cam întins pe asfalt, cam buimac, apoi n-am mai văzut foarte bine, că s-a înghesuit lumea cu telefoane să-l filmeze şi să-i cheme salvarea ori poliţia ori Universul în ajutor. Deci, n-am mai văzut. Dar am văzut că omul nu era deloc în apropierea trecerii de pietoni, de fapt, nici nu ştiu dacă era vreuna pe partea aceea, dar nu vă bazaţi pe asta. E oricum, irelevant. Mai aveţi răbdare până la morală. Mi-a fost milă de el, m-a impresionat julitura lui din genunchi şi săritorii din maşini şi telefoanele date. Menţionez asta, ca să nu îmi sară din nou careva în cap că n-am suflet, că ţin cu discriminatorii, că am fiţe-n cap şi-n mine zace pui de comunist. Nici vorbă. Şi totuşi.

Ce s-a întâmplat după? Probabil omul a ajuns pe la vreun spital, cu ceva radiografii, CT-uri şi alte investigaţii din astea medico-legale pseudodoveditoare de inconştienţa şoferului cel rău. Repet: scriu aceste rânduri bătând în lemn, de fapt în plastic, dar să ne imaginăm nişte taste de lemn, e foarte trist şi grav şi i s-a întâmplat omului; nu aş dori nimănui şi nu mă bucur de nenorocire. E clar sau tre’ să mai plictisesc cititorul, care-mi citeşte blogul şi mai şi pricepe ce scriu, în continuare? Nu? E suficient. Deci: Ăla săracu’ o fi cu un maxim picior în ghips, că părea uimit aşa, cum îl vedeam eu printre maşini, iar şoferul, plin de vinovăţie şi datorii morale de achitat la cursul zilei în lei în contul prea-grăbitului. Şi, mai bănuiesc, cu permisul săltat de autorităţi şi toate blestemele trecătorilor nimeriţi la semafor, în loc.

Şi mă gândesc eu aşa: dacă şoferului cel rău îi putem lua permisul de conducere ca să nu mai nenorocească şi pe alţii în viitor, victimei cum îi putem lua permisul de pieton, ca să nu se mai arunce în faţa şi altor maşini?!

Vă zic eu: la ora aia, în Bucureşti, mai mult se stătea la semafor decât se circula (nu e ca şi cum ar fi putut veni vreun nebun ca de la raliu, să apară într-o fracţiune de secundă peste bietul pieton. Da, mi-e ciudă groaznică pe ăştia care se aruncă în faţa maşinii.). Şi da, se mai călcau oameni cu maşina. Dar mă întreb: Oamenii ce căutau?

Morala: De oricare parte a volanului v-aţi afla, ţineţi minte asta: O maşină are întotdeauna nevoie de mai mult spaţiu şi timp pentru a frâna. Un om are nevoie de minte. Puţin mai multă minte. Pietonii nu au prioritate decât în legile statului. Din păcate, legile fizicii “nu ţin” cu ei.

p.s. În Sibiu, am vrut să dau prioritate unor copii la o trecere care are mai nou semafor (eu făceam dreapta şi aveam mereu verde cu cedează). Opresc şi le fac semn să poftească. Iar cel mare, ţinându-l de mână pe cel mic, îmi arată semaforul: era roşu. Am trecut eu şi-apoi mi-am închis gura.

Articolul anterior

Cea mai veche amintire

Articolul următor

Unii merg la serviciu, alţii în Redescoperă

21 Comentarii

  1. Era semafor in 4 timpi, tu esti invatata cu cele din bucuresti, in 2 timpi

    0
  2. Conform legislației, dacă ești lovit de către o mașină și NU te afli pe trecerea de pietoni, vina este a ta. În plus, poți fi obligat la plata daunelor produse autoturismului.

    Deci nici vorbă de suspendare de permis.

