Voi încerca să prind aici (în viitor) câteva idei principale din cărţile mele prăfuite , dar înainte de a ne da specialişti, vreau să ne dăm sincer drumul la vorbă. Cum învăţăm cel mai bine.
Fiecare, după stilul şi bioritmul lui; eu (aici vedeţi şi procentele voastre) …
- Eu am învăţat întotdeauna mai bine noaptea. Atunci când toată lumea doarme, nici telefoanele nu sună, nici să te apuci de curăţenie nu poţi :p
- Niciodată nu am avut o problemă cu ordinea din cameră. Haosul e a doua mea casă.
- Prezenţa altor persoane, care învaţă, în încăpere nu mă deranjează. Uneori, mă chiar stimulează.
- Dar am nevoie de linişte. Fără şuşoteli, fără muzici în surdină, fără căşti în urechi. Musca?
- Şi nu pot învăţa “cu cineva”. Nu ştiu cum se face, nu mă mai bag. Nu mă pricep.
- Obligatoriu trebuie să fiu odihnită. Sau stresată. Se compensează bine astea două. Când se însumează, e sesiune.
- Mă duc des la baie să-mi spăl mâinile. (?!?!?!)
- Scrijelesc o grămadă de fiţuici cu desene tâmpite. Linii, cerculeţe, floricele dacă sunt pe culmea inspiraţiei. Destinatar: coşul de gunoi.
- Reţin foarte bine dacă îmi spui. Multe chestii le ştiu din auzite, de aceea am o mare dificultate de a le preciza sursa. În offline, desigur. Mi s-a întâmplat în examen, să-mi amintesc o chestie, în funcţie de un context acustic.
- Cu cât mai colorat, cu atât mai memorat. Am un penar tweety-branduit plin cu markere stridente. Mă ajută să ţin minte din ce sertăraş tre’ să scot informaţia.
- În text, marchez cuvinte cheie. Nu mă încurc în expresii de legătură. Vreau ca la următoarea lectură, cuvintele astea să-mi zică tot ce trebuie să ştiu.
- Schemele făcute de mine mă ajută, dar îmi consumă timp. (Informaţia e multă) Prefer marcajele ţipătoare.
- Niciodată nu încerc să reţin 100%. Mereu există detalii de care nu am nevoie. Şi am văzut oameni care, literalmente, s-au pierdut în ele.
- Orice vrei să înveţi, mai întâi citeşti. Apoi pricepi. Apoi mai citeşti o dată. Just in case…
- Un proces de învăţare are întotdeauna o bază. De multe ori baza aceasta trebuie construită prin repetiţie. De aceea, învăţatul pe de rost e prima cărămidă. Fără el, n-ai cu ce, frate!
- Diferenţa între învăţatul pe de rost şi tocit e imensă. Primul e o condiţie pentru finalizarea procesului de învăţare, al doilea e o capcană. Să înveţi pe de rost nu e o ruşine, dar presupune muncă, de aceea mulţi îl blamează. Să toceşti e o prostie, dar te poate scoate din multe rahaturi. (Ăla care n-a tocit niciodată să dea primu’ enter. Exit, pardon :p ) Învăţatul pe de rost durează (fiind aplicat ulterior, că doar nu înveţi pe dinafară de amoru’ artei), tocitul face varză, e ca un link cu nofollow. Impresionant, dar fără substrat.
- Dacă nu am repetat, e ca şi când n-am citit nimic. Eu.
- Atenţie la titlu! E sertăraşul din care tre’ să scot informaţia.
- Memoria de scurtă durată mi-e de nădejde.
- Nu am somn înainte de examen, dar cel puţin o oră e obligatorie. Nopţile albe nu sunt pentru mine.
