Postul acesta îl coc de ceva vreme, dar cred că mai lipsea picătura aia.. Ei, astăzi a plouat la mine în pahar. (Chiar dacă fără legătură cu online-ul, mă simt pregătită …)
E vorba de publicitate. Şi de banii care se învârt aici. Mult mai mulţi decât ne imaginăm noi, toţi laolaltă. Şi toate imaginaţiile la un loc. Mai e vorba de PR. Între cele două se ştie diferenţa, dar între care se face diferenţa din ce în ce mai rar. Motivul? Se poate şi aşa!
Doar că în online, jocurile încă nu sunt chiar făcute, aşa că propun să nu mai creăm precedente. Şi să nu dăm voie mecanismelor din offline să se cloneze şi la noi. Tocmai fiindcă noi nu lucrăm la şefi, pe salarii fixe. Să mă explic. Zilele trecute primeam o invitaţie (pe care precis aţi primit-o şi voi) să particip la un proiect de “promovare a blogosferei feminine” pe un magazin online (nu dau nume şi link, că oricum e mare onoarea). Foarte frumos şi PR-istic, să zic. Oamenii au un proiect, ei încearcă. Mi se propunea să particip la nu-ştiu-ce şedinţă foto, unde să mă machieze şi să mă coafeze, apoi să mă fotografieze. Nu era specificată nici un fel de obligaţie pentru blogul meu. Dar ştie toată lumea că experienţa în sine se transformă într-un soi de şantaj emoţional, te simţi bine acolo cu oamenii ăia, după care vii singur acasă şi convins să scrii pe blog. Buuun, însă ce mi-a atras atenţia a fost că la un moment dat, între două paranteze scria că fiecare etapă era opţională, gratuită şi realizată pentru mine. Pardon, mă scuzaţi: Gratuită?! (Cu toate că am mai primit invitaţii, unde ar fi trebuit să-mi plătesc. Deci nici nu ştiu la ce mă mai mir.)
Recent, primesc o altă propunere de a primi un produs în testare. Dacă la episodul deja menţionat m-am simţit ca la “faceţi poză cu maimuţa” (şi maimuţa flămândă, mă-nţelegeţi…), aici deja mă simt luată de toantă. Ştiu că astea sunt strategii de PR, că funcţionează perfect şi de aceea încă se practică. Dar haideţi să vă spun un lucru: În online, piaţa încă nu e educată. Haideţi să educăm noi potenţialii clienţi după bunul nostru plac şi nu ei pe noi, după propriile interesuri. (ştiţi câte produse se “testează” în presa scrisă? Vă povestesc eu…) Fiindcă, într-un final, un interes tot va trebui să domine. Şi atunci, de ce să nu fie al nostru?
Să nu îi lăsăm să nu dea nici doi bani pe online, că aşa vom române. De nici doi bani. Ştiţi cât costă un “eveniment de prezentare”? Unde să aduci lumea să îi spui o poveste? Păi costă: locul, catering-ul, sonorizarea, plus cadoul de “testat”. Credeţi-mă, cu banii ăştia se poate face o frumoasă campanie pe bloguri, iar în final îţi poţi cumpăra ce vrei tu, nu ce vor alţii. Iar curieri s-au inventat şi pe la noi, cât să-ţi trimită ce ai de testat!
După părerea mea publicitatea pe bloguri este cea mai rentabilă formă de promovare de la ora actuală. Are cel mai bun raport calitate/preţ. Fiindcă ajungi ţintit acolo unde vrei să ajungi, pe retina cui te interesează. Şi fiindcă ÎNCĂ e foarte foarte ieftin. Probabil şi un anunţ în Monitorul din Vârful Dealului (dacă există aşa ceva, mă scuzaţi, nu e nimic personal) e mai scump decât un articol pe blogul meu. Că o comparaţie cu TVul nu îşi are rostul.
Aşadar, în rezumat: noi formăm piaţa. Haideţi să nu scriem advertoriale pe 10 lei şi nici să nu ne vindem timpul pe promisiuni frumoase. Pe blogurile noastre suntem libere să scriem ce vrem! Dar să nu ne mulţumim cu garoafe, când am putea primi orhidee! 😉
p.s. Pentru cine nu ştie: lucrez în presa scrisă. Deci puteţi avea încredere că ştiu ce vorbesc.
funny pranks
Eu vad un fenomen ce ma sperie
Tot mai multio bloggeri se cred importanti cand ei saracii is vai de mama lor daca ai trafic 5 mii de cretinei/zi nu inseamna ca esti mega forta …..
copila blondă
funny, hehehe, tot mai mulţi bloggeri SUNT importanţi. Dar nu ştiu câtă legătură are cu cei 5 mii de cretinei. Dar, dacă ăia sunt targetul tău, bloggerul respectiv devine automat important pentru tine!