    0
  3. Bucurestiul e cam haotic. Daca ar fi suspendarea permisului de pieton, atunci ar sta cu toii acasa :)))

    0
  4. Manuel, vina este de ambele părți. Nici pietonii nu sunt sfinți, dar nici șoferii nu!

    Cine greșește, plătește!

    0
  5. Ovidiu, nu ştiu cum era, cert e că m-au impresionat copiii ăştia din Sibiu.

    Şerban, şi când ăla e pe trecere, chiar dacă se aruncă, tot şoferul e de vină. Ştii ce mi s-a întâmplat săptămâna trecută? Eram cu cineva cu maşina (nu conduceam eu) şi un pieton neatent s-a băgat în noi!!! Noi în maşină, ăla pe jos. A îndoit oglinda şi s-a lovit un pic. Na, acum cine-i de vină?

    Manuel, dar trebuie cumva amendaţi aceşti hăbăuci inconştienţi. Îţi dai seama că nu e nici o plăcere să-l împrăştii pe careva chiar şi în afara trecerii de pietoni, unde e clar el de vină. Tot nu-ţi cade bine şi te-apucă fix coşmarurile şi mersul la psiholog.

    0
  6. Valeriu

    În intersecția din fața blocului meu au avut loc patru accidente de circulatiție în care au fost implicați pietoni, asta din Ianuarie și până acum. Cu siguranță au fost mai multe dar eu doar patru am prins. Două au fost mortale iar restul grave.
    Trei au fost cauzate de pietoni și doar unul de șofer, unul din cele cu mort. (mortul chiar a fost ghinionist)

    Dacă stai o ora la orice trecere de pietoni la o intersecție mare cu refugiu pentru pietoni observi că minim 30% din pietoni traversează pe roșu pentru că se grabesc, spre spital. :))
    Am văzut și mame cu plozi în brațe sau în cărucior trecând pe roșu “repede” de pe trotuar pe refugiu și de acolo pe celălalt trotuar, eu am rămas cu gura căscată… zău, trebuie să ai mintea plină de goluri ca ciocolata aerată să faci una ca asta.

    Cât de grăbit poți fi de nu poți aștepta două minute pentru a trece în siguranță pe verde, mai ales când ai si un copil în grijă?
    Aici clar e vorba de inconștiență, prostie și un pic de selecție naturală că mama natură nu ține neapărat să trăiască orice prost, plus o doză mare de “credință in dumnezeu și noroc în viață”. :))

    Majoritatea accidentelor ar putea fi evitate dacă oamenii, soferi sau pietoni ar fi mai atenți și mai civilizați. Regulile de circulație sunt doar o extensie a regulilor de politețe și a bunului simț.
    Pentru o idee asupra nivelului de politețe și bun simț vedeți comentariile pe marginea oricărui articol intr-unul din ziarele online.

    0
  7. Șoferul are obligația de a se asigura în apropierea trecerii de pietoni.

    Dacă pietonul sare în fața șoferului, dar este pe trecerea de pietoni… ghici cine e de vină?

    La școală cred că ți s-a spus că trebuie să intuiești dacă pietonul vrea sau nu vrea să treacă. Și cum intuiția feminină există (conform studiilor efectuate de multe femei), nu cred că vei avea probleme cu asta! 😛

    0
  8. Valeriu

    @ Șerban eu nu am permis, dar știu că soferul are obligația de a reduce viteza în apropierea trecerii de pietoni astfel încât să poată evita orice pericol și să oprească atunci când pietonul s-a angajat în traversare (a coborât de pe bordură). Pentru astea nu îți trebuie nici un fel de intuiție. Oricum intuiția feminină (unde există) este clar superioară celei masculine dar în exces. 🙂

    0
  9. @Valeriu Șoferul NU are obligația de a reduce viteza în apropierea trecerii de pietoni, ci doar de a se asigura că nu are vreunul intenția de a traversa.

    Intuiția feminină este un mit. Documentează-te! 😉

    0
  10. Valeriu

    Conform regulilor de mai jos în apropierea trecerii de pietoni ești obligat să reduci viteza și să acorzi prioritate pietonilor angajați în traversare sau intenționează să se angajeze în traversare.