- …
Poate învăţăm ceva şi unii de la alţii.
artistu
Pe vremuri la mine in dormitor Radio Romantic era rege, in camera in care invatam. Si mai era ceva… un calendar mare cu AMR (a mai ramas) pana la sfarsitul sesiunii! 😉
Ada
Interesante metode. Si eu am folosit subliniatul cuvinte cheie direct de pe carte, asta faceam atunci cand citeam, cuvant cu cuvant. Apoi mai citeam de vreo 2-3 ori ce subliniasem, faceam grilele si asta era. Bine, nu se compara ASE-ul cu cat ai tu de invatat. 😀
Incearca totusi si faza cu cartea sub perna! 😛
Si cand iei o pauza, poate ti-ar placea leapsa asta: http://thoughtsbyada.wordpress.com/2009/01/12/leapsa-mi-a-trebuit-leapsa-am/
Sa ai spor! 🙂
Nicu
31% Visual Learner
40% Auditory Learner
27% Kinesthetic Learner
..interesant ..dar nu stiu cat de relevant
leonid
Cel mai bine învăţ când e linişte şi am chef de învăţat. De regulă, învăţ (a se înţelege citesc că nu-mi place să recitesc ceva) lucruri care mi se par interesante, mă preocupă şi aşa mai departe. Mi s-a urât că în liceu trebuia, uneori, să mai dau o tură prin cărţulii şi să mai învăţ câte ceva. Sincer să-ţi spun, spre exemplu, chimia nu mi-a plăcut niciodată şi copiam cu greu. Deci, trebuia să mă chinui să mai citesc, din când în când formulele alea pe care nu reuşeam să le înţeleg.
brontozaurel
eu nu pot sa citesc. pot sa caut o anumita informatie intr-un curs. ceva in genul stiu ca era ceva, dar nu mai tin minte exact ce si cum. nu am stat niciodata sa citesc vreo lectie, vreun curs cap coada. nici lecturile obigatorii din liceu nu am avut rabdare sa le citesc.
asa ca da, e o minune ca am trecut bacu’ pentru ca n-am fost eu speciala sa dau doar mate, fizica si alte din astea… a trebuit sa trec si de literatura romana.
insa mie trebuie sa imi explice cineva, trebuie sa fie interactiv.
nu pot sa stau sa invat pe de rost, trebuie sa inteleg… chiar daca nu retin ce am inteles, data viitoare cand dau nas in nas cu chestiunea si trebuie sa aplic ce am inteles atunci, imi amintesc aproape instant. daca e vorba doar de reprodus chestii asa cum s-au dat in curs, bineinteles ca nu se poate sa nu copiez in draci.
ma juta foarte mult si sa explic eu altora, pentru ca daca fac asta inteleg si eu mai bine. ma ajuta foarte mult sa fac eu diagrame, sa colorez, sa ma joc cu ce se poate face pe baza a ceea ce studiez, sa experimentez eu chestii noi, sa vad ce se poate intampla daca fac aia, aialalta…
noaptea e si ea buna pentru mine. muzica ma stimuleaza. e bine sa fie cat mai agresiva, cat mai razboinica.
Aceeasi EU
40% Visual Learner;
30% Auditory Learner;
30% Kinesthetic Learner.
De fiecare data imi amintesc modul cum e repartizata informatia in pagina de curs. O vad, practic. Subliniez sau marchez prin chenare si pun semnul exclamarii.
Invat si pe de rost (altfel n-am cum la unele cursuri, asta e, papagal!!).
Ca semestrul celalalt vrei tu sa ma intrebi de nu stiu ce contracte civile, de nu stiu ce limitari ale dreptului de proprietate, ia-ma de unde nu-s! Asta e… Sesiunea trece, la fel cum trec si informatiile mele. Cel mai grav (am citit un studiu cu ceva timp in urma, cat o fi de adevarat, na!), pentru fiecare informatie tocata si la propriu si la figurat, pentru invatatul in priza si pe de rost, fie el si tocit, neuronii nostri se evapora, se scurg, mor, se ofilesc, putrezesc, isi dau duhul, ma(ne) parasesc. O fi, n-o fi adevarat, spre numai sa nu sclerozez la batranete! :))
O zi buna!
Alyna
mi-a placut asta! Am sa o preiau la mine pe blog caci tare interesanta mi se pare!