Andrei Pintica
Felicitari Miruna pentru articol, cred ca esti singura tipa care a inteles partea asta de marketing.
hoinaru
te contrazic!
nu cred ca rezolvarea tuturor problemelor de comunicare e reprezentata de campaniile cu bloggeri. nu poti sa misti produsele de pe rafturi doar cu advertoriale si bannere pe bloguri 😛
dar stii si tu asta.
copila blondă
Andrei, 🙂
hoinaru, bineînţeles. Internetul mişcă cel mult Bucureştiul şi oricum, un public tânăr. Sunt mulţi care încă mai cred ce scriu ziarele sau revistele 🙂
Eu mă refeream la piaţa online-ului.
dar cred că şi tu ştii asta. 🙂
zoso
oh, come on, tell uncle zoso what happened…
copila blondă
🙂 things just got better
Ramona J
Pe mine ma enerveaza si oferta schimbului de linkuri….daca ma adaugi te adaug.Adica tu iti poti educa senzatiile?Ma placi sau nu ma placi,vrei sa ma urmaresti sau nu.Daca te adaug simti o nevoie imperioasa sa ma ai si tu acolo si brusc ceea ce nu iti parea interesant ca atare devine spendid,fabulos,minunat?Si daca voiam sa adaug persoana in cauza pentru ca efectiv imi placea blogul incep sa simt o usoara reticenta,cateodata si dezgust,cand sunt astfel santajata.Sunt o groaza de bloguri pe care le urmaresc fara sa ma urmareasca(si mai mult ca sigur si viceversa).Si niciodata nu m-am gandit sa nu o (mai) fac din lipsa reciprocitatii.Chiar nu imi pasa,intru acolo pentru ca am ce sa citesc,daca nu as face-o as pierde mai mult decat daca mi-as conditiona intrarea.
Nu inteleg de ce si-ar dori un blog ce promoveaza mochete sau jucarii pentru copii sa apara in blogrollul cuiva care scrie fie despre ranile sufletului,adorandu-l pe Cioran,fie despre ultimul rimel Shu Uemura.
copila blondă
google e raspunsul. Acolo conteaza. In rest, te aprob total.
Guest
Firmele considera blogurile ca o alternativa de publicitate ieftina pentru ca asta si este: o alternativa ieftina! De ce ieftina? Poate pentru ca nu merita mai mult (bazat pe ce ofera).
Eu cred ca supraestimezi valoarea publicitara a unui blog… 1000 de cititori (care nici nu sant asa de targetati cum zici tu) nu iti aduc vanzari multe; poate chiar deloc… Poti foarte usor sa-ti estimezi valoarea publicitara a blogului tau: Afiseaza niste reclame Google AdSense si vezi cat faci pe luna; eu as zice ca va fi undeva pe la 5 Euro/luna…
Un expert american spunea ca ai nevoie de cel putin 1 milion de vizitatori pe luna la un site ca sa poti avea un venit decent doar din publicitate (deci un milion nu o mie…)
nina
Credeam ca numai mie mi-au promis ca-i totul gratis, cand colo… 🙁
Glumesc, nici eu nu inteleg de ce trebuie sa dai bani pentru a organiza o conferinta cand puteai face o brosura (cel mult) trimisa impreuna cu produsul prin posta. Dar eu ma duc, fie si numai pentru a le spune niste lucruri. 🙂
hoinaru
@Miruna si eu tot la online ma refeream. si pe online, nu poti sa faci campanii doar cu bloggeri. n-as fi revenit, dar ma uitam pe inscrierile de la Webstock si uite ce campanii sunt inscrise:
http://www.webstock.ro/blogging-campaigns-2010/
Romtelecomu – display
Goana dupa blogger – campanie de spamming in social media ;))
Panasonicu a avut tot display
Coffechat sincer sa fiu n-am vazut-o, iar singurele doua care imi plac sunt Lumix si Pagini aurii. Si sunt 8 de toate.
Deci, cum comentezi? 😀
Tomata cu scufita
Tot ce vreau sa spun e: Merci pentru articol. 🙂
jamilla
miruna, nu mi amintesc sa fi primit si eu legar de promovarea blogosferei feminine , dar macar sunt in garda 😀