    Art. 123
    Conducatorul de vehicul este obligat sa circule cu o viteza care sa nu depaseasca 30 km/h, in localitati, sau 50 km/h in afara localitatilor, in urmatoarele situatii:
    litera i) la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare si marcaje, cand drumul public are cel mult o banda pe sens, iar pietonii aflati pe trotuar, in imediata apropiere a partii carosabile, intentioneaza sa se angajeze in traversare;

    Art. 121
    (4) In afara localitatilor, inaintea statiilor mijloacelor de transport public de persoane si/sau a trecerilor pentru pietoni, la o distanta de 100 de metri fata de acestea, administratorul drumului este obligat sa realizeze amenajari rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.

    0
  11. Din care Cod Rutier ai copiat chestia aia?

    0
  12. Valeriu

    Din Codul Rutier în vigoare și anume:

    OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile ulterioare. (Iulie 2007)

    și

    Regulament pentru aplicarea OUG 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice.

    0
  13. @Șerban: probabil ai permis mai demult, înainte nu erau aceste reglementări. Cel puțin când am dat eu de permis nu erau. 🙂

    0
  14. Soferul trebuie sa fie prudent, trebuie sa evite orice pericol, era vina soferului…In alta ordine de idei am agatat si eu, acum ceva timp, cu oglinda dreapta, un pieton ce traversa neregulamentar. L-am lovit la mana. Nu a fost nimic grav. Oglinda sparta…ghici cine a cumparat-o…aha…eu…

    0
  15. Sa zicem toti, Doamne fereste!

    0
  16. @Serban @Valeriu

    De 2 saptamani am terminat cu legislatia si NU ai obligatia de a circula cu 30/50 inainte/pe trecerile de pietoni. Chiar am intrebat atunci si stiu sigur ca asa e…

    0
  17. Liora

    Daca circuli cu viteza NU vei avea ragazul sa vezi, la o trecere de pietoni, daca vreun pieton are intentia de a traversa. Asa ca, reduci viteza. Nu cunosc nicio lege care sa-ti zica cu cat exact sa circuli pe trecere, insa legea iti spune sa fii prudent cu trecerile, si prudent poti fi cand reduci putin viteza si te uiti bine pe trotuar.

    Si da, sunt multi pietoni neatenti, dar din pacate ii poti amenda doar cand ii prinzi ´´in fapt´´.

    0
  18. Valeriu

    @ Winetou, dacă este specificat așa în legislația în vigoare, actualizată și oficială, pe site-ul IGPR, înseamnă că este obligatoriu.

    E ca și cum ai spune că omorul e permis pentru că așa ți-a spus un prieten de pe scară care a omorât poștașul și încă nu a fost prins. :))

    Serios vorbind ia ultima versiune a codului rutier de la orice librărie și citeste.
    Profesorii legislație rutieră și instructorii de conducere auto nu sunt întotdeauna foarte bine pregătiți, asta așa pentru o exprimare politicoasă. 🙂

    Părerea mea este că indiferent de specificațiile legii trebuie să reduci viteza în apropierea trecerilor de pietoni.

    0
  19. morbo

    mie mi-a ramas foarte clar in cap din 2005, de cand am facut scoala de soferi, ca trebuie sa incetinesti cand vezi semnul care iti arata ca urmeaza o trecere de pietoni…n-am mai condus aproape deloc de atunci,dar zic, treaba asta mi-a ramas bine de tot in cap. si din cauza instructorului, da’, repet, stiu ca si scria asa ceva.

    0
  20. In lege scrie ca trebuie sa ai 30 la ora in localitate cand treci pe langa semn…eu asa tin minte de la instructor..oricum sunt multi ametiti pe strazi si la volan si ca pieton

    0

Leave a Reply

© 2007-2020 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 172 queries in 0.346 s