Eu sunt asa:
40% Visual Learner
36% Auditory Learner
24% Kinesthetic Learner
dar nu stiu insa ce insemnatate au aceste lucruri. Stiu insa ca imi pot aminti de lucruri mai bine daca le vizualizez. Poate ar trebui sa ascult mai multe carti si sa fac oaresice exercitii de audio. 🙂
La Kinesthetic nu ma pricep. Nu stiu cum ar trebui sa invat ca sa fie in felul asta. 🙂
Andrei Bugeac
Daca nu e liniste nu merge sa studiez,la fel daca sunt altii in camera.Nu stiu care e faza cu spalatul pe maini,dar fiecare cu tipicurile lui.Mai bine ii las pe cei care trec inca prin chinurile astea sa povesteasca,pentru sfaturi in particular…e numarul ala cu 89,numar personal…
Andrei Bugeac
Sau pot fi contactat si aici pe blog,dam sfaturi gratis…
Garcya
I am…
20% Visual Learner
37% Auditory Learner
41% Kinesthetic Learner
Si eu care credeam ca invat mai bine vizual 😀
BabyRacy
la fel, invatat noaptea, si multe highlighter-e. Beau multa apa plata, ca sa am unde sa ma plimb des:)) tre sa pap ceva dulce si ness. Inainte era doar ness, acum redbull is my best friend. Cola imi mareste ritmul cardiac, iar pepsi imi da o stare de agitatie. Deci redbull sa fie!
Nu pot invata decat la birou, daca ma pun in pat/canapea/fotoliu incep sa visez la cai verzi pe pereti, ceea ce n-ar da tocmai bine in foaia de examen.
de obicei trebuie sa scanez tot manualul in dimineata examenului, pt a-mi aminti, chiar daca am citit o data. Doar vizualizez, e ca si cum dau un binemeritat “refresh”:)
honeybunny
I am a…
44% Visual Learner
32% Auditory Learner
24% Kinesthetic Learner
invers decat tine 😀
biliard
Eu nu am obiceiu de a invata
Dar muncesc (mai solicitant decat invatatu parerea mea) si da noaptea e cel mai bine …e relaxant si liniste ..
brontozaurel
a, da si eu am chestia cu spalat mainile + spalat fata + clatit gura
cum ziceai ?!?!?!
Geo
You are a…
33% Visual Learner
27% Auditory Learner
38% Kinesthetic Learner
Dupa-amiaza spre noaptea, de multe ori cand ma intorc de la antrenamente sunt cel mai motivat sa invat. Ziua de obicei ma gandesc cum o sa fie la antrenament, asa ca atunci cand ma intorc am capul “limpezit”.
Muzica nici nu ma deranjeaza, nici nu ma ajuta. De obicei fac abstractie de tot ce e in jurul meu, dar niciodata nu invat mai mult de 2 ore. lipsa rabdarii, deh.
ps aia cu “sa invatam impreuna” e vrajeala inventata de baietei ca sa intre in chiloteii fetitelor, asa cum e si “dragoste la prima vedere” :))
Stefy
42% Visual Learner
47% Auditory Learner
10% Kinesthetic Learner
-eu de multe ori ascult muzica si imi aduc aminte de unele informatii amintindu-mi anumite piese care-mi place
-si eu invat seara, foarte rar ziua, ori sunt prea obosita, ori sunt prea ocupata sau stresata
-la unele materii trebuie sa tocesc insa orice mi-ai face nu pot toci tot tot nu pot sa invat asa nici de mi-ai da in cap
-la alte materii invat de placere si si daca m-ai intreba acum ceva facut in octombrie ti-as sti spune
jumatate din informatie o retin la ore, restu din ceea ce fac acaasa,
-invatatul cu alte persoane…neah…nici la proiecte, de obicei unu face restu stau si se distreaza, insa cu o alta persoana in camera nu prea pot
-la mine e liniste in casa dupa 10-11 seara si mi s-a intamplat sa fie 2 3 iar eu sa citesc sau sa invat, e liniste si nu imi gasesc altceva de facut
lEmpereur
Eu beau exagerat de multa apa. Vreo 4 litri pe zi. Ajuta mult 🙂
Nosfer
eu ascult un mix trance lent in surdina, si citesc cu voce tare, dar faza e ca programele la facultate nu am cum sa le invat asa :)) ca no… is prea complicate si trebuie sa le scriu pe comp si sa le iau pas cu pas sa vad de ce merg.
Un dentist
Ma fascinezi!!
Powerpuff
Frumos ‘ghid’ si foarte bine venit pentru unii mai mici, asa ca mine 😀 Am facut in aVIIIa niste teste sa vedem ce stil de invatare avem si care memorie o avem mai buna insa .. am ramas cu ele. Doar pe hartie, ca orice alceva din Romania. Nu-i nimic, ne descurcam si noi ca doar noi am facut cartea, nu ea pe noi 😀
Andrei Bugeac
@Powerpuff
Ai vazut numarul de contact de mai sus da?Nu te sfii sa apelezi,cu incredere te rog…
AlinutZ
eu am facut un test de genul asta pe la scoala si am o memorie vizuala foarte buna 😛 pacat ca e de scurta durata :))
done8989
I like music more than art.
? de cand muzica nu mai e considerată o artă?
nina
Vai ce bine te-ai gandit sa scrii tu toate astea. le dau un print si le liesc la fete perete. Deocamdata ele sunt mici si au putin de invatat, dat timpul trece….
Eu acum 180 de ani invatam cel mai bine impreuna cu o colega de facultate. Adica invatam de rusinea ei(era foarte constiincioasa si locuiam impreuna) si pana la urma luam nota mai mare 😀
mama are un elefant albastru
pfff ce teste boooooring.
uite aici un test misto : http://www.quibblo.com/quiz/BEZGYb/The-blonde-test
😀
copila blondă
artistule, dada, calendare îmi făceam şi eu, planuri şi agende. Înainte de Capacitate mi-am lipit pe TV un semn din ăla interzisşi am scris “Omule, trezeşte-te, e 12 fără un sfert!” Vreo lună înainte sau mai mult l-am ţinut. Înainte de Bac, mi-am lipit un calendar cu programările de învăţat tot pe TV. Cu mai puţin timp înainte, de data asta. Eram o rebelă :p :)))) Din nou, a funcţionat. Oare care ar fi evoluţia pe schemă, ce metodă ar trebui să aplic acum. Wait, don’t tell me! :p
Ada, dada, încerc. Nu am nimic de pierdut :p
p.s. leapşa o să se publice singură pe la amiaz. 😉
Nicu, seamănă cu reaitatea, da’ nu prea răsare…sau cum?
leonid, tu citeai formule?! Wow, genius-boy! Eu nici în ziua de astăzi nu ştiu valenţa oxigenului. :p glumesc.
brontozaurel, tu pe muzică agresivă, războinică, ai?! hmmm, n-aş fi zis,după mutrişa ta verde din poză. heh, rezultatul contează. Şi mie îmi place să mi se explice şi să explic. Cred că asta e auditory type ăla, nu?
p.s. clean brontozaurel, clean! 🙂
Aceeaşi ea, aşa e. Iar neuronii nu sunt fără număr :p ideea e că nu e cazul să ne îngrijorăm, că oricum ne folosim creierul în proporţii extrem de reduse. PRactic suntem o masă de retardaţi cu pretenţii. Plus, îţi zice baba: funcţia întreţine organu’ 😉
Pe sistem de fotografie mi-am luat eu examenu’ la biochimie. Nicicum nu puteam înghiţi materia, sens oricum nu avea şi am fotografiat cu ochii minţii reacţiile alea. Formulele mele erau cu ramuri şi rămurele. Groaznic.
Alyna,, presupun că ultima parte, care ţine de kinestezie, se referă la facilitatea de a învăţa lucrurile din practică. Adică, să înveţi mai uşor dacă faci un lucru. E foarte interesant, nu se aplică tuturor în mod egal, chiar dacă teoretic te implică maxim.
Andrei, când blondele nu sunt pe fază, Andrei sare la agăţat. vai, vai.. :p
Garcya,, cred că cei mai mulţi oameni au impresia că memoria vizuală le e cea mai puternică. Asta şi din cauză că nu ne ştim folosi de celelalte tipuri. La mine se potriveşte ce a ieşit. Cel mai bine reţin ce aud. Cu toate că textele pieselor muzicale nu le-am ştiut decât după ani.
BabyRacy, mă regăsesc în ce zici şi foarte bine punctat! Şi eu, tot numa’ la birou. Sau musai la ceva masă, că oricum mă ia somnul, apăi să mai fiu şi gata-n pat!
iar obiceiul din dimineaţa de dinainte îl am şi eu. Parcă atunci se fixează totul.
honeybunny, vezi, ne completăm :p
biliard, ştii cum e, fiecare cu ce-l doare… :p
Geo, “să învăţăm împreună” e o frază care cere un complement direct, măcar la nivel de principiu. Eşti de acord, nu?! Sunt sigură că tatăl fetei ar fi extrem de interesat de extensia frazei.
Deci, dragostea la prima vedere NU EXISTĂ???? 🙁 bad Geo!
Stefy, ce interesant, eşti printre puţinii cu 2 dominante principale. Şi cred că e o variantă bună, decât puţin din fiecare, da’ nimic ca lumea, mai bine ştii precis că îţi exploatezi o anumită latură.
lEmpereur, ce apă? Cu conţinut ridicat de informaţie?
Nu-ţi fie teamă de CNA, poţi face reclamă liniştit.
Nosfer, noroc că există şi în viaţa ta ceva care să fie de gen feminin şi “complicate”, că începeam să cred că tu eşti “tata lor” :p
Dentistule, te-am articulat hotărât, după cum bine observi 🙂 N-am ce comenta, că nu eşti la subiect.
Powerpuff, testele astea sunt eficiente doar în măsura în care urmezi să exploatezi la maxim latura pe care ai descoperit-o mai dezvoltată nativ. Altfel sunt inutile.
AlinutZ,, hehe, lasă, se putea şi mai rău :p
Dan, fiecare din unghiul său de vedere. Pe unii îi stimulează, nu vezi, pe mine mă enervează. Pentru că nu pot face mai multe lucruri deodată. Au ţi se pare că-s soi de Napoleon? :p
nina, Cum să dai fetelor tale blondele drept exemplu?!?!?!? Ce fel de mamă eşti tu? :)))
p.s. lasă copilele în pace, nu le obosi de pe acuma cu ideea de “învăţat şi lecţii” . Că ajung la 12 ani, dimineaţa să se trezească obosite.
mamacusurprize, comenteeeeeezi?! :p
Andrei Bugeac
Nu…subliniam un aspect de factura pur practica,de ce nu se intelege asta…
Nicu
@Copila Blonda
..pai cam asa ceva. E ca si cum ai face graficul unei functii dandu-i cat mai putine valori. Abaterea e cam mare.
Ela
Ori invat dimineata, imediat cum ma trezesc, ori noaptea tarziu.
Dupa-amiaza: NOT GOOD AT ALL!!
Iar pentru mine schemele, tabelele, schitele proprii sunt sfinte. Fara memoria vizuala as fi praf 🙂
maniak
Testul nu il fac deoarece stiu deja : 100 % Visual Learner
Cand aveam de invatat ceva mai intai il scriam de mana mea ( evident eu nu ma duceam la scoala sau nu scriam ) dupa care il citeam incet, subliniam chestiile mai importante, ideile.
De preferat invatam noaptea deoarece nu ma distragea absolut nimic.
Retineam foarte bine concepte, idei ,definitii , rezultate .Am studiat drept/administratie si cam asta trebuia sa stii.
Daca citeam de 2 ori cursurile scrise de mana mea deja speram la 9 – 10.
Iti urez bafta in sesiune dar stii cum se zice : N-ai restanta nu esti blonda 😛
Robintel
Eu stau în pat cu o cană mare de cafea dulce pe noptieră şi teancul de cursuri. Şi m-apunc să citesc:
1. Prima citire. Familiarizarea cu materia.
2. A doua citire: însuşirea principiilor şi a noţiunilor de bază: scheme, grafice, desene, etc.
3. A treia citire. Recompunerea cursului din memorie şi verificarea rezultatelor. În caz de greşeli repet pasul 2 şi 3.
Dimineaţa, chiar după ce m-am trezit, repet paşii 2 şi 3 cât sunt proaspăt.
Mai citesc o dată cursul înainte de examen.
Liviu
M-a ajutat intotdeauna memoria vizuala si cartile pe care le-am citit. N-a existat curs pe care sa nu-l infloresc cu idei deprinse din alte parti. Asa era mai fascinant. Ha, ha, rad.
Stefy
asa si e cum scrie acolo adica, auditiv ca retin din clasa sau cum spuneam mai sus
dar si vizual pentru ca mi se intampla sa dau lucrari pe neanuntate si ma uit odata fugitiv pe caiet si retin, sau citesc odata inainte de ora si gata imi aduc aminte de exemplu ca acolo erau 3 – si stiu cate trebuie sa fie…
chiar e interesant 😀
Razvan
Offf… de ce ai venit tu in Bucuresti, o sa te tampesti aici, cand o sa vezi ca nu este necesar sa ai calendare cu timpul ramas pana la examen si sa pierzi nopti invatand, ci doar sa ai o relatie buna cu secretara.
Dar sa nu deviem de la subiect:
Eu ma bazez foarte mult pe vizual, tin minte paragrafe intregi din text ca pe o fotografie, asa ca in rarele momente cand sunt interesat de o materie si decid sa invat imi este foarte usor.
Din cate stiu este demonstrat ca cea mai buna metoda de invatare este sublinierea pararafelor si coloratul lor. Nu ai cum sa nu ti minte un titlu subliniat cu un rosu inchis si cu multe semne de exclamare.
Si muzica joaca un rol important, o melodie bine aleasa te poate relaxa si implicit iti poate facilita invatatul. Daca e prea liniste in camera adorm, indiferent de metodele folosite pt a evita aceasta problema sau de suprafetele pe care adorm.
Un alt sfat ar fi sa iei pauze, cat mai dese daca se poate, pt ca dupa un anumit timp ajungi sa te transformi intr-un robot, si sa nu mai gandesti … pur si simplu intri pe “pilot automat”, si din experienta stiu ca tot ce inveti in perioada aia este uitat dupa o ora.
Sa inveti inainte de somn este iar util pt mine, din motive necunoscute tot ce invat inainte este repetat in vis si chiar analizat.
Nefiind un mare adept al invatatului, nu pot da mai multe sfaturi 😀
orator
invatarea prin violenta nu este inclusa in acest studiu?
Razvan
Ba da, daca vrei sa iti dezvolti copilul in a fi un geniu, ceva in genul Hannibal Lecter din filmul “Tacerea Mielor”
A si mi se pare genial spam protection-ul … de la 2+3 am ajuns la 12+13 …. in curand ma pune sa fac calcule quantice 😀
aerosoul
50% Visual Learner
22% Auditory Learner
27% Kinesthetic Learner
Dragut test . . .
brontozaurel
hehe, poza cu Dink, the little dinosaur (I’m such a cartoon geek 😛 )
insa atitudinea razboinica (induced by some viking metal) ma ajuta mereu inaintea examenelor “i smile as the bastars screams when i twist my sword” 😀
si da, auditory a iesit dominant si la mine
Bau
27% Visual Learner
33% Auditory Learner
38% Kinesthetic Learner
Să-nţeleg că învăţ prin făcut şi prin trăit pe propria piele? Poate că se datorează vârstei.. right?
Un dentist
Subiectul esti tu si fascinatia mea bizara pentru tine. Si nu, nu tu cea online.
pamflezistul
Aoleooo, blodooo… ! S-a indragostit un dentist de tine!! Ai merg des, in ultima vreme, pe la el??! :))
Ioana
I am a…
29% Visual Learner
41% Auditory Learner
29% Kinesthetic Learner…
Nu prea sunt de acord, dar in fine. Sper sa nu uit si sa apuc sa preiau povestea asta.
Te pup!
ps: 6+10=?… pe cuvantul meu e mai stiu…
roxy.n
blondele gandesc intrun fel foarte …. fara suparare ..dar blondele nu au nici o sansa in fata brunetelor